دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 شهريور 1398 - 16:49
سفیر اسبق ایران در لبنان:

محور مقاومت و غرب در حال جنگ بر سر سرنوشت منطقه هستند/ عربستان شکست خواهد خورد

سفیر اسبق ایران در لبنان گفت: در مورد محتوای مذاکرات، سخن ایران این است که در ابتدا آمریکا باید به تعهدات توافق قبلی پایبند باشد، بعد در مورد موضوعات بعدی مذاکره مطرح شود.
کد خبر : 415656

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، احمد دستمالچیان در نشست خبری «زمزمه‌های مذاکره با آمریکا؛ راهگشایی یا بن‌بست» که ظهر امروز در دفتر اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان برگزار شد، گفت: مشکل ایران، مشکل مذاکره نیست. ایران ثابت کرده می‌تواند مذاکره کند. ما در موضوعاتی مثل افغانستان و عراق مذاکراتی با آمریکا داشتیم اما اکنون که از مذاکره صحبت می‌شود باید مشخص شود که اولاً در مورد چه مذاکره می‌کنیم و پس از آن مشخص شود بر سر چه مواضعی مذاکره انجام خواهد شد. اگر برای گرفتن یک عکس باشد، مذاکره معنایی ندارد. اما در مورد محتوا جای بحث وجود دارد.


وی افزود: در مورد محتوای مذاکرات، سخن ایران این است که در ابتدا آمریکا باید به تعهدات توافق قبلی پایبند باشد، بعد در مورد موضوعات بعدی مذاکره مطرح شود. ترامپ با اقدامات یک‌جانبه خود و لغو تعهدات ایالات متحده در قبال پیمان‌های بین‌المللی نشان داد قابل اعتماد نیست. اروپا تمایلی به ماندن در برجام و حفظ آن دارد. نگرانی امنیتی نسبت به تغییرات و تحولات پس از لغو برجام وجود دارد و اروپا همسایه غرب آسیا است، بنابراین نسبت به کوچک‌ترین تحولات این منطقه واکنش نشان می‌دهد.


سفیر اسبق ایران در لبنان اشاره کرد: جایگاه فرانسه در بین کشورهای اروپایی قدری متفاوت است. فرانسه نفوذ و حضور سنتی در غرب آسیا دارد و مکرون می‌خواهد جایگاه فرانسه را حفظ کند. موضوعی که برای جمهوری اسلامی اهمیت دارد این است که تمام تعهدات اروپا در قالب برجام عمل شود که از جمله بندهای مهم آن فروش نفت ایران و دریافت پول آن است. مکرون از این فرصت استفاده می‌کند تا امکان مذاکرات جدید را فراهم کند.


دستمالچیان بیان کرد: موضوع دیگری که جمهوری اسلامی به آن تأکید دارد این است که برجام یک توافق دو طرفه بود. در این توافق ایران به عنوان یک طرف آن تعهدات خود را انجام داد و اگر اروپا و شرکای آن به عنوان طرف مقابل، تعهدات خود را عمل نکنند، این توافق به‌طور خودکار از بین می‌رود. احتمال دیدار روحانی و مکرون در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل ممکن است.


وی عنوان کرد: ترامپ برای کارزار انتخاباتی خود نیاز به یک پیروزی دیپلماتیک و دستاورد قابل توجه دارد مانند همان چیزی که با کره شمالی انجام داد که به گرفتن چند عکس و دیدار محدود شد اما در عمل اتفاقی نیفتاد. در مورد ایران نیز پس از خروج ترامپ از برجام، وی به یک توافق جدید با ایران نیاز دارد.


سفیر اسبق ایران در لبنان اظهار کرد: اکنون در فضای بین‌الملل دو جریان مقابل هم ایستاده‌اند. جریان اول محور خیر و جریان دیگر محور شر است یا به تعبیری دیگر محور آمریکا و غرب در مقابل محور مقاومت که هر یک از این جریان‌ها اهداف و مسائل خاص خود را دارند. در محور غرب آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان به دنبال رسمیت دادن به رژیم صهیونیستی هستند تا مقدرات منطقه به دست این رژیم بیفتد. همچنین آمریکا به دنبال کشورهایی به عنوان برده است تا به تشبیه خودشان گاو شیرده باشند.


دستمالچیان ادامه داد: در جریان مقابل، محور مقاومت معتقد است که کشورهای منطقه باید استقلال و عزت خود را داشته باشند. مستقل تصمیم بگیرند و منابع‌شان نیز در اختیار خودشان باشند. آمریکا به دنبال تقسیم کشورهای منطقه برای مدیریت بهتر و سلطه بر آنها است اما محور مقاومت معتقد است که کشورهای منطقه باید در امنیت و راحتی زندگی کنند. محور غرب در عراق، سوریه و یمن به دنبال ناامنی بود اما محور مقاومت مانع دستیابی به این هدف شد. این دو محور در حال جنگ با یکدیگر بر سر سرنوشت منطقه هستند.


وی مطرح کرد: در حال گزار از نظم قدیم به نظم جدید هستیم. در این شرایط باید کشورهای منطقه نیز وارد عمل شوند. در شرایط فعلی زمین در اختیار محور مقاومت است و بدون در نظر گرفتن محور مقاومت، هیچ‌گاه تحولی در منطقه نمی‌تواند رخ دهد.


این کارشناس مسائل بین‌الملل اعلام کرد: همان‌گونه که امارات متحده عربی در جنگ یمن شکست خورده و از مواضع خود کوتاه آمد، عربستان نیز شکست خورده و مجبور است از مواضع متجاوزانه خود کوتاه آید. در مقابل اراده محور مقاومت مجبور به تسلیم هستند.


دستمالچیان تصریح کرد: اگر بتوانیم شرایط تحریم را تحمل کنیم، پیروزی از آن ما است. یک یا دو گام دیگر تا پیروزی نهایی باقی نمانده است. تحریم آخرین سلاح دشمن بوده. اگر رونق تولید و دور زدن تحریم به همراه مقاومت مردم محقق شود، آخرین سلاح دشمن را از او خواهیم گرفت. آمریکا هم به خوبی می‌داند که در فاز نظامی اولین و آخرین کشوری که زیان می‌بیند، آمریکا است. در جریان سرنگون کردن پهپاد متجاوز آمریکا نیز شاهد این موضوع بود.


سفیر اسبق ایران در لبنان اشاره کرد: نظریه دومینوی تحریک‌پذیری اقلیت‌های قومی نیز در حال شکست است. قومیت‌های ایرانی در نهایت اتحاد در کنار هم زندگی می‌کنند.


وی در پایان گفت: محور مقاومت با قدرت در حال پیشرفت است. در شرایط موازنه قدرت می‌توان بدون هیچ پیش‌شرطی مذاکره کرد اما نه بر سر مسائلی که آنها می‌خواهند بلکه بر سر مسائلی که ما تعیین می‌کنیم.


انتهای پیام/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته