رسانه باید دستیار رسانهای خانواده برای تربیت آیندهسازان تمدن نوین اسلامی باشد
به گزارش خبرنگار حوزه تشکلهای دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، محمد سرشار، مدیر شبکه پویا، در جمع دختران معرفتجوی دوره آموزشی اسلام ناب، با اشاره به مخاطب 27میلیونی شبکه کودک، این شبکه را پربینندهترین شبکه فارسیزبان داخلی و ماهوارهای دانست و گفت: «براساس منویات حضرت امام که رادیو و تلویزیون را یک دستگاه تربیت عمومی دانستهاند، ما باید به «رسانه مربی» (نه رسانه ایدئولوژیک و عرفی و...) تبدیل بشویم.»
تلویزیون ایران را بهاییها راه انداختند
سرشار درخصوص پیشینه برنامهسازی در حوزه کودک گفت: «تلویزیون در ایران در سال 1327 توسط یک بهایی راهاندازی شد. در دومین روز راهاندازی تلویزیون، یک بهایی دیگر اولین برنامه کودک را اجرا کرد. پس اولین کسانی که در ایران برنامهسازی کودک انجام دادند، بهاییان بودند. پس از تثبیت حکومت محمدرضا پهلوی، تقسیم وظایفی ایجاد میشود و قرار میشود وجهه نرم و ملایم حکومت را فرح دیبا برعهده بگیرد و وجهه قدرت حکومت را محمدرضا. لذا دفتر فرح به مجموعهای که از هنرمندان مخالفخوان با حکومت یعنی چپها حمایت میکرده و فعالیتهای خیرخواهانه انجام میداده است و... . یکی از فعالیتهای تیم فکری فرح پهلوی، مانند سیدحسین نصر و دیگران، راهاندازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان است. این ساخت و زیربنا، هنوز در کانون زنده است و بهمنزله فرهنگ کانونی شناخته میشود. در حوزه برنامهسازی کودک، یک قطب کانون است و کانون دیگر، حوزه هنری و مراکز دیگری هستند که در این زمینه فعالیت میکنند.»
مرکز پویانمایی صبا در فهرست موشکباران آمریکا بود
رئیس شبکه کودک ادامه داد: «بعد از انقلاب، اولین اتفاق در زمینه کودک، تأسیس مرکز پویانمایی صبا در سال 1374 به دستور رهبری است. تولید انیمیشن در آن زمان بسیار پیچیده بوده و نیاز به ابررایانه داشته است. قطعات این ابررایانهها وارد کشور میشود. وقتی کلینتون ایران را به موشکباران تهدید میکند، این مرکز، بهعلت رایانههایی که میتوانستند پردازش انیمیشن انجام بدهند، یکی از 18 مکانی بوده که در فهرست موشکباران قرار داشته است. پدیدهای امنیتی و عجیب و غریب شبیه به ماجرای غنیسازی هستهای در زمان ما بوده است. صنعت انیمیشن به این شکل وارد کشور میشود.»
سرشار با اشاره به تاریخچه راهاندازی شبکه پویا پس از راهاندازی شبکههای متعدد در حوزه کودک در سال 1391، افزود: «در نوروز 1391، اولین شبکه کودک ماهوارهای فارسیزبان و در خردادماه شبکه دوم و بلافاصله پس از آن، شبکهای دیگر فارسی به روی آنتن میروند. البته یکی از شبکهها مشکل چندانی ندارد، اما به هر تقدیر، مدیریت رسانهای از دست صداوسیما خارج میشود. قرارگاه ماهواره تصویب میکند که شبکهای در این موضوع راه بیافتد. در این مقطع به نظر بنده خطای راهبردی شکل میگیرد و آن ایناستکه بهجای شبکه مخاطبمحور، برنامهای قالبمحور راهاندازی میکنند. به این ترتیب، شبکههای فیلمپخشکن، سریالپخشکن، مستندپخشکن، محتوایی را که پخش میکنند، براساس قالب انتخاب میکنند. مثلاً فیلمهای انتخابی، گاهی داستانی، تاریخی یا مذهبی است و قالب مهم است. به این ترتیب، شبکه انیمیشن، بهمنزله شبکهای قالبمحور، به نام شبکه پویا در تیرماه 1391 تأسیس میشود.»
وی به اشتباه در راهاندازی شبکه اشاره کرد و گفت: «خطای راهبردی اینجا بود که کل انیمیشن تولیدی ما نزدیک 100 ساعت بوده است. وقتی پخش این 100 ساعت تمام شد، به تکرارِ پخش دست میزنند و درنهایت، چون دستشان خالی است، به پخشکردن تولیدات خارجی روی میآورند. به این ترتیب، به بلای پخش انیمیشن خارجی در حجم زیاد گرفتار میشوند.»
مأموریت شبکه کودک
سرشار درخصوص مأموریت و اولویتهای برنامهسازی در شبکه کودک گفت «در سال 1391، حوزه هنری کودک و نوجوان توسط بنده تأسیس شد. پس از آن، مرکز اوج کودک و نوجوان و سپس در سال 1394، شبکه کودک و نوجوان راهاندازی شد. مأموریت شبکه کودک ایناستکه مهمترین دستیار رسانهای خانواده در تربیت آیندهسازان تمدن نوین اسلامی باشد. در شبکه کودک، اولویت برنامهسازی هستند: سبک زندگی، مهارتها، کتابخوانی، سواد رسانهای و اقتصاد مقاومتی.»
وی سختترین کار در حوزه کودک را تبدیل یک نظریه تربیتی به یک برنامه تلویزیونی دانست و به تجربه جدید در این زمینه اشاره کرد و گفت: «این تجربه را یک بار بهشکل محدود، در تولید پویانمایی «یکی از چهار نفر» امتحان و این دانش سازمانی و فناوری تولید را ارائه و بعد در صداوسیما کامل کردیم. ما توجه میکردیم که چه تغییراتی در چرخه تولید باید اتفاق بیافتد تا بشود نگاه تربیتی را به برنامه تلویزیونی تبدیل کرد.»
معضل پخش آگهی بازرگانی در شبکه کودک
سرشار با اشاره به دیدار چند ماه پیش خود با رهبر انقلاب گفت: «در آن دیدار، مهمترین نقدهایی که به شبکه کودک میشود مطرح شد. یکی از نقدها، پخش آگهی بازرگانی از این شبکه بود. آن زمان 42 دقیقه در روز آگهی پخش میکردیم. این زمان الآن به حدود 70 دقیقه رسیده است. نقد دوم اینبودکه چرا پویا و نهال از هم تفکیک نمیشود. نقد سوم اینبودکه چرا حدود 60درصد انیمیشنهایی که پخش میشود خارجی است. نقد دیگر اینکه چرا قهرمانهای ایرانی نداریم و نکته آخر اینبودکه چرا بیشتر برنامههایمان تکراری است.»
شبکه بیمصرف را تعطیل کنید
وی درخصوص تفکیک شبکههای پویا و نهال هم گفت: «گفتهایم یکی از شبکههای بیمصرف را تعطیل کنید و اجازه بدهید ما این تفکیک را صورت بدهیم.»
رئیس شبکه کودک درخصوص پخش کارهای خارجی، به چند کار که در این زمینه انجام داده است اشاره کرد و گفت: «اینکه گفتهاند کار ایرانی کم پخش میشود، درست است. متأسفانه بچهها دچار پرخوری رسانهای شدهاند. کل تولید انیمیشن کشور در مرکز صبا، 100 ساعت است. خود ما هم حدود 500 ساعت برنامهسازی میکنیم. درمیمانیم که 2 هزار و 500 ساعت باقیمانده را چگونه پر کنیم. شبکه پویا را که تحویل گرفتیم، حدود 75درصد پخش برنامه خارجی و 25درصد پخش برنامه داخلی داشت. ما این را به 50درصد رساندیم. کار دیگر اینبودکه انیمیشنهای آمریکایی را کاهش دادیم. آن زمان حدود سه چهارم برنامههای خارجی، آمریکایی بودند، ما به حدود نصف رساندیم و بهجایش از کشورهای شرقی و جنوب شرقی آسیا و اروپای شرقی خرید کردیم تا میزان سبک زندگی آمریکایی را کاهش دهیم. همچنین نظارت بر آنتن را زیاد کردهایم تا کمترین خطا را در آنتن داشته باشیم.»
پخش انیمیشنهای آمریکایی در شبکه کودک را کاهش دادهایم
وی ادامه داد: «کار دیگر ما، پیداکردن و پخشکردن نسخههای مناسب پخش بهلحاظ فنی از انیمیشنهای قدیمی است که در دهه 60 از تلویزیون پخش میشد. یکی از مشکلات ما، شخصیتپردازی و قهرمانپروری در مراکز تولیدکننده انیمیشن است. نمیتوانند شخصیت خلق کنند. مشکل دیگر ما، فیلمهای سینمایی است. از حدود 100 فیلم سینمایی انیمیشن که در سال در دنیا تولید میشود، حدود 22 فیلم تولید آمریکا و همین حدود تولید ژاپن است. بقیه کشورها در تولید از آمریکا تقلید میکنند و سبک زندگیشان همان است. از این تعداد میتوانیم 12 تا 14 فیلم در سال انتخاب و پخش کنیم. بقیه قابل پخش نیست. یکی دو فیلم ایرانی خوب هم دست ما را میگیرد. لذا از نظر فیلم سینمایی هم محدودیت داریم.»
سرشار گفت: «بنده خدمت رهبر انقلاب عرض کردم که از این 200 ساعت تولید کل کشور به حدود یک هزار و 200 ساعت برسیم تا دیگر کار خارجی پخش نکنیم. این کار در سال 97 به حدود 260 میلیارد تومان سرمایهگذاری نیاز داشت. بودجه شبکه ما 7 میلیارد تومان است. یعنی هر 37 سال میتوانیم بهاندازه خوراک یک سال بچههایمان برنامه تولید کنیم.»
گفتنی است که چهارمین دوره معرفتیتشکیلاتی اسلام ناب، با حضور حدود یک هزار و 200 دانشجو و طلبه ایرانی و خارجی از ۱۸ تیر آغاز شده و تا اول مرداد در اردوگاه سیدالشهداء(ع) آبعلی (ویژه برادران) و اردوگاه امام صادق(ع) گیلاوند (ویژه خواهران) ادامه خواهد داشت.
انتهای پیام/4115/
انتهای پیام/