دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
07 مهر 1394 - 10:27

هند رصدخانه فضایی به مدار زمین پرتاب کرد

هند نخستین رصدخانه فضایی خود را با موفقیت به مدار زمین پرتاب کرده است. پرتاب راکت حامل این رصدخانه در ایالت آندرا پرادش در جنوب هند انجام شد. راکت هندی علاوه بر ماهواره این کشور، ماهواره‌ای از آمریکا، کانادا و اندونزی را به فضا برد. این اولین ماهواره آمریکایی است که با استفاده از یک راکت هندی به مدار زمین فرستاده می‌شود.
کد خبر : 41159

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از BBC، آغاز به کار این رصدخانه فضایی هند موسوم به «استروسات» بخشی از برنامه نارندرا مودی، نخست وزیر، برای گسترش نفوذ این کشور در صنعت فضایی جهانی است.


با پرتاب موفق این رصدخانه فضایی، هند به جمله کشورهای دارای این فناوری پس از آمریکا، ژاپن، روسیه و اروپا پیوسته است. سپتامبر سال گذشته هند با موفقیت مدارگرد مریخ خود را به مدار اطراف سیاره سرخ فرستاد. تاکنون تنها آمریکا، اروپا و روسیه توانسته‌اند به مریخ سفینه بفرستند.


رقابت با چین


برخی ناظران برنامه فضایی هند را نوعی رقابت با چین تلقی کرده‌اند؛ به خصوص آنکه چین از نظر اقتصادی و فناوری نظامی از هند پیشرفته‌تر است.


حدود 2 سال پیش و مدت کوتاهی‌ پس از ناکامی چین در پرتاب سفینه‌ای به خارج از مدار زمین، نخست‌وزیر هند از طرح پرتاب سفینه به سوی مریخ خبر داده بود.


هند پیش از این هم تلاش کرده بود تا سفینه‌هایی به خارج از مدار زمین پرتاب کند اما این تلاش‌ها تا ارسال موفقیت‌آمیز کاوشگر «مانگالیان» به مدار مریخ به جایی نرسیده بود.


این کشور در سال ٢٠٠٩ سفینه‌ای را به سوی ماه پرتاب کرد اما ارتباط این سفینه خیلی زود با زمین قطع شد و سال بعد هم سفینه دیگر هندی پس از پرتاب منفجر شد.


مرکز تحقیقات فضایی هند در بنگلور، که رصد‌خانه استروست یافته‌های خود را به آنجا ارسال خواهد کرد، حدود ۱۶ هزار کارمند دارد و تحقیقات خود را در مشارکت با وزارت دفاع هند که مسئول اجرای طرح ساخت موشک‌های نظامی است، اجرا می‌کند.




انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته