دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
06 مهر 1394 - 15:49
دکتر دادگان ابلاغ کرد

شیوه‌نامه برگزاری مسابقات ورزشی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی

معاون ورزشی دانشگاه آزاد در بخشنامه‌ای شیوه‌نامه برگزاری مسابقات ورزشی دانشجویان دانشگاه آزاد، در سال تحصیلی 94- 95 را اعلام کرد.
کد خبر : 40940

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، دکتر محمد دادکان معاون ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی در بخشنامه‌ای شیوه‌نامه برگزاری مسابقات ورزشی دانشجویان دانشگاه آزاد، سال تحصیلی 94- 95 را به رؤسای واحدهای مرکز استان و رؤسای واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه اعلام کرد.


دادکان با اشاره به اهداف و سیاست‌های معاونت ورزش دانشگاه و ارتقاء سطح کمی و کیفی مسابقات ورزشی دانشجویی و ایجاد وحدت رویه و انسجام در برنامه‌ریزی و نحوه برگزاری این مسابقات، در این شیوه‌نامه اعلام کرد: «مقتضی است کلیه استان‌ها و واحدهای دانشگاهی تابعه با عنایت به مفاد این شیوه‌نامه نسبت به برگزاری مسابقات درون واحدی و استانی اقدام کنند. همچنین واحدها و مناطق دانشگاهی (استان‌ها) مجازند مسابقات ورزشی رشته‌هایی را برگزار کنند که با توجه به امکانات و شرایط موجود، امکان و توانایی برگزاری مسابقات آن رشته‌ها را داشته باشند.»


او رشته‌های ورزشی را در این بخشنامه به دو گروه تقسیم‌بندی کرد و گفت: «رشته‌های گروه الف شامل والیبال، هندبال، تکواندو، بسکتبال، کاراته و فوتسال، کشتی آزاد و فرنگی است. تمامی رشته‌ها به غیر از کشتی هم برای برادران و هم برای خواهران برگزار می‌شود. همچنین رشته‌های نظیر تنیس روی میز، شطرنج، بدمینتون، جودو و ووشو در گروه ب قرار می‌گیرند که تمامی رشته‌‌ها به غیر از جودو در بخش برادران و خواهران برگزار می‌شود.»


معاون ورزشی دانشگاه آزاد در این بخشنامه تأکید کرد که رشته‌های ورزشی گروه الف و ب در سه مرحله درون واحدی، استانی و کشوری برگزار می‌شود. در مرحله درون واحدی کلیه واحدها موظف هستند که مسابقات انتخابی تیم‌های ورزشی الف و ب خود را تا نیمه آذر و قبل از مسابقات استانی، برگزار کنند. در مورد مرحله استانی، تربیت‌بدنی استان‌ها موظف‌اند مسابقات رشته‌های انفرادی گروه الف را تا پایان نیمه اول بهمن95 و مسابقات رشته‌های تیمی را تا پایان اسنفند 95 و مسابقات انفرادی گروه ب را تا نیمه اول بهمن برگزار کنند. بعد از این مرحله باید، تیم‌های منتخب رشته‌های انفرادی (در هر رشته ورزشی یک تیم منتخب) را جهت شرکت در مسابقات کشوری تعیین کنند. همچنین درباره گروه ب تیم‌های منتخب شامل نفرات اول مسابقات رشته ذیربط استان و مربیگری این تیم‌ها ترجیحا به عهده مربی‌های تیم‌های اول مسابقات ذیربط است.»


او درباره ترکیب تیم‌های منتخب رشته‌های انفرادی گروه الف، ضمن تأکید بر این نکته که باید در هر رشته ورزشی تنها یک تیم منتخب تعیین شود، اعلام کرد: «این تیم‌ها باید ترکیبی از نفرات اول مسابقات انفرادی رشته‌های ذیربط باشند و تحت عناوین تیم‌های منتخب استان در مسابقات مرحله بعد شرکت کنند. ضمناً مربیگری این تیم‌ها ترجیحا به عهده مربی‌های تیم‌های اول مسابقات ذیربط است.»


در این بخشنامه معاون ورزشی دانشگاه درباره تیم‌های مرحله سوم (کشوری) گفت: «زمان تقریبی برگزاری مسابقات کشوری رشته‌های انفرادی گروه الف و ب از تاریخ 25 بهمن 94 تا 25 اسفند 94 خواهد بود. همچنین زمان تقریبی برگزاری مسابقات کشوری رشته‌های تیمی دسته یک گروه الف در اردیبهشت 95 و دسته 2 و 3 در مرداد و شهریور 95 برنامه‌ریزی خواهد شد. میزبان‌ها و زمان برگزاری دقیق این مرحله از مسابقات متعاقبا توسط معاونت ورزش دانشگاه تعیین و اعلام می‌شود. همچنین مناطق دانشگاهی (استان‌ها) برنامه زمان‌بندی شده مسابقات منطقه (استان) ذیربط را در اسرع وقت به معاونت دانشگاه ارسال کنند.»


او در این شیوه‌نامه درباره نحوه تأمین هزینه برگزاری مسابقات انتخابی، آماده سازی و اعزام‌ تیم‌های ورزشی واحدهای دانشگاهی به مسابقات استان گفت: «این هزینه‌ها از محل سرانه ورزشی دانشجویی واحدهای دانشگاهی تأمین و قابل پرداخت است.»


در پایان این بخشنامه دادکان به تشریح پاره‌ای از مقررات عمومی کلی این مسابقات پرداخت و تأکید کرد: «دانشجویانی که در نیمسال ماقبل هر مرحله از مسابقات فارغ‌التحصیل شده‌اند، حق شرکت در مسابقات آن مرحله را نخواهند داشت. همچنین این قانون برای دانشجویانی که به دلایل آموزشی و انضباطی از تحصیل منع شده‌اند یا در مرخصی تحصیلی هستند نیز لازم‌الاجرا است. همچنین ورزشکارانی که از طرف فدراسیون‌های ورزشی دارای محرومیت هستند، با استناد به نامه رسمی فدراسیون، مجاز به شرکت در مسابقات نیستند


در ادامه بخشنامه اعلام شد: «دانشجویان میهمان، فقط از طرف واحد مقصد که واحدهای درسی را در آنجا اخذ کرده‌اند حق شرکت در مسابقات را دارند. ضمناً دانشجویانی که از ماده 55 ماده 24، و معرفی به استاد استفاده کرده‌اند فقط مجازند از طرف واحد مبداء خود به شرط احراز شرایط دانشجو بودن، شرکت کنند.»


در مورد قوانین مربوط به انتخاب سرپرستان، مربیان و خرید وسایل مورد نیاز برای تیم‌ها در این بخشنامه تأکید شد: «سرپرستان تیم‌ها باید از کارکنان رسمی (قطعی یا آزمایشی)، قراردادی یا اعضای هیأت علمی رسمی (اعم از تمام‌وقت یا نیمه‌وقت) واحد دانشگاهی استان‌ها باشند و ابلاغ حکم کارگزینی خود را به همراه داشته باشند. بعلاوه سرپرست تیم‌های خواهران الزاماً باید خانم باشند. لازم به ذکر است مربیان تیم‌ها باید دارای کارت مربیگری رسمی در رشته ورزشی ذیربط باشند. همچنین خرید البسه و ملزومات ورزشی برای ورزشکاران و کادر فنی، باید مطابق بخشنامه‌های ذیربط باشد.»


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب