دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مرداد 1398 - 15:48
حسن‌دخت در گفتگو با آنا:

سرمایه‌گذاری روی تولید بذر گیاهان بومی راه‌حل کاهش واردات بذر است

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت:سرمایه‌گذاری روی تولید بذر گیاهان بومی و استفاده از روش اصلاح معکوس روی بذرهای هیبریدی خارجی می‌تواند واردات بذر را کاهش دهد.
کد خبر : 410833
hand-planting-seeding-growing-step-in-garden-with-sunshine_34152-535.jpg

محمدرضا حسن‌‌دخت در گفتگو با خبرنگار علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا در خصوص بذرهای هیبریدی گفت: در حال حاضر مبحث تولید بذر از اهمیت بالایی در کشور برخوردار است. این موضوع در حوزه باغبانی کلیدی‌تر است چراکه اکثر بذرهای هیبریدی یا اصلاح‌شده ژنتیکی به خصوص در زمینه بذر سبزیجات و صیفی‌جات از کشورهای دیگر وارد بازار می‌شوند.


وی افزود: بذر هیبریدی عملکرد و مقاومت بالایی دارد و به همین دلیل نیز بسیاری از کشاورزان مایل به استفاده از این بذرها هستند. برای تولید بذر هیبریدی باید گیاه والد بذر را در اختیار داشت.


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: درواقع برای تولید بذر اصلاح‌شده به یک گیاه والد مادر و یک گیاه والد پدر نیاز است. برخی از گیاهان والد بومی کشور نیستند، بنابراین امکان تولید بذر هیبریدی وجود ندارد. هیچ کشوری نیز حاضر به ارائه گیاه والد به کشور دیگری نیست.


حسن‌دخت مطرح کرد: با توجه به هزینه‌های کود، آبیاری، کارگر و نگهداری در کشاورزی بسیاری تمایل دارند بذری بکارند که عملکرد بهتر و محصول بیشتری داشته باشد. قیمت تمام‌شده محصول نیز عامل مهمی در انتخاب بذر است.


وی افزود: از آنجایی که کیفیت بذرهای هیبریدی خارجی بهتر از بذرهای داخلی است، کشاورز به سراغ محصول خارجی می‌رود؛ چراکه بذر خارجی محصول بیشتری می‌دهد. دلیل عملکرد بالای بذرهای هیبریدی وارداتی نیز این است که صدها متخصص و دانشمند در این شرکت‌های تولیدی کار می‌کنند و تجربه بالایی در این زمینه دارند.


عضو هیئت علمی دانشگاه تهران مطرح کرد: واردات بذر یکی از معضلات اصلی کشور است که راهکارهایی برای حل آن وجود دارد. سرمایه‌گذاری روی تولید بذرهای هیبریدی گیاهان بومی مثل پیاز و زردک که گیاهان والد آنها در کشور موجود است یکی از روش‌های جلوگیری از واردات سرسام‌آور بذر هیبریدی است.


وی افزود: یکی دیگر از روش‌های جلوگیری از واردات بذر، استفاده از روش مهندسی معکوس یا اصلاح معکوس روی بذرهای هیبریدی درجه یک موجود در بازار است. در این روش یک سری عملیات اصلاحی روی بذر صورت می‌گیرد تا به گیاه والد یا شبه والد برسند.


حسن‌دخت اظهار کرد: گفتنی است این فرآیند چند سالی زمان می‌برد اما بعد از چهار تا پنج سال می‌توان به والدهای گیاهی زیادی رسید.


انتهای پیام/4107/4021/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته