دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
31 تير 1398 - 12:55
علم‌الهدی:

تعلیم و تربیت حقیقتی است که همه رشته‌های دانشگاهی در آن دخالت دارند

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و مؤلف کتاب نظریه اسلامی رشد انسان گفت: تعلیم و تربیت حقیقتی است که همه رشته‌های دانشگاهی در آن دخالت دارند.
کد خبر : 406160

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، جمیله علم‌الهدی در نشست رونمایی از کتاب نظریه اسلامی رشد انسان که صبح امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، گفت: در آموزه‌های دینی ریا بد است ولی برخی چیزها جنبه شعائر دارد و باید با صدای بلند گفت و آن علم گرافی در اسلامی و اهمیت زن در اسلام است.


وی افزود: جمهوری اسلامی نسبت به جایگاه زن اهمیت ویژه‌ای قائل است و زنان در این کشور می‌توانند در همه رشته‌ها تحصیل کنند و صاحب شغل و کرامت باشند.


عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی و مؤلف کتاب نظریه اسلامی رشد انسان بیان کرد: سال‌ها قبل کتاب نهضت تربیتی امام خمینی را نوشته‌ام که امام خمینی ابتدا انقلاب فرهنگی کردند و‌ توانستند افراد بسیاری را در انقلاب و دفاع مقدس دخیل کنند.


علم‌الهدی تصریح کرد: همان‌طور که امام در نظریه حکومت اسلامی فرمودند که هدف از این حکومت پرورش انسان است، اما متأسفانه برنامه‌های توسعه‌ای ایران موجب شد که به فلسفه تعلیم و تربیت بها داده نشود.


وی خاطرنشان کرد: فلسفه‌های سیاسی لیبرال بر نظام تعلیم و تربیت ما حاکم هستند. نگاه بنگا‌ داری به مدارس و دانشگاه‌ها دنبال شده است. اما دیدگاه اسلام در مورد تعلیم و تربیت چیز دیگری است.


عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: تعلیم و تربیت حقیقتی است که همه رشته‌ها در آن دخالت دارند، همه باید در این زمینه کمک کنند. برنامه توسعه براساس اقتصاد صنعتی بنا شده و باید به اقتصاد مقاومتی تبدیل شود.


علم‌الهدی بیان کرد: نقدی که به جمهوری اسلامی وجود دارد این است که در ترویج علم دینی کم کاری شده است و باید در این زمینه کارهای بسیاری شود. در سال ۸۴ وزارت آموزش و‌پرورش برای سند تحول بنیادین به دانشگاه شهید بهشتی مأموریت داد که نگاه اسلام در این قضیه را بررسی کند و بنده مسئولیت این کار را داشتم. در آن زمان به نظریه رشد پرداختیم و در آخر مسئولان مربوطه به ما گفتند که دیگر دنبال نکنید!


وی عنوان کرد: در سال ۹۱ در شورای عالی انقلاب قرار شد که یافته های روانشناسی در حوزه رشد را بررسی کنیم و دو سال این موضوع طول کشید و این روند چندساله طی شد تا کتاب نظریه اسلامی رشد انسان به چاپ برسد.


مؤلف کتاب نظریه اسلامی رشد انسان تصریح کرد: برای بررسی نظریه انسان با ۸۰ نفر از محققان همکاری داشتیم و جلسات خوبی برگزار کردیم و در سال ۹۵، ۲۶۰۰ صفحه از تحقیقات خود را به شورای انقلاب فرهنگی تحویل دادم و به کتاب تبدیل شد. 


علم‌الهدی بیان کرد: خیلی‌ها به من می‌گویند چطور همیشه از کلمه اسلامی در کتاب‌های خود استفاده می‌کنی، اما ما باید نظریه‌های اسلام را به دنیا معرفی کنیم. در این کتاب به فلسفه علامه طباطبایی اشاره شده که همه او را به عنوان فیلسوف قبول دارند.


وی خاطرنشان کرد: امروزه در دانشگاه‌های ما به هرکسی می‌خواهند اهانت کنند می‌گویند تو ایدئولوژیک هستی درصورتی که تعبیر درستی نیست. از همه اساتید حوزه تعلیم و تربیت و فیلسوفان درخواست دارم که کتاب را نقد کنند و حتما از آن نظرات استفاده می‌کنیم.


انتهای پیام/4107/۴۱۱۸/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته