دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه:

نشست گفتمان انقلاب اسلامی حرکت مهمی برای اسلامی‌سازی علوم انسانی است

معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه کشور گفت: نشست‌های گفتمان انقلاب اسلامی از حرکت‌های مهم در جهت اسلامی‌سازی علوم انسانی است.
کد خبر : 404256
IMG15043369.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حجت‌السلام سید حسن میرمعزی در اولین نشست سراسری شوراهای علمی استان‌ها در طرح گفتمان انقلاب اسلامی، از صبح امروز در سالن 9 دی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی کار خود را آغاز کرد، گفت: یکی از موضوعات جدی این است که حضرت آیت‌الله اراکی در سخنرانی‌های خود فرموده‌اند که حوزه‌های علمیه علاوه بر مطالبه‌گری، باید پاسخگو نیز باشند. یکی از حرکت‌های مهم در جهت اسلامی‌سازی علوم انسانی، همین نشست‌های گفتمان انقلاب اسلامی است.


وی بیان کرد: تا قبل از بحث علوم انسانی اسلامی با رویکرد پاسخ‌گویی به نیازهای جامعه، به صورت پراکنده کارهایی انجام شده است که آنها هم حرکت‌های مبارکی بوده‌اند. همین نشست‌های گفتمان انقلاب اسلامی نیز نتیجه همان اقدامات است.


معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه افزود: اما این حرکت از طریق ایجاد رشته‌های تخصصی در علوم اسلامی و انسانی وارد بدنه حوزه علمیه شده است. چیزی حدود 17 رشته در حوزه علمیه تعریف شده و تعدادی از این رشته‌ها نیز راه‌اندازی شده‌اند. این رشته‌ها مربوط به علوم اسلامی است که به‌صورت سنتی در حوزه‌های علمیه موجود بوده. مثلاً فقه در رشته‌هایی مانند فقه اقتصاد و ... ایجاد و تعریف شده است و در یک حرکت بلندمدت، این امور پیشرفت می‌کند.


میرمعزی تصریح کرد: اگر کسی بخواهد در علوم انسانی اسلامی اجتهاد کند، باید به صورت منسجم با توجه به آیات و روایات در این حوزه فعالیت کند. توسعه انجمن علمی در حوزه‌ها یکی از اقدامات مؤثر در این جهت است. بنابراین با اقدامات این انجمن‌ها از نظر رشته‌ای و منطقه‌ای، علوم انسانی اسلامی توسعه پیدا می‌کند؛ در حالی که این انجمن‌ها در حال حاضر به قم اختصاص دارد و اکنون به دیگر استان‌ها نیز توسعه پیدا می‌کند.


وی خاطرنشان کرد: حدود 200 مرکز پژوهشی در قم وجود دارد که تعدادی از آنها بسیار بزرگ هستند و تعداد 16 هیئت علمی نیز در قم در حال فعالیت‌های علمی هستند. مراکز پژوهشی کوچک‌تری نیز در داخل حوزه وجود دارند که مشغول پژوهش در حوزه علوم انسانی اسلامی هستند و بخش اعظم تولیدات این آثار مربوط به همین مراکز پژوهشی است.


معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه گفت: همان‌طور که مقام معظم رهبری در سفر به قم درباره ادغام این مراکز پژوهشی فرمودند، به دنبال هم‌افزایی ظرفیت این پژوهشکده‌های علمی هستیم. در واقع با تقسیم کار به دنبال حرکت بخشیدن به تولیدات فاخر در علوم انسانی اسلامی هستیم.


میرمعزی تصریح کرد: با پیوستن این مؤسسات پژوهشی و علمی شاهد اتفاقات بسیار مبارکی در حوزه علوم انسانی اسلامی خواهیم بود. در حال حاضر بالغ بر 4 هزار اثر در حوزه علوم انسانی اسلامی تألیف شده است. طرح گفتمان انقلاب اسلامی این است که این تولیدات فاخر در حوزه علوم انسانی اسلامی را معرفی کنیم، چرا که بسیاری از حوزویان نیز با این حجم از تولیدات در زمینه این علم آشنایی ندارند.


وی عنوان کرد: این آثار بعد از تألیف توسط جامعه دانشگاهی و علمی، ورز داده می‌شوند و به‌صورت کاربردی برای ارائه به جامعه ارائه می‌شوند. بحث ترجمه کتاب‌های تألیف‌شده را به زبان‌های زنده دنیا در دستور کار داریم. همین‌طور تبدیل این کتاب‌های پژوهشی به کتاب‌های آموزشی یکی دیگر از اقدامات ما خواهد بود. بعد از تبدیل شدن یک اثر پژوهشی به یک کتاب آموزشی، جامعه اساتید و دانشجوی کشور امکان استفاده از آن اثر را پیدا می‌کنند.


معاون پژوهشی حوزه‌های علمیه تصریح کرد: حوزه علمیه در کنار دیگر سازمان‌ها و نهادهایی که در طرح گفتمان انقلاب اسلامی به یک هم‌افزایی و مشارکت کاری رسیده‌اند، از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند.


انتهای پیام/4115/4100/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته