دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 شهريور 1398 - 11:17
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی مازندران:

رئیس بانک مرکزی «نرخ سود بانکی» و «بنگاه‌داری بانک‌ها» را اصلاح کند

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان مازندران در نامه‌ای به رئیس بانک مرکزی تأکید کرد: «نرخ سود بانکی» و «بنگاه‌داری بانک‌ها» را اصلاح کنید و با در نظر گرفتن نظرات مراجع عظام و جامعه نخبگانی، سعی و تلاش مجموعه‌تان در جهت اصلاح نقایص موجود به‌منظور تسهیل در اجرای اقتصاد اسلامی صرف شود.
کد خبر : 413650
bb.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، اعضای شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان مازندران به مناسبت هفته بانکداری اسلامی به عبدالناصر همتی رئیس بانک مرکزی نامه‌ای نوشتند.


در ابتدای این نامه آمده است: بانک‌ها همواره عاملی تأثیرگذار در ساختار اقتصادی و سقوط و صعود شاخصه‌های اقتصادی کشورها بوده‌اند. به بهانه‌ هفته بانکداری اسلامی و بدون ربا، بر خود تکلیف دیدیم در این مرقومه نگرانی‌های نخبگان و علما و هم‌وطنان‌مان را در خصوص عملکرد بانک‌ها علی‌الخصوص در دو زمینه نرخ سود بانکی و بنگاه‌داری بانک‌ها به شما متذکر شویم.


در ادامه ذکر شده است: موضع‌گیری صریح و بدون پرده چند تن از مراجع عظام تقلید درباره نرخ سودهای بانکی و رباخواری شایان توجه است. آیت‌الله سبحانی معتقد است «سود بانکی خلاف شرع است و باید از دریافت و پرداخت آن جلوگیری شود. سود مصداق ربا است»، آیت‌الله نوری همدانی می‌گوید: «به دولتمردان و مسئولان ذی‌ربط بسیار تذکر داده شد که دیرکرد بانک‌ها حرام بوده و باید ممنوع شود اما اقدام خاصی در رفع این مشکل انجام نگرفت. گرفتن دیرکرد توسط بانک‌ها نوعی ربا است».


شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی مازندران می‌افزاید: آیت‌الله مکارم شیرازی معتقد است« بعضی بانک‌ها قرض‌الحسنه 28 درصدی می‌دهند، یعنی چه؟ نام ربا خواری را به دروغ، قرض‌الحسنه می‌گذارند، درست نیست. بانک‌ها وام قرض الحسنه‌ای که می‌دهند قطعاً خلاف شرع است، چهار درصد حق الزحمه را تعیین کردیم که بانک‌ها با یک زرنگی بیش از این میزان را از مردم دریافت می‌کنند که میزان آن به 20 درصد رسیده و نوعی رباخواری آشکار محسوب می‌شود»، همچنین آیت‌الله علوی گرگانی می‌گوید: بانک‌ها وام‌قرض‌الحسنه‌ای که می‌دهند قطعاً خلاف ‌شرع است، چهار درصد حق‌الزحمه را تعیین کردیم که بانک‌ها با یک زرنگی بیش از این میزان را از مردم دریافت می‌کنند که میزان آن به 20 درصد رسیده و نوعی رباخواری آشکار محسوب می‌شود».


در ادامه این نامه تأکید شده است: در خصوص بنگاه‌داری بانک‌ها نیز مقام‌ معظم‌ رهبری در جلسه با هیئت دولت به این موضوع ورود کردند و تعبیر شدید « بانک‌ها غلط می‌کنند که بنگاه‌داری می‌کنند» را به کار بردند. نظر به این مهم که حضرتعالی رئیس شورای پول و اعتبار (شورایی که در خصوص موضوعاتی از قبیل نرخ سودهای بانکی و ... تصمیم‌گیر است) نیز هستید، جنبش دانشجویی انقلابی با توجه به اهمیت والای اصلاح دو موضوع «نرخ سودهای بانکی» و «بنگاه‌داری بانک‌ها» به جهت شکل‌گیری نظام بانکداری اسلامی، از حضرتعالی به جِد و مصرّانه مطالبه اصلاح اوضاع فعلی بانک‌ها را دارد؛ علی‌الخصوص در دو زمینه مذکور که هم انتقاد مقام معظم‌رهبری را به‌دنبال داشته و هم موضع‌گیری شدید مراجع را به دنبال داشته و هم داد هم‌وطنان را درآورده است. امید است با در نظر گرفتن نظرات مراجع عظام و جامعه نخبگانی جامعه، سعی و تلاش مجموعه‌تان در جهت اصلاح نقایص موجود به‌منظور تسهیل در اجرای اقتصاد اسلامی صرف شود. توفیق شما را در خدمت به انقلاب اسلامی از خداوند منّان خواهانیم.


انتهای پیام/4107/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته