دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 تير 1398 - 13:00
یونسی:

هم‌زیستی مسالمت‌آمیز انسان‌ها جلوه اجتماعی توحید است

مشاور رئیس‌جمهور در امور اقوام و اقلیت‌های دینی و مذهبی گفت: اساس تمام ادیان آسمانی، توحید است؛ می‌توان گفت جلوه اجتماعی توحید، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز انسان‌هاست.
کد خبر : 400874

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام علی یونسی در نخستین کنفرانس بین‌المللی ظرفیت‌های راهبردی و آموزه‌های اسلام و تحقق هم‌زیستی مسالمت‌آمیز که صبح امروز در کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران با حضور عالمان و فرهیختگان اسلامی برگزار شد، گفت: اساس تمام ادیان آسمانی، توحید است. توحید جلوه‌های مختلفی دارد که می‌توان گفت جلوه اجتماعی توحید، هم‌زیستی مسالمت‌آمیز انسان‌هاست. نماد توحید در زندگی انسان‌ها یعنی زندگی اخلاقی و زندگی انسانی.


وی بیان کرد: مظهر توحید در جامعه زندگی اخلاقی و زندگی مسالمت‌آمیز است، در حالی که در شرک، تنازع، جنگ، افراطی‌گری و مطلق‌پنداری وجود دارد که تمام این مظاهر پایه و اساس شرک است. اگر بخواهیم توحید را در جوامع نهادینه کنیم، باید در صلح و آشتی زندگی کنیم. آن‌گونه که پیامبر اسلام(ص) در طول حیات پربرکت خود، تمام اقوام مختلف و نژادهای گوناگون را گرد خود جمع و متحد کرد و با محوریت توحید توانست محوریت اسلامی را ایجاد کند. این خلاصه آن چیزی است که تاریخ اسلام را به تمدن اسلامی مبدل کرد.


نماینده ویژه رئیس جمهور در این کنفرانس افزود: تمدن اسلامی چیزی نیست جز حاصل تسامح و تساهل و مدارای مسلمین با خودشان و غیر خودشان. تمدن اسلامی موقعی آشکار شد که مسلمانان هر جا حکمت و دانشی بود، آن را در دین اسلام جمع و متمرکز کردند.


یونسی گفت: اخلاق حسنه یک مسلمان است که می‌تواند دیگران را به اسلام جذب کند. اسلام در مقابل ما تنها راهِ دعوت را گذاشته است ولیکن شمشیر در مقابل متجاوز به کار گرفته می‌شود. راه نفوذ اسلام تنها دعوت است و اسلام چیزی جز دعوت نیست. جهان اسلام اکنون از فجایع عظیمی رنج می‌برد و آن این است که خودمان را نیز تحمل نمی‌کنیم.


وی تصریح کرد: ما مأموریت داریم مشرکان را نیز تحمل کنیم و هدایتگر باشیم. کار ما به جایی رسیده که گرفتار تعصبات نسبی سیاسی، حزبی و دینی شده‌ایم اما پیامبر(ص) فرموده تمام این مشکلات نشانه‌های شرک است.


نماینده ویژه رئیس جمهور در این کنفرانس خاطرنشان کرد: کشورهای اسلامی به جای اینکه با صهیونیسم مبارزه کنند، با یک دولت صهیونیست هم‌دست می‌شوند و بر علیه یک کشور مسلمان دیگر با آن متحد می‌شوند و شاهد آن هستیم که کشورهای اسلامی در یک اتحاد نامبارک با دولت صهیونیست، تمام عزت خود را معامله کرده‌اند و بر علیه کشورهای مسلمان و مجاهدان اسلام توطئه می‌کنند.


انتهای پیام/4115/4100/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: دانشگاه تهران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته