دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 تير 1398 - 11:43
وطن‌دوست در گفتگو با آنا:

برخی افراد با داشتن تفکر تقی‌زاده به دنبال دشمنی با شورای نگهبان هستند

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بوشهر گفت: برخی افراد با داشتن تفکر تقی‌زاده دوران پهلوی به دنبال عناد و دشمنی با شورای نگهبان هستند.
کد خبر : 404643
46.jpg

محمد وطن‌دوست در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به ایام سالروز تأسیس نهاد شورای نگهبان اظهار کرد: این نهاد در روز 26 تیرماه تأسیس شده است و وظایفی اعم از نظارت بر قانون‌گذاری و نظارت استصوابی بر انتخابات کشور را برعهده دارد.


وی افزود: پس از پیروزی انقلاب اسلامی و ضرورت احیای قانون اساسی کشور برای تدوین، شورای نگهبان تشکیل شد و بعد از آن بر اساس قانون اساسی کشور وظایف دیگری را بر عهده گرفت.


مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بوشهر با بیان اینکه شورای نگهبان در طول انقلاب اسلامی مورد هجمه افراد و گروه‌های مختلف به‌خصوص در ماه‌های منتهی به انتخابات قرار دارد، خاطرنشان کرد: این نهاد در چند سال اخیر در مورد رد و یا تصویب برخی لوایح مجلس مانند برجام و FATF مورد هجمه شدید منتقدان قرار گرفته است.


وطن‌دوست تصریح کرد: نهاد شورای نگهبان همیشه مورد حمایت امام خمینی (ره) بوده و این پشتیبانی توسط مقام معظم رهبری ادامه پیدا کرده است.


وی با اشاره به اینکه به مناسبت سالروز تأسیس این نهاد باید ساختار کشورهای دنیا را بررسی کنیم که ساختار نظارتی در آنجا چگونه است، گفت: در آمریکا این ساختار نظارتی قضایی است و قاضی دیوان عالی در ایالات بر مصوبات مجلس نمایندگان نظارت دارد. در ایتالیا و آلمان نیز همین ساختار با قدری تغییر، حاکم است هرچند اسم آن متفاوت باشد و وظیفه برگزاری انتخابات در آلمان برعهده نهاد نظارتی آن کشور است.


مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بوشهر بیان کرد: در روسیه نیز دادگاهی وجود دارد که مسائل تطبیق قوانین و رسیدگی به تخلفات رئیس‌جمهور برعهده آن دادگاه است. نهاد نظارتی در فرانسه به‌صورت سیاسی است که 9 نفر منتخب از ارگان‌های مختلف در آن عضو هستند.


وطن‌دوست عنوان کرد: در ایران 100 سال پیش بر اساس اصل دوم قانون اساسی مشروطه، پنج مجتهد تراز اول جهت نظارت بر مصوبات مجلس و مطابقت آن با قوانین اسلام حضور داشتند که افرادی مانند مدرس این وظیفه را برعهده داشت ولی این امر در دوران پهلوی به دلیل خفقان و استبداد حاکم به فراموشی سپرده شد.


وی خاطرنشان کرد: در دوران پهلوی افرادی به مقابله با مراجع پرداختند که بر قانون اساسی نظارت می‌کردند و یکی از آن‌ها سیدحسن تقی‌زاده بود. برخی افراد با داشتن تفکر تقی‌زاده دوران پهلوی به دنبال عناد و دشمنی با شورای نگهبان هستند. رهبر انقلاب در مورد تفکر تقی‌زاده در سخنرانی اول فروردین سال 1398 فرمودند: «امروز مردم انقلابی و جوانان مؤمن نخواهند گذاشت حرف تقی‌زاده‌های جدید به کرسی بنشیند».


مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان بوشهر تأکید کرد: باید به افرادی که شورای نگهبان را تخریب می‌کنند، این سخن معمار کبیر انقلاب را یادآور شد که در جواب افرادی که گفتند شورای نگهبان را قبول نداریم، فرمودند «شما غلط می‌کنید که قانون را قبول ندارید؟ قانون شما را قبول ندارد». امیدواریم که شورای نگهبان به وظیفه خود در انتخابات مجلس شورای اسلامی در دوم اسفندماه سال جاری مانند سال‌های گذشته سربلند بیرون بیاید.


انتهای پیام/4107/4118/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته