دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مرداد 1398 - 16:32
میرکریمی در گفتگو با آنا:

نداشتن شناخت کافی از روحیات طرف مقابل باعث طلاق عاطفی می‌شود

مدیرمسئول نشریه پیشداد گفت: نداشتن شناخت کافی از روحیات طرف مقابل، عاقبت بی‌علاقگی و سردی نسبت به شریک زندگی باعث به وجود آمدن طلاق عاطفی می‌شود.
کد خبر : 408535
1-1.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، طلاق عاطفی نوعی از جدایی است که در آن زن و شوهر اگرچه باهم در زیر یک سقف زندگی می‌کنند، اما هیچ مهر و محبتی بین آن‌ها وجود ندارد و ممکن است پس از 10 ساعت یکدیگر را ببینند اما هیچ حرف مشترکی برای هم‌صحبتی با یکدیگر پیدا نکنند.


طلاق عاطفی باعث بی‌مهری و کاهش شور و نشاط و صمیمیت در خانواده می‌شود و زن و شوهر هرکدام دیگری را مقصر این شرایط می‌دانند. برخی از دلایل طلاق عاطفی را می‌توان کاهش وابستگی‌ به یکدیگر، عدم استفاده از راهبردهای حل مسئله، کاهش ارتباط کلامی، که باعث از بین رفتن روابط عاطفی و وفاداری است، کاهش شور و هیجان در زندگی، پرداختن به شبکه‌های اجتماعی، اینترنت و برنامه‌های تلویزیون به‌جای وقت گذاشتن برای یکدیگر دانست.


این بخشی از یادداشت هانیه سادات میرکریمی است که در شماره هشتم نشریه دانشجویی «پیشداد» منتشرشده است که در ادامه آن را می‌خوانید:


زوجینی که دچار طلاق عاطفی شده‌اند صلاحیت نگهداری و تربیت فرزندان را ندارند چون طلاق عاطفی آثار مخربی بر فرزندان دارد، بچه‌ها در این خانه هیچ حس امنیت و آرامشی ندارند و بیشتر تمایل دارند وقت خود را بیرون از خانه و با دوستان خود سپری کنند و ویژگی‌های شخصیتی چون: انتقام‌جویی، بی‌رحمی، غمگین بودن، زودرنجی، خشم و درگیری، بدخوابی، بی‌اشتهایی،‌ بیزاری از زندگی، افسردگی و تمایل به استفاده از مواد مخدر، مشروبات الکلی، روابط ناسالم و نامشروع و انجام کارهای خلاف و غیر عرف از خود نشان می‌دهند که باعث آسیب به خود و جامعه می‌شود و مسلماً چنین افرادی برای آینده خود و تشکیل یک زندگی جدید هیچ الگوی مناسبی ندارند و شاید آن‌ها نیز در آینده دچار مشکل پدر و مادر‌های خود بشوند.


برخی از زوجین نیز به دلیل وجود فرزند در خانواده به طلاق عاطفی تن می‌دهند غافل از اینکه طلاق عاطفی صدمات بیشتری نسبت به طلاق رسمی به فرزندان وارد می‌کند و کودک برای رشد به محیط گرم و صمیمی خانواده نیاز دارد. در زمان طلاق عاطفی بیشتر انحرافات اخلاقی و آسیب‌های اجتماعی، روحی و روانی پیش می‌آید.


هانیه سادات میرکریمی در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا با اشاره به این‌که یکی از انحرافات اخلاقی و آسیب‌های اجتماعی، خیانت کردن به همسر است، گفت: زن یا مرد می‌خواهد به هر قیمتی نیاز عاطفی خود را تأمین کند پس به سمت روابط خارج از خانه روی می‌آورد كه این روابط می‌تواند از شبکه‌های اجتماعی تا ارتباط با همكاران را شامل شود، جامعه‌ای كه در آن زنان و مردان نیازهایشان را این‌گونه برطرف كنند، سرشار از بی‌اعتمادی و فساد خواهد بود.


وی ادامه داد: درک نکردن درست رفتار و گفتار یکدیگر، نداشتن شناخت کافی از روحیات طرف مقابل، عاقبت بی‌علاقگی و سردی نسبت به شریک زندگی باعث به وجود آمدن طلاق عاطفی می‌شود.


دانشجوی رشته پژوهشگری اجتماعی دانشگاه گلستان افزود: زوج‌ها باید دست از تلاش برای تغییر دادن یكدیگر بردارند، انسان‌ها را نمی‌شود تغییر داد بلكه باید اولویت‌های خودمان را تغییر دهیم، زوج‌ها در مشاجره نباید دنبال مقصر بگردند و باید انعطاف‌پذیر و واقع‌گرا باشند.


مدیرمسئول نشریه پیشداد تصریح کرد: بر اساس تحقیقات و نظرات کارشناسان از هر دو ازدواج یک ازدواج در مرحله طلاق عاطفی است و آمار طلاق عاطفی دو تا سه برابر بیشتر از آمار طلاق رسمی است و یکی از مهم‌ترین دلایل این امر، صحبت نکردن درباره این آسیب و عدم ریشه‌یابی و ارائه راهکارهایی برای جلوگیری از طلاق عاطفی است.


میرکریمی در پایان گفت: بنابراین آموزش‌وپرورش با آموزش مهارت‌های زندگی به دانش‌آموزان می‌تواند سبب کاهش آمار طلاق عاطفی و بهبود سلامت جامعه باشد.


انتهای پیام/4107/4108/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته