دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی:

نباید اجازه دهیم تولیدکنندگان خارجی به صورت مستقل در کشور فعال شوند

رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی ایران با بیان اینکه نباید اجازه دهیم تولیدکنندگان خارجی به صورت مستقل در کشور فعال شوند، گفت: راه حمایت از تولید داخلی، ادغام دانش و فن‌آوری خارجی در کارخانه‌های داخلی است.
کد خبر : 40391

محمدرضا دیانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی آنا درباره میزان آمادگی تولیدکنندگان داخلی لوازم خانگی برای دوران پساتحریم گفت: با وجود محدودیت‌هایی که در دوران تحریم برای تولیدکنندگان کشور به وجود آمده بود، آنها توانستند میزان تولید و کیفیت محصولات خود را به‌خوبی ارتقا دهند.


رئیس انجمن صنفی تولید کنندگان لوازم خانگی ایران با بیان اینکه دولت باید شرکت‌های خارجی علاقه‌مند به حضور در بازارهای تجاری ایران را مجبور کند تا در کارخانه‌های تولیدکننده داخلی مشارکت داشته باشند و دانش و فن‌آوری خود را با آنها به‌ اشتراک بگذراند، ادامه داد. با این کار هم از نابودی صنعت داخلی جلوگیری می‌شود و هم موجبات افزایش بهره‌وری و کیفیت محصولات و در نهایت کاهش قیمت تمام شده فراهم می‌شود.


وی استاندارد محصولات تولید شده در داخل کشور را پایین‌تر از حد استاندارد جهانی خواند و تصریح کرد: محصولات خانگی تولید شده در داخل کشور در تراز و اندازه مردم ایران نیست.


او یکی از پیش‌ شرط‌های ارتقای کیفی محصولات داخلی را تولید انبوه عنوان کرد و افزود: در کشوری مانند کره، دو تولید کننده بزرگ لوازم خانگی در رقابت با هم هر روز درجه کیفی محصولات خود را افزایش داده‌اند، درحالی که در ایران تولیدکنندگان خرد فراوانی وجود دارند که یا محصولات را می‌سازند و یا آنها را مونتاژ می‌کنند.


تولیدکنندگان کوچک در بدنه بنگاه‌های بزرگ تولیدی کشور ادغام شوند


به گفته او با این روش صرفه اقتصادی وجود نخواهد داشت و به‌ همین دلیل کیفیت کالا بهبود نمی‌یابد. حال اگر این تولیدکنندگان کوچک در بدنه بنگاه‌های بزرگ تولیدی کشور ادغام شوند و دانش و توان خود را با آنها همراه کنند، هم صرفه اقتصادی تولید و هم کیفیت محصول نهایی افزایش می‌یابد.


وی با انتقاد از این که بانک‌ها با بخش خصوصی همکاری نمی‌کنند و نگاه مثبتی به آنها در کشور وجود ندارد، ادامه داد: اگر تولیدکننده‌ای در کشور بزرگ شده و یا متحول شود، اتهام فساد به آن زده می‌شود و همه درصدد تخریب آن برمی‌آیند، در حالی که دولت باید مشغول مدیریت کشور باشد و اجازه دهد بخش خصوصی در توسعه و ایجاد اشتغال در کشور گام‌های اصلی را بردارد.


دیانی افزود: متاسفانه بانک‌ها علاوه بر مطالبه سودهای کلان از تولیدکنندگان، وثایقی را از آنها می‌خواهند که در توان آنها نیست و به همین دلیل تولیدکننده نمی‌تواند از تسهیلات بانکی برای رشد و نمو صنعت خود بهره بگیرد.


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته