دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 مرداد 1398 - 10:27
قشلاقی در گفتگو با آنا:

افزایش تعداد بازنشسته‌های آموزش و پرورش/ دانشگاه فرهنگیان بودجه مستقل ندارد

فعال دانشجویی دانشگاه فرهنگیان گفت: تعداد بازنشسته‌های آموزش و پرورش رو به افزایش بوده و این مسئله، تعلیم و تعلم را با مشکل مواجه می‌کند.
کد خبر : 409307
636923267842343779_md.jpg

فاطمه قشلاقی در گفتگو با خبرنگار حوزه صنفیگروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: کمبود نیرو در آموزش‌وپرورش و بازنشسته شدن تعداد زیادی از معلمان خبرهایی است که امروزه زیاد تکرار می‌شود.


وی ادامه داد: مسئله بازنشستگی اگر چندان حائز اهمیت نباشد، پیش‌بینی نکردن جایگزین نیروهای در حال بازنشسته  یکی از مسائل مشکل‌ساز در این بخش است. طی سال‌های متمادی، از سال 91 تا سال 97 ورودی‌های دانشگاه فرهنگیان، باوجود اطلاع مسئولین وقت از تعداد نیروهای در حال بازنشسته، بسیار کم بوده و این قابل‌قبول نیست.


قشلاقی افزود: وزیر وقت آموزش‌وپرورش باید پاسخگو باشد که چرا پیش‌بینی و تمهیدات لازم برای افزایش ورود دانشجومعلمان در طی این سال‌ها به‌صورت متعادل انجام‌نشده است که اکنون باید شاهد جذب 25 هزار دانشجومعلم باشیم.


دبیر واحد روابط عمومی تشکل جامعه اسلامی دانشجویان واحد خواهران دانشگاه فرهنگیان اصفهان با اشاره به این‌که جذب دانشجومعلم به این شکل و عدم توجه به امکانات نامناسب دانشگاه فرهنگیان به‌عنوان یک دانشگاه 7 ساله اصلاً به صلاح نیست، تصریح کرد: با در نظر گرفتن پردیس‌ها و جزیره‌ای بودن این دانشگاه، مشکل افزایش جمعیت در سراهای دانشجویی و هزینه‌های بالای دانشگاه به‌صورت یک‌باره افزایش خواهد یافت.


وی ادامه داد: تعداد زیادی از متقاضیان دانشگاه فرهنگیان بین سال‌های 91 تا 97 به خاطر پایین بودن ظرفیت نتوانستند وارد این دانشگاه شوند، اکنون با حجم زیادی از جذب روبه‌رو هستیم که طبیعتاً رتبه‌های بالاتری را شامل می‌شود و قاعدتاً با کاهش سطح علمی دانشگاه فرهنگیان روبرو خواهیم شد که در رشته‌های دبیری و در متوسطه دوم این ضعف در آینده نمایان خواهد شد. البته در حال حاضر افزایش جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان تنها چاره آموزش‌وپرورش است.


دانشجوی آموزش ریاضی پردیس فرهنگیان شهید رجایی اصفهان اظهار کرد: معلمی که در دانشگاه فرهنگیان طی 4 سال تربیت می‌شود به‌مراتب می‌تواند بهتر از پذیرفته‌شدگان ماده 28 طی یک سال آموزش، عمل کند. البته باید این جذب نه در یک سال بلکه در سال‌های متوالی و به‌تدریج انجام می‌شد. بنابراین همچون سابق، هیچ مسئولی پاسخگوی عملکرد خود نخواهد بود.


وی افزود: اکنون باید به فکر ارتقای دانشگاه فرهنگیان بود. کمبود هیئت‌علمی، جزیره‌ای بودن دانشگاه، کمبود امکانات، تراکم جمعیت خوابگاه‌ها، عدم تخصیص یارانه غذایی از سوی سازمان برنامه‌وبودجه به دانشگاه فرهنگیان همچون سایر دانشگاه‌های دولتی، عدم داشتن ردیف بودجه مستقل در لایحه بودجه کشور، از مشکلات اساسی دانشگاه فرهنگیان است که پذیرش دانشجو را با دشواری روبرو می‌کند.


قشلاقی در پایان گفت: طبق اساسنامه دانشگاه فرهنگیان، منبع قابل اتکایی برای بودجه دانشگاه فرهنگیان در نظر گرفته نشده است. به نظر می‌رسد شورای عالی انقلاب فرهنگی که متولی تغییر در اساسنامه آن است، باید ماده 19 مربوط به آن را اصلاح‌کرده و اختصاص ردیف بودجه مستقل به این دانشگاه را قانونی کند. همین موضوع می‌تواند بخش عمده‌ای از مشکلات دانشگاه فرهنگیان را مرتفع سازد.


انتهای پیام/4108/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته