دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 شهريور 1398 - 12:01
یادداشت/سعید باغ‌کار*

4 پرده از هر آنچه در دانشگاه فرهنگیان فارس می‌گذرد/ تغییر جنسیت یکی از پردیس‌ها برخلاف دفترچه کنکور

بر اساس بیانات مقام معظم رهبری دانشگاه فرهنگیان خیلی مهم است اما در هر 6 پردیـس و مـرکز دانشگاه فرهنگیان اسـتان فارس مشکلاتی وجود دارد که نیازمند توجه بیشتر مسئولان است.
کد خبر : 415733
682353_702.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، آموزش‌وپرورش کانون اساسی برای رشد و پیشرفت کشور است، رشد و پیشرفت کشور به وضعیت کنونی آموزش‌وپرورش وابسته است، هیچ دستگاه دیگری وجود ندارد که به‌اندازه آموزش‌وپرورش حائز اهمیت باشد و نیز نقش تأثیرگذار معـلم در ساخت آینده این سـرزمین بی‌بدیل است، نقشی که معـلم می‌تواند در اثرگذاری فکـری و روحـیِ این مخاطبی که کودک امروز ما و مرد و زن آینده ما است، داشته باشد نظیر ندارد.


لازم می‌دانم نکاتی را پیرامون تصمیمات و اقدامات اخیر دانشگاه فرهنگیان استان فارس بیان کنم.


فضای آموزشی و خوابگاهی


یکی از مشکلات اساسی و اصلی و به‌اصطلاح پاشنه آشیل دانشـگاه فرهنـگیان استان فارس مسئله فضای آموزشی و خوابگاهی است و باوجوداین که بیش از هفت سال از عمر بابرکت این دانشگاه می‌گذرد، اما هنوز این مسئله پابرجا و باقی است. لذا از مدیر جدید دانشـگاه فرهنگیان استـان فارس درخواست می‌شود که برای حـل این مسئله اهـتمام ویژه داشته و خـاتمه بخش این مـهم باشند و دقت نظر داشـته باشند که این مشـکلات در هر 6 پردیـس و مـرکز اسـتان وجود داشته و دارد.


گاهی اوقات مطالبی بیان می‌شود که همچون نمکی است که بر زخم پاشیده می‌شود. به‌طور مثال، مدتی است مطلع شدیم که مسئولین محترم امر فرموده‌اند که باید از تمامی ظرفیت‌های مرکز شهید مطهری آباریک استفاده شود!


مسئولین محترم؛ آیا اتفاقاتی که در آن مرکز برای دانشجومعلمان این آینده‌سازان ایران اسلامی افتاده است را فراموش کرده‌اید؟


آیا از مشکلات آن مرکز خبر ندارید؟


لطفاً به‌جای این‌همه درک خلاف واقع، فکری اساسی و ریشه‌ای برای این مرکز و دانشجومعلمان آن بیندیشید.


مرکز آموزش عالی سلمان فارسی


مرکز آموزش عالی سلمان فارسی در بدو تأسیس (سال 1391) دانشگاه فرهنگیان، محل تحصیل دانشجومعلمان پسر بوده است و از سال 1392 تا 1396 با دانشجومعلمان دختر به فعالیـت خود ادامه داده است، از سال 1396 تاکنون نیز با دانشجومعلمان پسر در مکان تحصیل می‌کردند (لازم به ذکر است به نقل از مـدیر محترم استان این اقدام سال 1396 برای تغییر جنـسیت مرکز سـلمان فارسـی به‌صورت مـوقت و با مصوبه‌ای 10 ماهه صـورت پذیرفته است) و هم‌اکنون نظر مجموعه مدیـریتی استان بر این است که بنا به کـمبود ظرفیت خوابـگاهی واحد خواهـران دانشگاه فرهنگیان اسـتان فارس جنسیت این مرکز را به دانشجومعلمان دختر تغییر دهد.


سؤال اصلی و اساسی که روزهاست ذهن دانشجومعلمان این مرکز را به خود مـشغول کرده این است که چرا تصـمیمی در مجموعه‌ مدیریتی استـان گرفته‌شده که خلاف سند بالادستی (دفترچه کنکور سـراسـری سال 1398 که مورد تائید شورای گسترش دانشگاه‌هاست) است؟


لذا از مدیریت محترم امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استان فارس درخواست می‌شود در فضایی منطقی و قانونی پاسخ این سؤال دانشجومعلمان را بدهند.(در اطلاعیه اخیر مدیر محترم استان به این مهم اشاره‌ای نشده است.)


استادان و کارکنان


مقام معظم رهبری در سخنانی بیان کرده‌اند: «دانشگاه فرهنگیان خیلی مهم است. همه‌ فرایندهایی که منتهی می‌شود به جذب معلم، برای تدریس و برای تعلیم و تربیت، بایستی سالم و با معیار اسلام و انقلاب سنجیده بشود. اگر این کار را کردیم، نتیجه همان چیزی خواهد بود که شما می‌خواهید؛ هم مورد رضای خدا خواهد بود، هم برای آینده‌ی کشور (همان‌طور که عرض کردم) مولد یک نسل باعظمت و امیدبخش خواهد بود؛ اگر این رعایت‌ها نشود، نه. در دانشگاه فرهنگیان، هم مواد درسی و محتوای دروس مهم است، هم اساتید مهم‌اند، هیئت‌علمی مهم است. بنا است ما چه کسی را، چه جور آدمی را تربیت کنیم و بفرستیم سراغ بچه‌های مردم که بروند آن‌ها را بسازند و تولید انسان بزرگ بکنند؟ این خیلی مهم است؛ بنابراین مسئله‌ صلاحیت‌ها، مسئله‌ اساتید، مسئله‌ کتاب‌های درسی، محتوای درسی در دانشگاه خیلی مهم است».


وضعیت برخی اسـتادان و کـارکنان دانشگاه فرهنگیان در استان فارس بسـیار نگران‌کننده است زیرا برخی از این بزرگواران حتی صلاحیت عمومی حضور در دانشگاه فرهنگیان را ندارند تا چه برسد به صلاحیت‌های تخصصی و علمی.


و ظاهراً دانشـگاه در حال فدا شدن برای اغراض سیاسی و جناحـی عده‌ای کاسب است. لذا از واحدهای مرتبط با این امر خواسـتاریم هر چه سریع‌تر به این روند خاتمه بخشند تا دانشـگاه بتواند راه اصلی خویش که مسیر تربیت انسـان و انسان‌سازی است را بپیماید.


مسئولان نظارتی دانشگاه


بسیار واضح و بدیهی است که باید با افرادی که باعث می‌شوند مسیر دانشگاه از مسیر اصلی خویش منحـرف شود به‌صورت جدی و قاطع برخورد کرد؛ اما متأسفانه در برخـی موارد ازجمله برخورد با افرادی که با اغراض سوء در حال به هم ریزی جو دانشگاه هستند و یا برخی مواردی که در سـطرهای بالا به آن‌ها اشاره شد، برخوردی از این رکن اصلی دانشگاه دیده نشده، و حتی موضع‌گیری جدی نیز در این خصوص صورت نپذیرفته و گمان محافظه‌کاری بر این نهاد می‌رود.


همـچنین لازم به ذکـر است مسـئولین نظارتـی دانشگاه به‌جای بـرخـوردهای سـطحی و غیرعقلانی از قبیل برخورد با دانشجومعلمانی که در حال پیگـیری مطالبات قانونی هستند، با مسببان این وضعیت برخورد کند که دیگر در دانـشگاه شاهد از این قبیل فعالیت‌ها و اقدامـات نباشیم.


نکته آخر


امام علی (ع) در کلامی گوهربار می‌فرماید: «لا تُحَدِّثِ النّاسَ بِکُلِّ ما سَمِعتَ بِهِ، فَکَفی بِذلِکَ کَذِبا»؛ «هر چه را شنیدی برای مردم بازگو مکن که همین برای دروغگویی (تو) کافی است».


بر اساس نامه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان فارس به شماره نامه 31321/551/زم خطاب به مـدیریت امور پردیس‌های دانشگاه فرهنگیان استـان فارس جلسه‌ای صرفاً مبنی بر تائید و یا رد این قضیه و همچنین بیان ادلـه این اقدام (تغییر جنسیت مرکز آموزش عالی سلمان فارسی)، با مدیریت محترم در تاریخ 13 شهریور 98 برگزار شد.


بعدازآن جلسه شایعاتی مبنی بر توافق بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان فارس با مجموعه مدیریتی دانـشگاه در خصوص تغییر و یا ثبات جنسیت دانشجومعلمان مرکز آموزش عالی سلمان فارسی در فضای مجازی منتشرشده که بسیـج دانشجویی آن را از اساس غلط و بی‌پایه می‌داند.


در پایان نیز از تمامی دانشجومعلمان به‌ویژه دانشجویان مرکز سلمان فارسی درخواست می‌کنم مطالبه خویش را در فضایی منطقی و آرام بیان کنند تا فضای سوءاستفاده برای پوچ اندیشان فراهم نشود.


* مسئول حوزه بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان استان فارس و عضو شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان کشور


انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری آنا» نیست و این خبرگزاری صرفاً منعکس کننده نظرات فعالین دانشجویی است.


انتهای پیام/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته