دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 شهريور 1398 - 10:38
تشکل‌‌های دانشجویی خطاب به حجت‌الاسلام رئیسی:

قوه قضائیه جلوی گردش غیرقانونی 487 هزار میلیاردی را بگیرد

32 تشکل دانشجویی کشور با ارسال نامه‌ای به حجت‌الاسلام رئیسی خواستار ورود قوه قضائیه به پرونده گردش مالی غیرقانونی 487 هزار میلیاردی شدند.
کد خبر : 413849
135243523_184052010bbaaf.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، 32 تشکل اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های کشور با ارسال نامه‌ای به رئیس قوه قضائیه خواستار ورود دستگاه قضائی کشور به پرونده گردش مالی 85 میلیارد دلاری قاچاق کالا و ارز شدند.


در ابتدای این نامه آمده است: همان‌گونه که مستحضر هستید رهبر معظم انقلاب (مد ظله العالی)، امسال را که سال شروع دهه پنجم انقلاب شکوهمند اسلامی است سال «رونق تولید» نامیدند تا به‌خوبی اهمیت اقتصاد مقاومتی و تولید ملی را بر همگان روشن سازند.


در ادامه این نامه بیان شده است: نیک می‌دانید که یکی از بزرگ‌ترین مشکلات و موانع بر سر راه رونق یافتن تولید، موضوع قاچاق کالا و ارز است که به بلایی خانمان‌سوز برای کشور مبدل گشته است. در همین خصوص رهبر فرزانه انقلاب به‌کرات در رابطه با در پیش گرفتن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و اهتمام جدی در مبارزه با قاچاق کالا و ارز به دستگاه‌های مسئول در عرصهٔ اقتصاد تأکید و سفارش کرده‌اند. موضوع یادشده در کنار شرایط نامساعد ارزی کشور در دو سال گذشته موجب شده تا نیاز به اجرای راهکارهای علمی و اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی کشور بیش‌ازپیش احساس شود.


در بخش دیگری از این نامه عنوان شده است: خوشبختانه در این زمینه قانون‌گذاری مناسبی صورت گرفته است و مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۲ با رویکردی هوشمندانه و پیشگیرانه، قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز را تنظیم و تصویب کرده است که از ورود کالای قاچاق به کشور، پیشگیری می‌کند. همچنین وظایف هر دستگاهی نیز هرچند با تأخیر، مشخص و ابلاغ گردیده است اما متأسفانه بعد از گذشت قریب به شش سال از تصویب آن، این قانون هنوز اجرایی نشده است و بررسی‌ها حاکی از این است که همت لازم برای اجرای این قانون در بسیاری از زیرمجموعه‌های دولت نیز وجود ندارد.


در ادامه این نامه اشاره شده است: طبق آمار رسمی اعلام‌شده توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، میزان قاچاق از سال ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ رقمی بالغ بر ۸۵/۵ میلیارد دلار است که البته بنا به برآورد بسیاری از کارشناسان این حوزه این آمار حداقلی بوده و حجم قاچاق کالا و ارز بسیار بیشتر است. محاسبه‌ای سرانگشتی نشان می‌دهد که در خوش‌بینانه‌ترین حالت و حتی بنا به آمارهای رسمی و با احتساب نرخ دلار در بودجه سال ۱۳۹۸ (۵۷۰۰ تومان)، بیش از ۴۸۷ هزار میلیارد تومان گردش مالی قاچاق کالا در ایران است که تقریباً معادل رقم کل بودجهٔ جاری کشور است!


در پایان این نامه آمده است: با توجه به وظیفهٔ قانونی قوهٔ قضائیه و شرایط جنگ اقتصادی، به‌منظور دفاع از حقوق عامه از شما و دستگاه‌های تحت امر قوهٔ قضائیه توقع می‌رود تا در اسرع وقت به این پروندهٔ تخلف دولتی مهم وارد شده و با مدیران و دستگاه‌هایی که در اجرای این قانون اهمال داشته‌اند و راه را برای حجم عظیم فساد و قاچاق در زیرمجموعهٔ خود باز گذاشته‌اند، برخورد قاطع قضایی انجام داده و اخبار این برخوردها را به مردم شریف ایران اطلاع‌رسانی کنید.


این نامه به امضای انجمن‌های اسلامی دانشجویان دانشگاه‌هایی به شرح زیر رسیده است:


دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مستقل دانشگاه آزاد اسلامی اردبیل دانشکدهٔ فنی و حرفه‌ای کرمانشاه، دانشگاه علوم پزشکی بابل، دانشگاه سمنان، دانشگاه شاهد، مستقل دانشگاه شهرکرد، دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار، دانشگاه ارومیه، مستقل دانشگاه اراک، مستقل دانشگاه صنعتی شریف، دانشگاه قم (پردیس خواهران)، دانشگاه خوارزمی، مستقل دانشگاه رازی کرمانشاه، مستقل دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دانشگاه شیراز، دانشگاه پیام نور مرکز اصفهان، مستقل دانشگاه هرمزگان، دانشگاه علوم پزشکی ابن‌سینا (همدان)، مستقل دانشگاه علامه طباطبایی، دانشگاه محقق اردبیلی، دانشگاه یزد، دانشگاه علوم و فنون دریایی خرمشهر، مستقل دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، مستقل دانشگاه علوم پزشکی زاهدان، دانشگاه علوم پزشکی دزفول، مستقل دانشگاه کاشان، مستقل دانشگاه علوم پزشکی فسا، دانشگاه مازندران، مستقل دانشگاه بیرجند، دانشگاه سیستان و بلوچستان و دانشگاه شهید چمران اهواز.


انتهای پیام/4115/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
نظرات بینندگان ۰ نظر
احمد شمسي پور
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۹:۰۱
۰
اقاي رييسي سلام كاش يه وقت هم برا دادگستري عسلويه ميزاشتين
اينجا نا عدالتي بيداد ميكنه
هلدینگ شایسته