دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
04 شهريور 1398 - 17:04
استاد دانشگاه امام صادق(ع):

ملحق شدن به کنوانسیون‌های بین‌المللی هیچ فایده‌‌ای برای کشور نداشته است

یک استاد دانشگاه امام صادق(ع) گفت: در 40 سال گذشته، ملحق شدن به کنوانسیون‌های بین‌المللی هیچ فایده‌‌ای برای کشور نداشته است.
کد خبر : 412422
photo_2017-12-20_09-41-58.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، عطاءالله بیگدلی در میزگرد بررسی کنوانسیون مشترک ایمنی سوخت مصرف شده و ایمنی مدیریت پسماند پرتوزا(خسارت‌های محض) که عصر امروز در حسینیه هنر برگزار شد، اظهار کرد: در طول ۴۰ سال گذشته تعهدات حقوقی عینی روشنی به طرف‌های غربی داده‌ایم اما عاید چندانی نداشته‌ایم. 


وی افزود: در این ۴۰ سال ندیده‌ایم که از طریق ملحق شدن به کنوانسیون‌های بین‌المللی، فایده‌ای برای ملت ایران داشته باشد. دولت در این زمینه شفاف‌سازی کند که چه امتیازهایی از این کنوانسیون‌ها داشته‌ایم.


این استاد دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: این اصل باید در ذهن مسئولان شکل بگیرد که نباید به کنوانسیون‌های بین‌المللی ملحق شویم و از تجربیات این سال‌ها درس بگیرند. طرف‌های غربی گام به گام برخی از مسئولان ایرانی را با این کنوانسیون‌ها فریب داده‌اند.


بیگدلی عنوان کرد: در جهان جدید، فقط ایران و چند کشور به استقلال سنتی اعتقاد دارند. طرف‌های غربی این استقلال سیاسی را ندارند و چشم‌ ندارند که پیشرفت ایران را در زمینه هسته‌ای و استقلال ببیند و به دنبال ضربه به ایران هستند.


وی با بیان این‌که از لحاظ حقوقی تعهدی از طرف‌های غربی وجود‌ ندارد که کنوانسیون مدیریت پسماند به نفع ایران باشد، خاطرنشان کرد: این کنوانسیون‌ را به‌صورت ترجمه شده در سایت مرکز پژوهش‌های مجلس می‌توانید ببینید. در ماده ۲۰ این کنوانسیون آمده اگر کشوری سازمان‌ مدیریت پسماند ندارد، باید تعهد بدهد که ایجاد کند.


این استاد دانشگاه امام صادق(ع) بیان کرد: در این کنوانسیون آمده که هدف، مدیریت یکپارچه مدیریت سوخت است. مجمع تشخیص مصلحت نظام باید یک بار مورد مداقه قرار بدهد که کنوانسیون‌ها به استقلال ایران دست درازی نکند. در کنوانسیون مدیریت پسماند، ایران باید گزارش بدهد که در چه مکان‌هایی پسماند دارد و این‌که چه مقدار است و تمام اطلاعات را باید به طرف‌های مقابل ارائه کند.


بیگدلی با اشاره به این‌که ماده ۳ کنوانسیون مدیریت پسماند مربوط به دامنه کاربرد است، گفت: به کشورهایی که فعالیت نظامی دارند این امکان را می‌دهد که همه اطلاعات مدیریت پسماند خود را ندهد اما ایران ملزم شده که تمام اطلاعات را به طرف مقابل ارائه کند. در این کنوانسیون ابهام وجود دارد و‌ بعداً حق بازرسی به مراکز ما را به طرف‌های غربی می‌دهد و به ضرر جمهوری اسلامی است.


وی تصریح کرد: در کنوانسیون گفته شده که به ما بگویید چه تعداد دفن زباله هسته‌ای دارد، مثلا ما می‌گوییم سه مرکز دفن زباله داریم، اما طرف‌های غربی بعداً بهانه می‌آورند که آژانس گفته فلان مکان نیز، دفن زباله هسته‌ای وجود دارد و زمینه بازرسی از مراکز ما به وجود می‌آید. در ماده ۴۰ این کنوانسیون می‌گوید که اگر اختلاف به وجود آمد، طرفین ملزم به درخواست داوری هستند.


انتهای پیام/4127/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته