دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مهر 1394 - 15:17

ربات مینیاتوری که راه می‌رود و می‌پرد + ویدئو

ساخت ربات‌ها هم مانند دیگر وسایل الکترونیک به دنبال کوچک و سبک شدن است و اکنون محققان دانشگاه لوزان سوئیس موفق به ساخت رباتی شده‌اند که بسیار کوچک است اما 7 برابر قد خودش می‌پرد.
کد خبر : 41265

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از Engaget، یکی از روش‌های ساخت وسایل کارآمد، استفاده از دانش بیونیک است. «بیونیک» دانشی است که با تحقیق روی جانداران و طبیعت، تلاش می‌کند ایده‌های طبیعت را برای کارهای انسان به کار گیرد.


مهندسان دانشگاهی در سوئیس موفق شده‌اند رباتی سه‌پایه بسازند که می‌تواند روی دو پای خود راه برود و معادل 7 برابر قد خودش به بالا بپرد.


این ربات جالب که تنها 4 گرم وزن دارد، بدون استفاده از موتورهای معمول و مواد متداول ساخته شده است. در واقع، این ربات که «ترایبات» به معنی ربات سه‌پایه نام‌گذاری شده است، به جای بهره گرفتن از تیتانیوم و آلیاژهای بسیار گران‌قیمت و البته سنگین و داشتن موتوری که بر وزن و پیچیدگی‌اش می‌افزاید، تنها با استفاده از فنرهای تیتانیومی و گرمای الکتریکی، حرکت می‌کند و بالا می‌پرد.



روش عمل آن نیز بسیار ساده است و برای حمل تعداد بالای آن می‌توان به ‌صورت باز شده و تخت آن ‌را در تعداد صدها عدد در بسته‌های کوچک جابه‌جا کرد.


اگرچه مخترعان این ربات هنوز استفاده خاصی برای آن ‌درنظر ندارند، با نصب یک دوربین مینیاتوری یا حسگرهای مینیاتوری روی آن می‌توان آن‌ را به هر نقطه از کره زمین فرستاد و در عملیات امداد و نجات یا تحقیقات استفاده کرد.


ابعاد و وزن کم این ربات برتری است که بعید به ‌نظر می‌رسد به این آسانی برای آن رقیبی پیدا شود. «ترایبات» هنوز در مرحله آزمون قرار دارد و امکان بهینه‌سازی آن یا ساخت نمونه‌های بزرگتر با استفاده از ایده آن نیز وجود دارد اما در ویدئویی که می‌بینید، یک نمونه از بحث و بررسی محققان بر سر بهتر بودن نمونه‌های قبلی چهار پایه با این ربات تازه را می‌توان دید.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته