دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 تير 1398 - 11:00
بر اساس یک تحقیق جدید؛

کربوهیدرات در قلب به تنظیم فشار خون کمک می‌کند

نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌دهد نوع خاصی از کربوهیدرات نقشی کلیدی در تنظیم فشار خون انسان بازی می‌کند.
کد خبر : 402046
pressure-gauge1_1600.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از فیوچریتی، تحقیقات دانشمندان دانشگاه کپنهاگ نشان می‌دهد وجود یک نوع کربوهیدرات خاص در قلب می‌تواند در تنظیم فشار خون نقش مؤثری ایفا کند. 


فشار خون بالا و فشار خون پایین هر دو عواقب زیان‌آوری برای  سلامت انسان دارند و به ترتیب می‌توانند منجر به بیماری‌های قلبی عروقی و غش شوند.


چندی پیش دانشمندان دانشگاه کپنهاگ موفق به کشف نوعی کربوهیدرات یا عبارت دیگر قند روی هورمون پپتیدی در بدن انسان شدند. نتایج تحقیقات روی موش‌ها حاکی از آن است که هورمون پپتیدی در کنار نوع خاصی از قند می‌تواند تأثیر مثبتی بر تنظیم فشار خون داشته باشد.


دانشمندان امیدوارند یافته‌های این مطالعه در آینده برای توسعه داروهای فشار خون استفاده شود. استفاده از روش درمانی جدید می‌تواند عوارض جانبی داروهای فشار خون را از میان ببرد.


هورمون‌های پپتیدی نقش بسیار مهمی در تنظیم فشار خون ایفا می‌کنند اما تاکنون راهی برای استفاده از آنها در درمان فشار خون پیدا نشده بود. سلول‌های بدن از قند در پروسه گلیکوزیلاسیون استفاده می‌کنند تا عملکرد و ثبات پروتئین‌ها را کنترل کنند.


گلیکوزیلاسیون واکنشی است که طی آن یک کربوهیدرات، یعنی یک اهداکننده گلیکوزیل، به یک هیدروکسیل یا گروه دیگری از مولکول‌های در حال کار که گیرنده گلیکوزیل هستند، متصل می‌شود.


تحقیقات دانشگاه کپنهاگ نشان می‌دهد اتصال نوع خاصی از قند به هورمون پپتیدی ترشح‌شده از قلب می‌تواند نقش مؤثری در تنظیم فشار خون داشته باشد.


انتهای پیام/4107/4021/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته