دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
17 شهريور 1398 - 10:33
قاضی‌زاده هاشمی:

آمریکایی‌ها در مذاکره نقاط ضعف ایران را شناسایی می‌کنند

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه در حوزه اقتصاد حاضریم با آمریکا مذاکره کنیم، یعنی تحریم‌ها بر کشور اثرگذار بوده که استراتژی 40 ساله «نه به مذاکره» را تغییر داده، این علامتی به دشمن است که در این حوزه بیشتر فشار بیاورید!
کد خبر : 414618
_MID0636.jpg

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری آنا، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی شب گذشته در برنامه گفتگوی ویژه خبری که با موضوع «بررسی گام سوم کاهش تعهدات هسته‌ای ایران» از شبکه دوم سیما پخش شد، اظهار کرد: در سناریویی که شورای عالی امنیت ملی و دولت برای کاهش تعهدات برجام تهیه کردند باید در یک استراتژی زمانی گام به گام محدودیت‌هایی که پذیرفته‌اند را کنار بگذارند.


وی افزود: با توجه به رفتاری که آمریکایی‌ها به عنوان طرف اصلی قرارداد برجام به کار بستند، باید برنامه‌های ما هم متناسب با رفتار آمریکا ترسیم شود و نه اروپا.


عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه در مذاکرات سه جانبه و 1+5 و طی یک دهه مذاکره به این دریافت رسیدیم که آمریکا طرف اصلی است نه اروپا،‌ تصریح کرد: اکنون وزیر فرانسه برای خرید نفت ایران به آمریکا می‌رود تا اجازه بگیرد و این نشان می‌دهد در قضایای برجام طرف ما آمریکاست و نه اروپا؛ بنابراین باید ببینیم کاهش تعهدات برجام رفتار آمریکا را تغییر می‌دهد؟


قاضی‌زاده‌هاشمی اضافه کرد: اکنون در کاهش تعهدات برجام معادله‌ای که بسته شده روی اروپاست و به نظرم اصل تغییر رفتار و اقدام در این زمینه دچار انحراف شده و ممکن است بار  دیگر زمان را از ما بگیرد و آن نظام محاسباتی که باید تغییر رفتار آمریکا به عنوان مانع اصلی را ایجاد کند را نداشته باشد.


نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با اشاره به دو ماه فرصت ایران به اروپا تأکید کرد: معتقدم این فرصت‌ها نتیجه‌ای ندارد. اروپایی‌ها فقط بلندگوی آمریکا هستند، متنها با رویکردی دوستانه! اینگونه که آمریکایی‌ها نقش چماق و اروپا نقش هویج را بازی می‌کند.


وی با تصریح اینکه در استراتژی دوگانه‌ای در آمریکا و اروپا نمی‌بینم، خاطرنشان کرد: نباید در این صف‌بندی به خط مقدم که اروپاست نگاه کنیم،‌ باید نگاهمان به فرماندهی این جریان باشد تا بتوانیم متناسب با تصمیمات آنان طراحی داشته باشیم.


قاضی زاده هاشمی اضافه کرد: به نظرم آن انتظاری که از کاهش تعهدات برای بازگشت به برجام داریم، محل تحلیل دارد. اصرار ما برای بازگشت آمریکا به برجام است و این خود پیامی را به آمریکایی‌ها می‌دهد که نگران نباشید ما از مرزهایی که در NPT بسته بودیم خارج نمی‌شویم. لذا این پالس مرتب به آمریکا داده می‌شود که نهایت خروج ایران از برجام است نه اقدام بالاتر! برای همین آمریکایی‌ها به رفتار خودشان ادامه می‌دهند.


عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید روی نقطه‌ای دست بگذاریم که همان ابتدا آمریکایی‌ها را از اقدامشان پشیمان کرد، گفت: تغییر رفتاری که اکنون در طرف‌های مقابل ایجاد شده، سر هژمونی امنیتی و دفاعی ایران بوده در منطقه و تغییرات میدانی در یمن، در رابطه با سقوط پهپاد آمریکایی، و کشتی انگلیسی بود و ما این تغییر رفتار را در حوزه هسته‌ای نمی‌بینیم، چو بازدارندگی در حوزه‌های امنیتی عمیق‌تر و اثرگذارتر بود تا کارهایی که در حوزه هسته‌ای انجام شد.


وی با تأکید براینکه اصل مذاکره فارغ از موضوع یک ضرورت برای همه دولت‌های آمریکا بوده است،‌ تصریح کرد: اگر استراتژی ایران را مبتنی بر عدم مذاکره با آمریکا در نظر بگیرید، پذیرش مذاکره رسمیت دادن به خواسته‌های آنهاست.


نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: میزان دشمنی آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران در زمان نفی مذاکره از سوی ایران مشخص است. اینکه ما در حوزه اقتصاد و تحریم حاضریم با آنان مذاکره کنیم، یعنی تحریم‌ها بر کشور اثرگذار بوده که حاضر شدیم استراتژی 40 ساله «نه به مذاکره» را تغییر دهیم. این یعنی علامتی به دشمن که می‌توانی در این حوزه بیشتر فشار بیاورید!


عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: زمانی که جمهوری اسلامی ایران استراتژی «نه به مذاکره» را  داشت آمریکایی‌ها نمی‌دانستند در کدام میدان باید با ما مقابله کنند و این مذاکره یک دالانی به آنان داد برای اینکه بتوانند کارهایشان را پیش ببرند و چون نتیجه گرفتند، آن را ادامه می‌دهند. مانند


قاضی زاده هاشمی با اشاره به مذاکرات چندین ساله آمریکایی‌ها در کره شمالی و فلسطین و حتی جمهوری اسلامی ایران،‌ تصریح کرد: آنها در این مذاکرات هیچ عقب‌نشینی نداشتند و هیچ مسیری را هم بازنکردند و فقط می‌خواهند چانه‌زنی را ادامه دهند.


وی افزود: مذاکره ربطی به حل مسائل از سوی آمریکا ندارد، بلکه فقط فتح بابی برای فشار بیشتر از سوی آنان است. اینها نیاز به مذاکره دارند و به همان اندازه ما به مذاکره کردن نیاز نداریم و این موضوعی است که می‌تواند بار دیگر ما را به تله آمریکایی‌ها بیندازد.


انتهای پیام/4034/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته