دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مهر 1394 - 14:51
در نشست دانشگاهیان در محکومیت فاجعه منا عنوان شد

اداره حج به کشور‌های مسلمان واگذار شود/ عربستان با پول دادن از انتشار اخبار جلوگیری می‌کند

نشست دانشگاهیان در محکومیت فاجعه منا با حضور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات و برخی کارشناسان و نمایندگان مجلس، پیش از ظهر امروز در دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.
کد خبر : 41484

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، نشست دانشگاهیان در محکومیت فاجعه منا پیش از ظهر امروز برگزار شد.


در این مراسم دکتر علی عباسپور، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، محمد علی اسفنانی سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس و برخی از کارشناسان و استادان حضور داشتند.


در ابتدای این نشست معاون فرهنگی و اجتماعی واحد علوم و تحقیقات به بررسی ابعاد مختلف فاجعه منا پرداخت و درباره این مصیبت سخن گفت.


عباسپور نیز ضمن ابراز تاسف، رژیم آل سعود را بی‌کفایت و بی‌تدبیر خواند و از دانشگاهیان تقاضا کرد ابعاد حقوقی این موضوع را از جامعه بین‌الملل پیگیری کنند.


بعد از پخش تصاویری از فاجعه منا، یکی از علمای شیعه عربستان به ایراد سخن پرداخت و عنوان کرد: «حادثه منا اولین حادثه ایام حج نیست و در سال‌های گذشته نیز حجاج با حوادث ناگواری در مراسم حج روبه‌رو شده‌اند.»


شیخ احمد الحجازی با اشاره به اینکه فاجعه منا، فاجعه بزرگ جهان اسلام است، ادامه داد: «عربستان با پشتوانه مالی، از انتشار خبر در رسانه‌ها جلوگیری می‌کند.»


او ضمن بررسی ابعاد منا از دنیای اسلام خواست تا اداره حج را به عهده بگیرند.


هم‌چنین دکتر حسین کنعانی مقدم، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در این جلسه گفت: «قرآن برای هر مصیبتی حکمتی در نظر گرفته است و از مومنان خواسته برای پیدا کردن آن حکمت، به شناخت و معرفت برسند، بنابراین ما وظیفه داریم فاجعه منا را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.»


او برای بررسی منا 7 محور را به جامعه دانشگاهی پیشنهاد داد تا به صورت تحقیقی و تحلیلی دنبال شود و هرچه زودتر ابعاد مختلف این مصیبت برای جهان اسلام روشن گردد.


در ادامه این مراسم، سخنگوی کمیسیون حقوقی قضایی مجلس نیز ضمن محکوم کردن رژیم آل سعود بیان کرد؛ این فاجعه از نظر حقوق بین‌الملل می‌تواند پیگیری شود و رژیم آل سعود باید پاسخگو باشد.


محمد علی اسفنانی گفت: «اگر فرض را بر غیرعمدی بودن این مصیبت بگذاریم، باز هم آل سعود مسئول جان و سلامت تمام کسانی بوده که به عنوان اتباع خارجی به کشورش مسافرت کرده بودند، از همین جهت باید مسئولیت این حادثه را بپذیرد.»


در پایان این نشست دانشگاهیان شرکت کننده، پلاکاردهایی را به دست گرفته و بیانیه دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات در محکومیت فاجعه منا را قرائت کردند.


این نشست با هدف محکوم کردن رژیم آل سعود برای بی توجهی به جان انسان‌ها و فاجعه منا پیش از ظهر امروز توسط دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات برگزار شد.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته