دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 مرداد 1398 - 16:43
مدیرکل محیط زیست سیستان و بلوچستان در گفتگو با آنا:

هیچ گزارشی مبنی بر حمله مردم محلی به گاندوها در سیستان نداشتیم

مدیرکل حفاظت از محیط زیست سیستان و بلوچستان با اشاره به اخباری مبنی بر هجوم مردم محلی سیستان به گاندوها به خاطر حمله گاندوها به دو کودک گفت: هیچ گزارشی مبنی بر حمله مردم محلی به گاندوها در سیستان نداشتیم.
کد خبر : 407210
d37391f1-fc23-460b-9c9b-a30e87927c4a.jpg

وحید پورمردان در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی خبرگزاری آنا در ارتباط با هجمه‌های ایجاد شده در فضای مجازی مبنی بر این‌که به‌واسطه حمله گاندو به دو کودک در چند مدت اخیر مردم محلی به‌دنبال از بین بردن این گونه جانوری هستند، اظهار کرد: متأسفانه چند وقت پیش دختر بچه‌ای که کلاس چهارم دبستان بود دست راستش توسط گاندو مجروح شد که این موضوع باعث شد دست وی قطع شود؛ پس از آن نیز در دو روز گذشته پسر بچه‌ای مورد حمله این حیوان قرار گرفت که البته مورد دوم با چند بخیه مداوا و احتمالاً کودک امروز مرخص می‌شود.


وی تصریح کرد: با توجه به دو اتفاق رخ داده در چند وقت اخیر، اداره کل محیط زیست استان به‌عنوان متولی حفاظت از گاندو به‌عنوان گونه در معرض خطر هرگونه حمله و هجمه‌ای از سوی جامعه محلی برای از بین بردن گاندو را تکذیب می‌کند.


مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان اذعان کرد: مردم در منطقه بلوچستان شناخت خوبی نسبت به رفتارشناسی این گونه جانوری دارند و به نوعی آن را مقدس می‌شناسند چون این حیوان در اطراف رودخانه‌ها کانال‌هایی ایجاد می‌کند تا بستری برای خنک‌شدنشان ایجاد شود و این موضوع باعث می‌شود آب ماندگاری بیشتری داشته باشد و از تبخیر آن جلوگیری می‌کند.


پورمردان افزود: مردم فکر می‌کنند هر جا آب فراوان است تمساح هم وجود دارد و اگر در نقطه‌ای این گونه جانوری وجود نداشته باشد به این معنی است که حیات در آنجا وجود ندارد چون این حیوان می‌تواند در شرایط سخت زندگی کند.


وی با بیان این‌که زیستگاه تمساح پوزه کوتاه، تالابی در محدوده رودخانه باهوکلات است، گفت: حمله این جانور به انسان به‌واسطه هجوم حیوان نیست چون برخلاف حمله پلنگ و یا خرس که در زمان خشکسالی به زیستگاه انسان حمله می‌کند، در این مورد انسان به محل زیست آن حمله کرده و چون این حیوان از قدیم در این منطقه بوده بزرگسالان نسبت به رفتار این جانور آگاهی داشته و اتفاقات رخ داده به سبب بی‌احتیاطی و  بازیگوشی بچه‌ها بوده است.


مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: من در بیمارستان که به ملاقات خانواده‌های آسیب‌دیده‌گان رفتم، شاهد بودم که هیچ‌کدام از آنها کوچک‌ترین درخواستی در خصوص برخورد با گاندو نداشته و صرفاً حسرت این را داشتند که چرا از فرزندانشان مراقبت کافی را نداشتند.


پورمردان در پایان بار دیگر شایعات مطرح شده در خصوص نابودی گاندو را رد کرد و گفت: تاکنون هیچ گزارش مستندی در این‌باره وجود ندارد.


انتهای پیام/4105/
 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته