دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مرداد 1398 - 17:07
بختیاری در گفتگو با آنا:

زمینه‌ها و ظرفیت‌ها برای راه‌اندازی باشگاه سخنوران بشردوستی آماده است

دبیر دانشجویی اولین جشنواره سفیران بشردوستی استان قزوین گفت: مجمع ویژه تحت عنوان باشگاه سخنوران با بهره‌گیری از دانشجویان داوطلب مستعد و پرورش‌یافته به‌عنوان سفیران استانی می‌توان راه اندازی کرد.
کد خبر : 410512
photo_۲۰۱۹-۰۸-۱۴_۱۱-۳۹-۰۸.jpg

سهیلا بختیاری در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: جشنواره کشوری سفیران بشردوستی به میزبانی جمعیت هلال‌احمر استان قزوین که سازمان جوانان جمعیت هلال‌احمر متولی آن بود باهدف ترویج فرهنگ بشردوستی و درک مفاهیم انتزاعی بشر دوستی برای نخستین بار در شهر قزوین برگزار شد.


وی افزود: از بین 254 نفر شرکت‌کننده در این جشنواره 38 نفر سفیر انتخاب و 3 نفر به‌عنوان نفرات برگزیده انتخاب شدند که موضوعاتی از قبیل مفاهیم بشردوستی در زندگی روزمره، روش‌های جذب مشارکت جوانان در فعالیت‌های بشردوستانه، بررسی مقایسه‌ای بشردوستی و رفتار مبتنی بر حقوق بشر، روش‌های تحقق رفتارهای مهربانانه در جامعه، بررسی روش‌های تسکین بخشی به آسیب دیدگان از حوادث، چگونگی تلاش در جهت صلح جهانی، مفاهيم بشردوستی در شعر و ادبیات فارس، آموزه‌های بشردوستی در ادیان الهی در دو بخش زبان فارسی و زبان انگلیسی ارائه شد.



دبیر دانشجویی جشنواره سفیران بشردوستی بابیان این‌که زمینه‌ها و ظرفیت‌ها برای راه‌اندازی باشگاه تخصصی آماده است اظهار کرد: مجمع ویژه‌ای تحت عنوان باشگاه سخنوران با بهره‌گیری از دانشجویان داوطلب مستعد و پرورش‌یافته به‌عنوان سفیران استانی می‌توان راه‌اندازی کرد.


وی گفت: این سفیران باید در مجامع بین‌المللی و ملی حرفی برای گفتن داشته باشند و در رابطه با حقوق بشر و هر چیزی که مربوط به صلح و دوستی باشد فعالیت کنند. هم‌چنین در خصوص جایگاه انسان از نوع بشر با اشاعه بشردوستی با استفاده از فن سخنوری به فعالیت بپردازد.


بختیاری تصریح کرد: از بین 17 اثر ارسال‌شده از طرف دانشگاه‌های استان قزوین تنها 3 اثر به‌نام‌های خدیجه پناهی از دانشگاه آزاد اسلامی، سهیلا بختیاری از دانشگاه علوم پزشکی و معصومه محمودی از دانشگاه پیام نور انتخاب شدند. این آثار در مرحله اول به‌صورت نثر سخنرانی، چکیده موضوع و محتوا با اجرای سخنرانی از قبل ضبط‌ شده و در مرحله دوم به‌صورت حضوری در این جشنواره ارائه شد که مخاطبین در حوزه نظری بشردوستی و رفتارهای مهربانانه برای ترویج این موضوع بین مردم، آثار خود را ارائه کردند.



وی با اشاره  به موضوع اثری که در این جشنواره ارائه کرده بود افزود: صلح زبانی است که بی‌مضایقه آواز می‌خواند و گوشی بریده پرچم جنگ را در میدان مقابل خانه به اهتزاز درمی‌آورد، باید از خود بپرسیم که آیا تابه‌حال به مفهوم صلح فکر کرده‌ایم و یا این‌که ما برای رسیدن به صلح چه‌کاری انجام داده‌ایم. از گذشته تا به امروز یکی از دغدغه‌های اصلی بشر رسیدن به صلح جهانی بوده است و در این راستا شعار امسال فدراسیون جهانی صلیب سرخ و هلال‌احمر همه‌جا برای همه بوده است.


این فعال دانشجویی اظهار کرد: وقتی می‌گوییم همه‌جا برای همه، از نیلگون خلیج‌فارس تا دریای خزر، از کوه‌های دنا تا کویر لوت، همه و همه سرای ملت است که فرقی ندارد چه زبان، عقیده لباس، مذهبی و قومی باشد. ما همه انسان هستیم و هر زمان که انسانی در هر جای این کره خاکی دست نیاز به سمت ما دراز کند به احترام انسانیت دستش را با تمام مهر خواهیم فشرد. می‌شود که با همه در صلح بود، چراکه عالم انسانیت عالم صلح است. ما با هرکسی که انسان باشد هرکسی که به رشد انسانیت کمک کند دوست هستیم.


وی گفت: مگر سعدی نگفت بنی‌آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند و مگر امیرالمؤمنین (ع) مالک را به مهرورزی با همه رعیت امر نکرد، چراکه رعیت دو دسته‌اند؛ یا برادر ایمانی تو هستند یا نظیر تو در آفرینش. حضرت علی (ع) وقتی خلخال پای زن یهودی را کشیدند ناراحت شد و فرمود اگر کسی از غصه بمیرد نباید ملامتش کرد ما همه انسان‌ها از یک پیکر هستیم و حقیقتاً باید با همه در صلح باشیم.


بختیاری در پایان گفت: خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند (ولقد کرمنا بنی‌آدم) ولی انسان که کرامت خود را زیر پای می‌گذارد و انسانیت را در خود می‌کشد برای صلح احترامی قائل نخواهد بود. شاید صلح جاده‌ای است که باید درون خود جنگ‌های بسیاری ببیند شاید صلح دانه‌ای درون خود ماست که امروز نیازمند پرورش است ابتدا باید به خود به صلح با خود برسیم و با پیرامون خود مهربان باشیم.  


انتهای پیام/4108/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته