دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
03 تير 1398 - 18:59
انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا:

شورای صنفی عاملی مؤثر برای بهبود شرایط آموزشی-رفاهی دانشگاه به شمار می‌رود

انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا (س) طی نامه‌ای از معاون دانشجویی این دانشگاه خواستار رسیدگی و توجه هرچه بیشتر به ظرفیت‌های شورای صنفی دانشجویان و مشکلات در دانشگاه شدند.
کد خبر : 400429

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا (س) طی نامه‌ای از معاون دانشجویی این دانشگاه خواستار رسیدگی و توجه هرچه بیشتر به ظرفیت‌های شورای صنفی دانشجویان و مشکلات این حوزه در دانشگاه شدند.


در ابتدای این نامه آمده است: از آنجایی‌ که شورای صنفی دانشجویان به‌منظور ایجاد بستری مناسب برای تقویت زمینه‌های مشارکت، همفکری، تصمیم‌سازی، برنامه‌ریزی و همکاری دانشجویان در امور صنفی و حفظ و پیگیری حقوق و حریم دانشجویی، تشکیل گردیده است و عاملی مؤثر برای بهبود شرایط آموزشی-رفاهی واحدهای دانشگاهی به شمار می‌رود و همچنین با توجه به جایگاه قابل‌توجه شوراهای صنفی دانشجویی به‌عنوان بازوی مشورتی مسئولان دانشگاه، نکاتی را در رابطه با شورای صنفی مستقر و همچنین انتخابات شورای صنفی اخیر به اطلاع می‌رسانیم که ان‌شاءالله مورد عنایت قرار بگیرد.


در ادامه این نامه ذکر شده است: با وجود اینکه در سال تحصیلی 98-97 پس از چندین سال انفعال، شورای صنفی در دانشگاه مستقر گردید و موضوعات مهمی نیز در این شورا پیگیری شد؛ اما متأسفانه شاهد فعالیت جدی و عملکرد قابل‌توجهی از سوی اعضای شورای صنفی نبودیم. از سوی دیگر بنا به گفته‎های دانشجویان ناظر در جلسات شورای تعامل، مشکلات صنفی خوابگاه‌ها و دانشکده‌ها توسط نمایندگان آن‌ها به‌خوبی به ریاست دانشگاه منتقل نمی‌گردد. این در حالی است که دانشگاه با مشکلات صنفی فراوانی روبرو است. از جمله این مشکلات می‌توان به اینترنت ضعیف خوابگاه، مشکلات سایت برخی دانشکده‌ها، کیفیت آموزش اساتید، کاهش رزرو غذای سلف‌سرویس توسط دانشجویان به علت افت کیفیت، عدم کنترل معقول سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی در شرایط آب و هوایی متفاوت، هدررفت منابع طبیعی در محیط دانشگاه مثل آبیاری نامناسب درختان و باغچه‌ها که در تعارض با شعار دانشگاه سبز است، ساخت‌وسازهای نامناسب در دانشگاه و بدون نظرسنجی از دانشجویان (همچون کافه طبقه چهارم ساختمان خوارزمی که بوی قهوه تمرکز دانشجویان دانشکده الهیات را هنگام ساعات کلاس از بین برده است)، عدم سیستم پاسخگویی شفاف برای استفاده انجمن‌ها و کانون‌ها از سالن‌های دانشگاه و پولی شدن برخی از این سالن‌ها و... به‌عنوان بخش کوچکی از این مشکلات اشاره نمود که عدم پیگیری جدی و صحیح اعضای شورای صنفی بر عمق این مشکلات می‌افزاید.


در این نامه با اشاره به نقش بارز اعضای شورای صنفی دانشجویی در تعامل با دانشجویان و انتقال دغدغه‌ها و مشکلات آنان به مسئولان دانشگاه آمده است: انتظار می‌رود تا توجه بیشتری به این امر مهم انجام شود، اما متأسفانه با توجه به زمان نامناسب برگزاری انتخابات اخیر شورای صنفی در 31 اردیبهشت‌ماه، درحالی‌که دانشگاه از اول اردیبهشت فرصت برگزاری انتخابات را داشته است و همچنین مهلت اندک کاندیدها برای تبلیغات در سطح دانشگاه (از آنجا که در آیین‌نامه شورای صنفی دانشجویان بازه زمانی مشخصی برای تبلیغ نامزد‌های انتخابات معلوم نگردیده است، مانعی برای در اختیار قرار دادن زمان تبلیغات بیشتر به نامزدها از منظر قانونی وجود نداشت.) شاهد مشارکت حداقلی (۸/۲ درصد) دانشجویان در انتخابات شورای صنفی و در نتیجه ابطال آن بودیم. نکته قابل‌توجه دراین‌باره انتخابات سال گذشته شورای صنفی است که برخلاف ماده ۱۵ آیین‌نامه شورای صنفی دانشجویان دانشگاه‌های کشور و همچنین ماده ۱۹ شیوه‌نامه اجرایی که بر اساس آن «انتخابات شورای صنفی» با رأی ۲۵ درصد کل آرا (کل دانشجویان واحد) رسمیت می‌یابد و با شرکت میزان کمتری نسبت به مشارکت دانشجویان در انتخابات امسال و مشارکت تنها پنج درصد از دانشجویان، تشکیل گردیده و به رسمیت شناخته شد.


انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه الزهرا (س) در این نامه از دیگر نکات مهم در خصوص دومین انتخابات شورای صنفی دانشجویان را ممانعت دانشگاه از ثبت‌نام دانشجویانی عنوان کرده است که تابعیت کشورهای دیگر را داشته‌اند. درحالی‌که طبق ماده ۱۴ آیین‌نامه شورای صنفی، محدودیتی در ثبت‌نام داوطلبینی ازاین‌دست وجود ندارد.


در پایان این نامه آمده است: لذا با توجه به تبصره ماده ۱۵ آیین‌نامه شورای صنفی، درخواست خود را مبنی بر برگزاری مجدد دومین انتخابات شورای صنفی، با تصحیح برخی موارد که به آن‌ها اشاره شد و به عدم مشارکت درخور دانشجویان در انتخابات کمک کرد؛ اعلام می‌داریم. چرا که در صورت عدم وجود مجاری قانونی برای پیگیری مطالبات صنفی باید شاهد اتفاقاتی نظیر تحصن دانشجویان در سال ۹۶ و ... باشیم.


انتهای پیام/4108/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته