دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
09 مرداد 1398 - 14:11
طی نامه‌ای صورت گرفت؛

درخواست گروه‌های جهادی از سران قوا برای بهبود وضعیت معیشتی مردم

جمعی از گروه‌های جهادی و مردم‌نهاد در اقدامی خودجوش با ارسال نامه‌ای سرگشاده به سران قوا خواستار رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم خصوصا مستضعفین شدند.
کد خبر : 408034
IMG_3093.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، جمعی از گروه‌های جهادی و مردم‌نهاد در اقدامی خودجوش با ارسال نامه‌ای سرگشاده به سران قوا خواستار رسیدگی به وضعیت معیشتی مردم خصوصاً مستضعفین شدند. در متن این‌ نامه گروه‌های جهادی ضمن اعلام آمادگی برای کمک به دولت، خود را مسئول رساندن صدای مستضعفین به مسئولین می‌دانند.


در بخشی از این نامه به دولت پیشنهادشده که با تغییر رویکرد در پرداخت ارز 4هزار و دویست‌تومانی، بجای آنکه آن را به مبدأ و واردکننده پرداخت کند آن را به مقصد و مصرف‌کننده برساند. همچنین اشاره‌شده که این امر با توجه به اختیارات سران قوا به‌سرعت می‌تواند محقق شود. ما گروه‌های جهادی و گروه‌های مردم‌نهاد بیش از همه از سفره خالی مردم، خصوصاً مستضعفین باخبریم و خجالت‌زده این ولی‌نعمتان هستیم، که دیگر حتی با پول یارانه هم نمی‌توانند ۱ کیلو گوشت خریداری کنند.


در این نامه آمده است: همان‌طور که مستحضر هستید حوادث اقتصادی که از ابتدای سال ۹۷ شروع شد و تا امروز نیز امتداد پیداکرده ‌است باعث شده سفره‌ معیشت مردم روزبه‌روز کوچک‌تر و فشار تأمین مایحتاج اولیه زندگی روزبه‌روز بیشتر شود. ابتدای امسال ما جهادگران در مقابل سیلی که 4 استان کشور را درگیر خود کرد همه توان و امکانات خود را به میدان عمل آوردیم. حال که سیل نقدینگی نه‌تنها 4 استان، بلکه همه‌ کشور را درگیر خود، وظیفه‌ خود می‌دانیم که در مقابل آن سیل نیز بند و خاک‌ریز بنا کنیم. تا کمترین ضربه‌ اقتصادی ممکن به معیشت مردم وارد شود.


در ادامه این نامه ذکرشده است: همان‌طور که در جریان امر هستید تنها سیاستی که برای حفظ سفره‌های مردم اتخاذشده سیاست تخصیص ارز 4 هزار و دویست تومانی به همه کالاهای اساسی بوده است. متأسفانه این اقدام هم از همان ابتدا شکست خورد و باعث نشد که تورم، قیمت کالاهای اساسی را تغییر ندهد به‌طوری‌که مرغ هم امروز دیگر از سفره مردم پرواز می‌کند. سودجویان داخلی هم از این پاس گل کمال استفاده را کرده‌اند و تا می‌توانستند به دروازه‌ خودی گل زدند. این سودجویان حتی به داروی مردم هم رحم نکرده‌اند تا جایی که وزیر بهداشت از غارت 1 میلیارد و 300 میلیون دلاری کالای پزشکی خبر داد. همه ارز دولتی گرفتند گروهی کالا را با ارز آزاد عرضه کردند، گروه کالای بی‌کیفیت آوردند و بیش اظهاری کردند. گروهی صادرات معکوس را کلید زدند و گروهی هم اساساً کالایی وارد نکردند. بی‌توجه به ملت از منابع ملی سو استفاده کردند و پشت پا به منافع ملی زدند. در این میان آمریکایی‌ها و دیگر دشمنان این ملت نیز، خوشحال از این‌که توانسته‌اند هدف اصلی تحریم‌های اقتصادی یعنی فشار به معیشت آحاد مردم را به نتیجه برسانند. در کنگره بیلان کاری ارائه می‌دهند و از یک‌سوم شدن ارزش ریال به‌عنوان پیروزی یاد می‌کنند.


در این نامه عنوان‌شده است: امروز هم در شرایطی هستیم که سیل نقدینگی به بازار مسکن رسیده و قیمت اجاره‌بها سر به فلک کشیده مردمی که روزی برایشان خانه می‌ساختیم تا از کانکس رهایی پیدا کنند. امروز دیگر کانکس را سرپناهی امن‌تر از خانه‌هایی می‌دانند که اجاره‌بهایشان هرروز و هرروز بیشتر می‌شوند. ما گروه مردم‌نهاد و جهادی بر خود وظیفه می‌دانیم علاوه بر حضور درصحنه خدمت به روستاها و مناطق محروم، صدای رسای درد و آلام آن‌ها به بدنه‌ی مسئولین کشور باشیم و برای بهبود آن راهکار عملیاتی پیشنهاد دهیم. ازآنجاکه تجربه‌ پرداخت ارز 4 هزار و دویست تومانی در عمل شکست‌خورده است. دیگر جایز نیست بیش از این بر سر منابع ملی سهل‌انگاری کرد و راه را برای سودجویان باز گذاشت. در شرایطی که همه‌ نمایندگان مجلس، دولت‌مردان و کارشناسان در تغییر این روش حمایتی اتفاق‌نظر دارند. ادامه‌ این وضع و حیف‌ومیل شدن بیت‌المال مسلمین پیش‌ازاین جایز نیست.


در پایان این نامه آمده است: پیشنهاد ما برای بهبود وضعیت معیشتی مردم تغییر رویکرد موجود در پرداخت ارز 4200 به واردکنندگان است. مطابق قانون، دولت بجای آنکه یارانه ارزی را از مبدأ به واردکننده بدهد، می‌تواند آن‌ها را به مصرف‌کننده پرداخت کند. این کار همراه با هدف‌گیری دقیق گروه‌های ضعیف جامعه می‌تواند در کوتاه‌مدت بهترین راه‌حل برای بهبود وضع معیشتی مردم باشد. می‌توان این اقدام را به همان روش‌هایی که در قانون بودجه دیده‌شده است انجام داد. روش‌های مانند پرداخت کالایی- نقدی، کوپن الکترونیک و... که هم از فساد جلوگیری شود و هم مرهمی بر آلام اقشار ضعیف مردم باشد. بدنه‌ کارشناسی کشور نیز در تغییر عاجل این رویکرد متفق‌القول و هم‌نظر هستند. تحقق این امر اراده‌ شمارا می‌طلبد. با نظر به جلسات مستمر سران قوا و اختیاراتی که رهبر انقلاب در اختیار شما قرار داده است. می‌توانید به‌سرعت به تغییر وضع موجود مبادرت بورزید و با پرداخت مستقیم بسته‌های حمایتی در کوتاه‌مدت در جهت بهبود معیشت مردم خصوصاً مستضعفین قدم بردارید. در بلندمدت نیز توجه به اصلاح نظام بانکی، کنترل و هدایت نقدینگی را در دستور کار قرار دهید. گروه‌های مردم‌نهاد و جهادی بیش از این تحمل شنیدن صدای خرد شدن استخوان‌های مستضعفین زیر تورم۵۰ درصدی را ندارند.


انتهای پیام/4107/4108/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته