دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
19 تير 1398 - 17:27
لاهیجی در گفتگو با آنا:

دانشگاه آزاد اسلامی با تجهیز کارگاه‌های هنر می‌تواند در آموزش هنر پیشرو باشد

هنرمند و فعال عرصه هنرهای تجسمی گفت: دانشگاه آزاد اسلامی با تجهیز کارگاه‌های هنر خود، می‌تواند از تمام ظرفیت استادانش در آموزش دانشجویان هنر استفاده کند.
کد خبر : 403685
نمایشگاه+آثار+نقاشی+_آرش+لاهیجی+_و+_حمید+جعفری+شکیب_و+آثار+سوزن+دوزی+_+مریم+یاحقی_.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، آرش لاهیجی هنرمند فعال در عرصه هنر‌های تجسمی فارغ التحصیل هنرهای تجسمی تهران، دبیری هنر آموزش و پرورش را از سال 1379 به‌عهده گرفت و با تدریس در دانشگاه‌های علمی کاربردی و دانشگاه آزاد اسلامی استان قزوین در آموزش هنر به دانشجویان علاقه‌مند هنر فعالیت‌های چشمگیری داشت. او با شرکت در نمایشگاه نقاشی حقوق بشر ایتالیا آثار فاخری را به نمایش گذاشت او همچنین با حضور در حراج ملی تهران 1394 بسیاری از آثار هنری خود را به‌فروش رساند. لاهیجی قریب 20 سال در وادی هنر این سرزمین آثار فاخری را به وجود آورده است.


این هنرمند فعال در عرصه‌ هنر‌های تجسمی در گفتگو با خبرنگار آنا، درباره فعالیت‌های هنری خود گفت: شروع فعالیت‌های هنری من به‌صورت حرفه‌ای از دانشگاه آغاز شد، قبل از دانشگاه نیز برحسب علاقه‌ام  نقاشی می‌کردم و همچنین فیلم کوتاه می‌ساختم و عکاسی نیز می‌کردم. اما به صورت حرفه‌ای از دوران تحصیل در دانشگاه و رشته هنر، فعالیت حرفه‌ای خودم را آغاز کردم.


وی بیان کرد: در حوزه هنر‌های تجسمی، ساخت فیلم کوتاه و مستند و همچنین تصویر‌سازی و انیمیشن نیز در موسسات آموزشی و مراکز دانشگاهی تدریس می‌کنم. با توجه به علاقه‌ای که به تدریس و معلمی داشتم بعد از فراغت از تحصیل در رشته هنر، در دانشگاه تربیت معلم نیز تحصیل کردم و اکنون قریب به 20 سال است که به عنوان دبیر هنر آموزش و پرورش در این وزرات‌خانه به معلمان هنر مدارس آموزش و پرورش در خصوص درس هنر آموزش‌های لازم و مورد نیاز را می‌دهم.


 این هنرمند نقاش و مدرس هنر اظهار کرد: پایه کپی‌کاری در هنر را در روز اول کلاس ابتدایی مدارس‌مان بنا می‌گذاریم در آن روز است که معلم یک طرح را بر روی تخته سیاه می‌کشد و از بچه‌ها می‌خواهد که از این طرح به نحو احسن نقاشی کنند و در واقع هر دانش‌آموزی که بهترین کپی کاری را انجام دهد از نظر معلم بهترین دانش‌آموز تلقی می‌شود در این صورت است که ابتکار و نوآوری و خلاقیت را از همان ابتدا از دانش‌آموزان خود سلب می‌کنیم.


وی ادامه داد: به همان نسبت که تعداد دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزشی در وادی هنر بیشتر شده است به همان نسبت نیز سطح عملی و کارگاهی هنر برای دانشجویان نزول کرده است. سالیانه در استان‌ها و شهرستان‌های کشور بیشترین خروجی دانشجویان هنر را شاهد هستیم. از جایی‌که هنر یک علم تئوری نیست و بیشتر باید در وادی عملی به دنبال ارتقا آن باشیم با نبود کارگاه‌های مناسب و مجهز در آموزش هنر در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی هنرجویان ما از سطح عملی هنر بهره کمتری می‌برند.


این هنرمند نقاش یادآور شد: از سوی دیگر، وجود متعدد مراکز آموزشی عالی در رشته هنر و در بیشتر شهرستان‌ها، سالیانه در هر شهرستان بیش از هزار نفر در رشته‌های مختلف هنر فارغ‌التحصیل می‌شوند و همین امر بازار کار هنر را اشباع می‌کند فارغ‌التحصیلان هنر بعد از خروج از مقطع تحصیل هنر، به وادی آموزش هنر وارد می‌شوند و این چرخه همچنان ادامه دارد. با این روند موجود در فضای آموزشی هنر در آینده نمی‌توانیم شاهد ظهور نوابغ هنری باشیم.


لاهیجی اظهار کرد: تا‌کنون بیش از 45 نمایشگاه در زمینه‌های گوناگون هنری داشته‌ام در کشور‌های آمریکا، آلمان، چین و روسیه در زمینه نقاشی و در وادی عکاسی نیز نمایشگاهی در ایتالیا داشتم. به عقیده من خلق در هنر وجود ندارد آنچه در هنر وجود دارد کشف است. در حقیقت هنر در طبیعت وجود دارد و ما به وسیله هنر آن را کشف می‌کنیم و دیگران را در این کشف شریک می‌کنیم. پروردگار هنر را در طبیعت و تمام اجرای آن خلق کرده است و در طول دوران تاریخ نیز این هنر به صورت‌‌های گوناگون وجود داشته است و هنرمند در یک کشف این هنر را برای خود و دیگران کشف می‌کند و از زاویه دید خود این کشف را برای دیگران  به نمایش می‌گذارد.


وی یادآور شد: هنر من در واقع درک و کشف هنر‌های خلق شده در طبیعت است که بدون کوچکترین دخل و تصرف برای نمایش آماده می‌شود. در بحث هنر مجسمه‌سازی نیز چون اصل جنس از طبیعت کشف شده است با اضافه شدن قطعات تراشکاری شده و تزیینات طلا‌کاری، چشم بیننده  با حجم و تصویر آشنا می‌‌شود. با توجه به این که کار مرمت آثار را از قدیم شروع کرده بودم و در این وادی نیز کار‌های فراوانی را انجام داده بودم، سعادت  مرمت و طلا کاری گنبد دو طفلان مسلم در کشور عراق را پیدا کردم و در این کار بیشترین ظرفیت‌های هنری خود را به‌کار گرفتم.


این هنرمند تاکید کرد: دانشجوی هنر نمی‌تواند به دریافت مدرک کارشناسی و یا کارشناسی ارشد هنر بسنده کند. دانشجو باید بعد و حین تحصیل، کار عملی انجام دهد و تنها با کار، تمرین و ممارست می‌تواند در وادی هنر به شکوفایی و خلاقیت برسد. اشتباهی که بیشتر دچار آن می‌شویم این است که با فارغ‌التحصیلی از رشته‌های هنر در موسسات و آموزشگاه‌های عالی و دانشگاه‌ها تصور می‌کنیم که هنرمند شده‌ایم در صورتی‌که بعد از فراغت از تحصیل در واقع یک هنر‌شناس شده‌ایم و تا هنرمند‌ شدن کشف را باید تمرین کنیم و با کار مداوم در این راه پیشرفت کنیم. کسی هنرمند است که با مطالعه و کار جایگاه خود را به اثبات برساند.


لاهیجی اظهار کرد: باوری غلط در میان والدین دانش‌آموزان و افراد جامعه وجود دارد و آن اینکه دانش‌آموزی که به هنرستان می‌رود قطعا دانش‌آموزی ضعیف است و درس‌خوان نبوده که به هنرستان رفته است همین باور تا مقطع دانشگاه نیز وجود دارد و رشته‌های هنری از نظر والدین دانشجویان، رشته‌ای نیست که آتیه و کار درستی داشته باشد همین نگاه و نظر به رشته‌های هنری است که به هنر لطمه می‌زند. دانشجویان صرفا بر حسب علاقه خود به رشته‌های هنری ورود می‌کنند.


وی تاکید کرد: دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به این‌که از اساتید هنر با سطح علمی بالاتری نسبت به دیگر دانشگاه‌ها بهره می‌برد، با بالا بردن سطح کیفی کار‌گاه‌های هنر می‌تواند هنرمندی را در کنار هنرشناسی به دانشجویان هنر خود ارائه دهد. دانشگاه آزاد اسلامی با بکارگیری تجهیزات مناسب و بهینه‌سازی کارگاه‌های هنر خود و با توجه به سطح علمی آموزشی هنر، می‌تواند بستر مناسبی را برای آموزش دانشجویان رشته‌های متعدد هنری فراهم آورد. هنر قطعا علم است ولی علمی عملی است. 


این مدرس هنر یادآور شد: نمایشگاه گروهی طبیعت بی‌جان را به نام« اشیای مصور» در روز جمعه 21 تیرماه در گالری سرزمین هنر برپا می‌کنیم که در این نمایشگاه آثار بسیار از هنرمندان این گروه به نمایش گذاشته خواهد شد هنرمندانی که در این نمایشگاه آثار خود را به نمایش می‌گذارند عبارتند از: پروانه اعتمادی، هومن بیات، حجت امانی، محمد‌جعفر پاکروان، پریسا پگاه، امیر جدیدی، کامبیز حضرت‌پور، علی خالقی، مرتضی خسروی، حسین‌علی ذابحی، بهزاد شیشه‌گران، تاها حامد، امیر عباسی، رضا علیزاده، مریم فرزادیان، مسعود کشمیری، مانی کومار، یحیی گمار، مهدی مشایخی، جلالدین مشمولی و محبوبه میرزایی. نمایشگاه اشیای مصور از روز جمعه 21 تیر ماه به‌مدت 10 روز در گالری سرزمین هنر برپا خواهد بود که بازدید هنردوستان از این نمایشگاه می‌تواند بسیار مورد توجه قرار بگیرد.


گفتنی است؛ علاقه‌مندان به بازدید از نمایشگاه گروهی طبیعت بی‌جان « اشیای مصور» که تعدادی از هنرمندان مطرح عرصه تجسمی آثار خود را به نمایش خواهند گذاشت، می‌توانند از 21 تیرماه به مدت 10 روز به گالری سرزمین هنر به آدرس: اوین، ابتدای خیابان شهید کچویی، کوچه صفا، پلاک ۴ مراجعه کنند. همچنین  دومین نمایشگاه هنری آرش لاهیجی که نمایشگاه مجسمه و نقاشی به همراه تذهیب است در یک اقدام مشترک با پریسا پگاه؛ همسر آرش لاهیجی، هنرمند خلاق در زمینه هنر‌های تجسمی، اول شهریور ماه به‌مدت 10 روز در گالری سرزمین هنر برپا خواهد شد.


انتهای پیام/4100/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته