دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 تير 1398 - 10:56

سلول‌هایی که قاتل سرطان هستند

دانشمندان موفق به ساخت سیستم تحویل دارویی شدند که در قالب سلول چربی پنهان می‌شود تا تومورهای سرطانی را از بین ببرند.
کد خبر : 405599
trojan-horse-in-desert_1600.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از فیوچریتی، محققان دانشگاه  نورث‌وسترن سیستم تحویل دارویی طراحی و تولید کرده‌اند که داروهای شیمی‌درمانی را در قالب سلول چربی پنهان می‌کند تا در تومورهای سرطانی نفوذ کنند و آنها را از بین ببرند.


روش کار این سیستم تحویل دارو بسیار هوشمندانه است. این سیستم، دارو را در قالب سلول چربی جا می‌زند. تومور سرطانی با خیال این که دارو سلول چربی است آن را به داخل می‌کشاند. وقتی دارو وارد تومور شد فعال شده و جلوی رشد بیشتر آن را می‌گیرد.


گفتنی است این دارو نسبت به داروهای شیمی‌درمانی سم کم‌تری دارد و عوارض جانبی آن نیز کمتر است. عملکرد این سیستم تحویل دارو مانند اسب تروآ در افسانه‌های یونان باستان است.


به گفته تیم تحقیقاتی، این سیستم دارویی مانند یک اسید چرب به نظر می‌رسد بنابراین گیرنده‌های تومور فریب می‌خورند و اجازه ورود به آن را می‌دهند. سپس دارو شروع به متابولیسم می‌کند و سلول‌های سرطانی را از داخل از بین می‌برند.


تیم تحقیقاتی برای توسعه این سیستم تحویل دارو، نوعی اسید چرب با زنجیره طولانی و دو محل اتصال ایجاد کردند که دارو به آنها  متصل می‌شود. این اسید چرب و داروهای متصل به آن درون  آلبومین سرم پنهان می‌شوند که کار آن حمل مولکول‌ها در بدن انسان است.


انتهای پیام/4107/4021/


 


انتهای پیام/

برچسب ها: سرطان
ارسال نظر
هلدینگ شایسته