دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مرداد 1398 - 12:00
عضو شورای سیاستگذاری دانشگاه استاد فرشچیان:

دانشگاه استاد فرشچیان می‌تواند خلأ اندیشه‌ای مرز سنت و مدرنیته در هنر را پر کند

عضو شورای سیاستگذاری دانشگاه استاد فرشچیان گفت: خلأیی در فرهنگ و اندیشه ما پیرامون مرز بین سنت و مدرنیته، ایجاد شده است و فعالیت دانشگاه استاد فرشچیان می‌تواند این خلأ را پر کند.
کد خبر : 407815
sadeghi.jpg

حبیب‌الله صادقی در گفتگو با خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به آغاز جذب دانشجوی تحصیلات تکمیلی دانشگاه هنرهای اسلامی- ايرانی استاد فرشچيان گفت: راه‌اندازی دانشگاه هنرهای اسلامی-ایرانی استاد فرشچیان اتفاق خوب و مبارکی است که از طرف دانشگاه آزاد اسلامی انجام شده و همراهی شورای عالی انقلاب فرهنگی را نیز شاهد هستیم، این اتفاق واقعاً جزء مؤلفه‌ها و رفتارهای ستوده بوده که در حال اتفاق افتادن در کشور است.


وی افزود: اگر بخواهیم نقش دانشگاه آزاد اسلامی را در انتقال تجربه و حضور جوانان در بخش هنر در نظر بگیریم، به‌هرحال دانشکده هنر این دانشگاه بسیار نام‌آور، جدی، بسیار فراگیر، جامع و خوب عمل کرده است، من حدود 15 سال است که در دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی تدریس می‌کنم. پایان‌نامه‌ها، کارهای عملی و تجربه‌های جدی داشته‌ام که هنرمندان و اساتید دانشکده هنر انجام می‌دهند و واقعاً ستودنی است.


عضو شورای سیاستگذاری دانشگاه استاد فرشچیان بیان کرد: اما به‌هرحال این انتقال تجربه یک اندیشه‌ای است که تحت عنوان هنر ایرانی اسلامی دارد انجام می‌شود و جزء کارهای هم‌پوشان است. مبادرت دانشگاه آزاد اسلامی به تاسیس دانشگاه استاد فرشچیان نفی تجربه ارزشمندی که در دوره‌های گذشته در دانشکده هنر داشته، نیست.


صادقی ادامه داد: دانشکده هنر دانشگاه آزاد اسلامی در دوره‌های گذشته تجربه‌های بسیار خوبی با رویکرد هنر مدرن و هنر کانتنپلوری و معاصر را داشته است که تجلی آن را در پالت دانشجویان و آثارشان می‌بینیم، مغایرتی با فعالیت دانشگاهی برای ترویج هنرهای سنتی و ایرانی ندارد.


وی خاطرنشان کرد: دانشگاه استاد فرشچیان یک اکول و یک مدرسه است که واقعاً جزء غصه‌های نهفته در گلوی هنر ایران معاصر هست؛ هنر سنتی، - البته سنت نه به‌معنای تکرار و تسلسل تجربه‌های گذشته بلکه به‌عنوان مؤلفه‌ای پویا و حکمت خالقه مطرح می‌شود- آدابی انسی و الفی دارد، رابطه مستقیم شاگرد و استاد، یعنی به‌هرحال آن تجربه‌هایی که نیاکان ما داشتند را امروز باید معاصر و جهانی کنیم.


این استاد دانشگاه تصریح کرد: نهادی که در آموزش عالی، فداکارانه و مجدانه با مدیران خوبی مثل دکتر طهرانچی و مدیریت ارزشمند دکتر ولایتی و توجه جدی که شورای عالی انقلاب فرهنگی و استاد محمود فرشچیان داشتند مبنی بر اینکه این دغدغه جدی که در گلوی هنر ایران از دیرباز نهفته شده است، این را می‌خواهد به‌صورت متوالی دنبال کنند و در این توالی یک جستار دیگری را پیدا کند.


صادقی در تشریح سخنان خود اظهار کرد: یعنی این دو بال شاهپر که یکی هنر سنتی و دیگری هنر مدرن هستند که جزء تجربه‌های ارزشمند دانشگاه آزاد اسلامی بود و الان در ابتدای راه که نگاه می‌کنیم، هنوز فعالیت‌های گسترده آموزشی دانشگاه استاد فرشچیان شروع نشده، هنرمندان زیادی در حوزه خوشنویسی، هنرهای سنتی، نگارگری از تجربه‌هایی که در ایران معاصر هست و از پراکنده‌گویی، آمده‌اند که کارشان را دانشگاهی، علمی و ژرف‌اندیش‌تر کنند.


وی اشاره کرد: شاید ما بیشتر از 50 مقاله علمی راجع به هنرهای سنتی نداشتیم و متأسفانه خلأیی در فرهنگ و اندیشه ما پیرامون مرز بین سنت و مدرنیته، ایجاد شده بود اما با اتفاقی که با نام استاد فرشچیان روی می‌دهد، به دلیل فراگیری و دانش وسیع این استاد که یکی از جلوه‌ها و چهره‌های معاصر هنر ایران است و به سنت احترام کرده و جهانی بودن را در نظر می‌گیرد، به دنبال پر کردن این شکاف اندیشه‌ای هستیم. 


عضو شورای سیاستگذاری دانشگاه استاد فرشچیان اضافه کرد: بنابراین این کار واقعاً ستودنی است و من به دانشگاه آزاد اسلامی تبریک می‌گویم برای اینکه هم‌زمان دارد به این دو فرآیند توجه می‌کند، چرا که اینها در سیر تکوینی و تکمیلی هم‌دیگر قراردارند. یعنی هیچ گروهی نیامده مغایرتی را با دیگری داشته باشد. قطعاً این دو دسته هنر سنتی و مردن می‌توانند این کار را انجام دهند.


صادقی مطرح کرد: در سال 1920 یک نقاش به‌نام ماتیس در آلمان به همراه دوستش مارکر می‌آیند و به آثار نگارگران ایرانی نگاه می‌کنند، بعد به دوستش می‌گوید که «مارکر! شرق ما را نجات داد! مکتب کنستراکتویسم، اکسپرسیونیسم و کوبیسم مطالعات و مطالباتی است که ما با این ژرفا و کیفیت به آن نگاه نکرده بودیم». هنر مدرن معاصر از هنر ملی ایرانی و اسلامی بسیار تأثیر گرفته است.


وی در ادامه افزود: بنابراین این تجربه‌های نوینی که تحت عنوان هنر مدرن در دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شود من شاید چندین اثر فاخر را از فارغ‌التحصیلان دانشکده هنر دیدم، بسیار لذت بردم زمانی که در موزه معاصر بودم یا در دو سالانه‌ها بودم، نقش فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد اسلامی در رشته هنر را بسیار ممتاز و بی‌نظیر دیدم.


این استاد دانشگاه تأکید کردراه‌اندزای و فعالیت دانشگاه استاد فرشچیان شاید به‌هرحال پاسخ دادن به یک نگرانی تاریخی در هنر تجسمی ایران است که پوشش داده می‌شود و بسیار خوشحال و خرسندم که این کار ارزشمند از طرف دانشگاه آزاد اسلامی انجام می‌شود؛ امیدوارم که با نیت خیر مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی و همت اعضای هیئت امنا و وجود استاد فرشچیان در کنار همکاری که ریاست دانشگاه استاد فرشچیان انجام می‌دهد به دلیل تجربه‌های مدیریتی‌اش، بتوان این هنر معاصر و مدرن سنتی خودمان را در شکلی بین‌المللی دنبال کنیم.


صادقی اعلام کرد: الان از پاکستان، قرقیزستان، افغانستان، ترکمنستان، ترکیه، کشمیر، شرق آسیا، ژاپن، چین و ... تا شنیدند که دانشگاه هنرهای اسلامی- ايرانی استاد فرشچيان دانشجو می‌پذیرد، مشتاقانه آمده‌اند پروپوزال‌‌ها و سرفصل‌های درسی‌اش را نگاه می‌کنند. من چند مراجعه از چند دانشجوی ژاپنی داشته و چند دانشجو از هند با من تماس گرفتند و سعی می‌کنند از طریق رابطین‌شان سؤال کنند که چگونه این دانشگاه دانشجو می‌پذیرد، سرفصل‌هایش چیست، اساتیدش چه کسانی هستند؟


عضو شورای سیاستگذاری دانشگاه استاد فرشچیان افزود: کار ژرف و ارزشمندی که دانشگاه آزاد اسلامی با حضور اعضای هیئت علمی فراگیر انجام می‌دهد، چون معمولاً آن چیزی که راجع به دوستان هنر سنتی می‌گویند، این است که آنها یک‌مقدار جامع عمل نمی‌کند ولی سرفصل اعضای هیئت أمنا این بوده است که استفاده حداکثری از همه تجربه‌های ملی ما با برگزاری کارگاه‌ها، محورها و آموزش تکوینی پیدا کردند.


صادقی در پایان سخنان خود گفت: این نتیجه بسیار ارزشمندی است که فکر نمی‌کنم بیشتر از چهار یا پنج سال دیگر ظهور نتایج آن طول بکشد، شما شاهد یک اتفاق شگرفی خواهید بود که یک پرونده نمونه‌سازی بسیار ارجمند از هنرمند ایرانی است؛ اساتید ایرانی با وجود این فرصت تجربه‌هایشان را کالبدی، کیفی و به اشکال جهانی ارائه خواهند داد.


انتهای پیام/4115/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب