طراحی الگو برای تحول در کشاورزی/ نظام تربیت حرفهای جایگزین تربیت دانشی میشود
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر محمدمهدی طهرانچی در آخرین برنامه سفر خود به استان گلستان، با اساتید و مدیران گروههای کشاورزی دیدار و گفتوگو کرد.
وی در این دیدار با بیان اینکه نظام آموزش عالی در تربیت نیروی حرفهای ناموفق بوده است، گفت: نمونه موفق تربیت نیروی حرفهای را در نظام آموزش علوم پزشکی میتوان دید، چرا که این حوزه از سال 1364 از نظام آموزش عالی جدا شد و مسیر تربیت حرفهای را در پیش گرفت. بدین ترتیب تعداد فارغالتحصیلان حوزه علوم پزشکی متناسب با نیاز پزشکی کشور تنظیم شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در نظام آموزش پزشکی، پس از دوره عمومی، دورههای تخصصی و فوقتخصصی و برای عضویت هیئتعلمی، دوره بورد طراحی شد. در این نظام، هر فارغالتحصیلی که PhD دریافت میکند، تنها میتواند طبابت کند و لزوماً استاد دانشگاه نمیشود، چرا که برای تدریس باید در آزمون بورد شرکت کند.
طهرانچی خاطرنشان کرد: ما سلامت جسم خود را با اطمینان به دانشجویی میسپاریم که بهتازگی فارغالتحصیل شده و در مهارت او شک نمیکنیم، چرا که مطمئن هستیم در یک نظام آموزش حرفهای فارغالتحصیل شده است. این الگویی است که دانشگاه آزاد اسلامی میخواهد در حوزه مهندسی عملیاتی کند.
وی با بیان اینکه دانشگاههای ما در حوزه علوم انسانی، پژوهشگران خوبی تربیت کردهاند، گفت: نتیجه تربیت پژوهشگران خوب این شده که دانشجویان ایرانی بهراحتی از دانشگاههای خارجی پذیرش میگیرند، اما نظام آموزش پزشکی علیرغم آنکه در تربیت نیروی حرفهای موفق بوده، نتوانسته محقق خوب تربیت کند و به همین دلیل عمده تحقیقات انجام شده در حوزه علوم پزشکی، مربوط به پیمایشهای بیمارستانی میشود.
عضو هیئتامنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اینکه مردم در کنکور سراسری به نظام تربیت حرفهای رأی دادهاند، اظهار کرد: اینکه 700 هزار نفر در گروه علوم تجربی به رقابت پرداختند و در مقابل کمتر از 110 هزار نفر در آزمون گروه ریاضی شرکت کردند، نشاندهنده این است که مردم از نظام آموزش عالی، کارآمدی و تربیت حرفهای فرزندان خود را میخواهند و این پیامی است که همه دانشگاهها بهویژه دانشگاه آزاد اسلامی که بهصورت مستقیم با مردم در ارتباط است، باید بهدرستی دریافت کرده و در اقدامات خود آن را در نظر بگیرند.
طهرانچی تأکید کرد: اکنون متوجه شدهایم که مردم نظام تربیت حرفهای را میپسندند، نه تکنیسین و فنی و مهندسی، چرا که به این اطمینان رسیدهاند که نظام تربیت حرفهای میتواند آینده فرزندانشان را تأمین کند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: با توجه به اهمیت این موضوع، اولین تحولی که در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز کردیم، این بود که رشته روانشناسی بالینی را ذیل گروه علوم پزشکی آوردیم تا تجربههای تربیتی را از تربیت حرفهای این گروه به روانشناسی بالینی منتقل کنیم. در ادامه نیز تحول در رشته کشاورزی را در دستور کار قرار دادیم، چرا که امنیت غذایی 18 درصد تولید ناخالص داخلی (GDP) را تشکیل میدهد و همچنین اقتصاد 5 میلیون خانوار در کشور از طریق کشاورزی تأمین میشود.
وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی 1700 استاد گروه کشاورزی و 5 هزار هکتار زمین و مزارع در اختیار دارد، گفت: این دانشگاه سالانه حدود 270 میلیارد تومان بابت حقوق اساتید گروه کشاورزی پرداخت میکند که درآمد دانشگاه از محل شهریه دانشجویان این گروه حدود 49 میلیارد تومان است و مازاد آن را دانشگاه از منابع دیگر خود تأمین میکند، بنابراین برای اصلاح این روند، دو راهحل تعطیلی رشته کشاورزی یا تحول بنیادین در این حوزه به نظر میرسید که دانشگاه آزاد اسلامی راه دوم را برگزید.
طهرانچی با بیان اینکه اجرای طرح تحول حوزه کشاورزی تنها در دانشگاه آزاد اسلامی امکانپذیر است، تصریح کرد: این دانشگاه دارای یک اکوسیستم شبکهای گسترده در کشور است که سایر دانشگاهها و مراکز آموزش عالی از آن بیبهره هستند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تأکید کرد: برای تحول در حوزه کشاورزی، جایگاه این رشته را از نظام تربیت دانشی به نظام تربیت حرفهای تغییر دادیم تا دانشجویان در دانشگاه آزاد اسلامی طوری تربیت شوند که کار کشاورزی برای آنها سخت نبوده و بتوانند اشتغال را تأمین کنند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به ناکارآمد بودن آموزش کشاورزی در کشور، اظهار کرد: یکی از انتقادات وارده به نظام آموزشی، این است که دانشجویان را 12 سال در مدارس و دانشجویان را 11 سال در دانشگاه در کلاس درس و پشت میز آموزش میدهیم و پس از فارغالتحصیلی، کار کردن در صنایع و زمینهای کشاورزی برای آنها سخت است. به این دلیل دانشگاه آزاد اسلامی طرح تحول در حوزه کشاورزی را مورد هدف قرار داد و طرح بازمهندسی نظام آموزشی، پژوهشی و خدمات فناوری علوم کشاورزی را تدوین کرد.
وی افزود: خوشبختانه زیرساختهای لازم و مناسب برای اجرای این طرح در دانشگاه آزاد اسلامی وجود دارد و فقط باید رویکردها و نوع تربیت را تغییر دهیم که برای این کار از تجربیات موفق حوزه علوم پزشکی استفاده کردیم و مدلی را در دستور کار قرار دادهایم که همانطور که اساتید علوم پایه پزشکی فقط کار آموزشی میکنند و اساتید بالینی علاوه بر حضور در کلاسهای درس، در بیمارستان و مطب نیز حضور دارند، استادان گروه کشاورزی هم به دو دسته آموزشی و استاد کشاورز تقسیم خواهند شد. در این مدل، کارکرد مزارع آموزشی تولیدی در آموزش کشاورزی همچون کارکرد بیمارستان در آموزش پزشکی خواهد بود.
در طرح تحول حوزه کشاورزی، تربیت دکتری حرفهای منابع طبیعی، دامپروری و کشاورزی مدنظر است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با طرح این سؤال که چه رابطهای میان دانشکده کشاورزی، اساتید این گروه و گلخانههای واحدهای دانشگاهی وجود دارد، گفت: برای پاسخ به این سؤال، از گلخانه تولید بذر واحد اصفهان (خوراسگان) بازدید کردیم و پسازآن به استان گلستان آمدیم، به این دلیل که این استان گلخانه خوبی در حوزه پرورش گیاهان زینتی دارد.
طهرانچی خاطرنشان کرد: حقیقت این است که تاکنون ارتباط این سه بخش با یکدیگر قطع بوده، اما اکنون میخواهیم این ارتباط و اتصال را برقرار کنیم، چرا که در رویکرد جدیدی که در پیش گرفتهایم، قرار است دانشجوی دکتری حرفهای کشاورزی تربیت کنیم.
عضو هیئتامنای دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در مدل دکتری حرفهای کشاورزی، دانشجو دو سال دوره عمومی و علوم پایه، یک سال دوره پیش از مزرعه و دو سال (شامل 10 دوره دوماهه) حضور در مزارع آموزشی تولیدی را پشت سر میگذارد. در این روش، اساتید تنها آموزشدهنده تئوری نبوده و ماهیت آنها از استاد به کشاورز خبره تبدیل میشود.
وی با تأکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای طرح تحول حوزه کشاورزی میخواهد تجربه موفقی را برای جمهوری اسلامی ایران خلق کند، گفت: در این طرح تحولی، تربیت دکتری حرفهای منابع طبیعی، دامپروری و کشاورزی را در برنامههای خود قرار دادهایم و خوشبختانه ارتباط خوبی با نهادها و سازمانهای مختلف داریم تا بتوانیم این طرح را با قدرت پیش ببریم. بدین منظور برگزاری جلسات مشورتی در حوزههای مختلف در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم تغییر الگوی رفتاری ایجاد کنیم.
در اجرا ی طرح تحول کشاورزی، باید مدلهای درآمدی برای اعضای هیئتعلمی طراحی کنیم
طهرانچی با اشاره به ایجاد مشوق برای اعضای هیئتعلمی و اساتید، گفت: در اجرای طرح تحول کشاورزی، باید مدلهای درآمدی برای اعضای هیئتعلمی طراحی کنیم تا علاوه بر ایجاد انگیزه، مزارع آموزشی تولیدی را تقویت کرده و سرپا نگه داریم. برای این کار باید مدلی مانند حقالتدریس که برای کلاسهای درس طراحی شد، برای مزارع نیز مدل خاصی داشته باشیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه کشاورزان اکنون مانند کارگر در مزارع حضور دارند، اظهار کرد: متأسفانه سود بذرها، سموم، کود و ماشینآلات کشاورزی در جیب دیگر کشورها میرود و در حالی که کشور ما زمینهای مستعد کشاورزی و همین طور منابع طبیعی بسیاری در اختیار دارد، اما قیمت محصولات کشاورزی تابع واردات این اقلام است. نکته جالب اینجاست که تعداد بسیار زیادی فارغالتحصیل رشته شیمی داریم، اما سموم بخش کشاورزی را از چین، هند و دیگر کشورها وارد میکنیم. دلیل هم این است که دغدغه نظام آموزش عالی ما حل مسئله نبوده و صنعت کشاورزی نیز بهصورت تکنولوژیک پیش نرفته و دانش کشاورزی ما نیز از کشورهای دیگر تقلید شده و در این سالها ارتقا نیافته است.
باید برای ایجاد تحول در کشاورزی، هستههای فکری بین اساتید کشاورزی و منابع طبیعی شکل بگیرد
وی با بیان اینکه برای ایجاد تحول در کشاورزی باید هستههای فکری بین اساتید کشاورزی و منابع طبیعی استانها شکل بگیرد، گفت: ما میخواهیم استان گلستان و واحد گرگان بهعنوان یک حلقه از تحولات آموزش کشاورزی باشد و برای تحقق این هدف، انتظار داریم مدیران گروه و اساتید کشاورزی و منابع طبیعی جلسات منظم و مستمر برگزار کرده و مدل اجرایی خود را برای طرح بازمهندسی کشاورزی تدوین کنند.
طهرانچی خطاب به اساتید و مدیران گروههای کشاورزی، تأکید کرد: برای طراحی این مدل به دنبال راهحل در خارج از دانشگاه نباشید، چرا که راهحل آن در داخل دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد و دانشگاههای دیگر شرایط و ظرفیتهای ما را ندارند. یکی از توانمندیهای دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر قدرت تصمیمگیری سریع و چابک، دارا بودن صندوق پژوهش و نوآوری است که در دوره جدید راهاندازی شده و قرار است دولت 90 میلیارد تومان به این صندوق کمک کند.
عضو هیئتامنای دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: اساتید گروه کشاورزی و علوم دارویی استانهای مازندران و گلستان با محوریت واحد گرگان جلسات مشترک تشکیل دهند و همفکری کنند که تا سال آینده مزارع آموزشی تولیدی مشخص شده باشد تا بتوانیم براساس رویکرد مهارتی، دانشجوی کشاورزی جذب کنیم. انتظار میرود دانشگاه آزاد اسلامی در تحول کشاورزی پیشگام بوده و پیشقراولی خود را در این عرصه حفظ کند، چرا که کشاورزی در آستانه تحول بنیادین است و ما باید این تحولات را رصد کرده و براساس آن پیش برویم.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در پایان گفت: من اعتقاد قوی به اساتید دانشگاه آزاد اسلامی دارم و براساس این باور و اعتقاد، آبروی خود را بر مبنای شعار 1404 انتخاب اول داوطلبان تحصیل، تحقیق و تدریس قرار دادهام، چرا که میدانم بدنه 24 هزار نفری اعضای هیئتعلمی این دانشگاه، اراده تحقق این هدف را دارد و نمیخواهد بهعنوان آموزش دستدوم در کشور باشد.
انتهای پیام/4107/4116/پ
انتهای پیام/