دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 شهريور 1398 - 16:41
همگام با تلکنولوژی تلفن‌همراه؛

به‌روزرسانی جدید سیستم عامل iOS منتشر شد

شرکت اپل به‌روزرسانی 12.4.1 iOS را برای جلوگیری از جیلبریک آیفون منتشر کرد.
کد خبر : 412664
iOS-Logo.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه علم، فناوری و دانش بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، تعداد کثیری از کاربران تلفن همراه از محصولات شرکت اپل استفاده می‌کنند که از این تعداد برخی‌ها میانه خوبی با سیستم‌عامل iOS  ندارند. این سیستم‌عامل تنها در انحصار محصولات تولیدی شرکت اپل است.


باوجود ظاهر زیبا و کاربردی در سیستم‌عامل iOS که به‌عنوان یک سیستم مادر بر روی تمامی گوشی‌های تلفن همراه این شرکت نصب می‌شود، جیلبریکرها برای رهایی از محدودیت‌های اعمال‌شده در سیستم iOS  اقدام به دست‌کاری سیستم مذکور می‌کنند.


جیلبریکرها هم‌زمان با انتشار نسخه‌های جدید سیستم‌عامل iOS به دنبال روش‌هایی برای دور زدن محدودیت‌ها و سیاست‌های شرکت اپل هستند که هدف از آن دست‌یابی به ویژگی‌های بیشتر سیستم‌عامل اختصاصی شرکت اپل است که همانند سد محکم برای حفظ آن‌ها تلاش می‌کند.


کاربران آیفون باید برای نصب اپلیکیشن و هر برنامه  به‌غیراز برنامه‌های موجود در سیستم‌عامل iOS  می‌بایست از آپ استور استفاده کنند که با جلبریک شدن آیفون این محدودیت برداشته می‌شود که هر دنیای اینترنت می‌توان هر نرم‌افزار دیگری که مختص سیستم iOS  باشد را بر روی گوشی نصب کرد.


کاربران آیفون نمی‌توانند بیش از آن‌که سیستم مادر امکان تغییرات در صفحه‌نمایش را می‌دهد در آن دست‌کاری کنند، اما جیلبریک کردن این امکان را می‌دهد که کاربر باسلیقه خود صفحه‌نمایش تلفن همراه خود را به‌طورکلی تغییر بدهد.


همیشه جیلبریک کردن گوشی‌های آیفون به نفع کاربران نیست چراکه بعدازاین کار امنیت گوشی کاهش می‌یابد و احتمال دارد هرلحظه ویروس و یا بدافزاری به سیستم‌عامل تلفن همراه نفوذ پیدا کند و مشکلاتی را برای آن به وجود بیاورد. کاربری که تلفن همراه خود را جیلبریک کرده باشد در مقابل دست یافتن به ویژگی‌های بیشتر بسیاری از مزایای iOS را از دست می‌دهد که یکی از آن‌ها ضمانت تلفن همراه است که با دست‌کاری سیستم‌عامل مادر ابطال می‌شود.


به همین منظور شرکت اپل آپدیت iOS 12.4.1 را برای جلوگیری از جیلبریک آیفون منتشر کرد. آپدیت 12.4.1 فیکسی برای یک آسیب‌پذیری قدیمی ارائه می‌کند که به گفته اپل باوجودآن آپ‌های مخرب قادر به اجرای کدهای دلخواهشان با سطح دسترسی سیستمی خواهند بود.


همین آسیب‌پذیری باعث شد که جیلبریک آیفون و دستگاه‌های دیگر اپل که از iOS 12.4 استفاده می‌کنند امکان پذیر شود. وصله قبلی در ماه‌می ارائه‌شده بود و بعداً در ماه ژوئن به‌صورت تصادفی حذف شد.


انتهای پیام/4107/4108/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته