دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 تير 1398 - 10:24
پروهان در گفتگو با آنا:

قانون مدونی برای رزیدنت‌ها وجود ندارد

عضو شورای مرکزی صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور گفت: قانون مدون و مشخصی برای وضعیت کارورزی وجود ندارد.
کد خبر : 399722
photo_۲۰۱۹-۰۱-۰۶_۱۴-۴۲-۰۶.jpg

علی پروهان در گفتگو با خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا با بیان این‌که برنامه مشخصی برای شیفت‌ برخی از دانشجویان علوم پزشکی از جمله انترن و رزیدنت‌ها وجود ندارد، اظهار کرد: در اساس کار بیمارستان‌های دولتی روال چنین است که قسمتی از بدنه آن را دانشجویان حوزه علوم پزشکی تشکیل می‌دهند.


وی افزود: اکثر قریب به‌اتفاق رشته‌های علوم پزشکی قسمتی از فعالیت‌هایشان را به‌عنوان کارآموزی، کارورزی و دوره رزیدنتی در بیمارستان‌ها ارائه می‌دهند و مراکز آموزشی دولتی حجم بیشتری از کار را به‌واسطه دانشجویان تخصصی پیش می‌برند.


عضو شورای مرکزی صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ادامه داد: در این‌ بین دانشجویان رزیدنت مختصر درآمدی از این حجم کار دریافت می‌کنند که این مقدار نیز به نسبت کاری که انجام می‌دهند و درآمدی که برای دانشگاه و بیمارستان تولید می‌کنند بسیار ناچیز است.


پروهان تصریح کرد: دانشجویان رزیدنت به دلیل این‌که مدرک پزشکی عمومی دارند و دکتری گرفته‌اند و در دوره رزیدنتی یعنی تخصصی فعالیت مشغول می‌شوند، کاربرد بیشتری نسبت به سایر دانشجویان دارند به عبارتی کیفیت عملکرد آن‌ها برای بیمارستان‌های علوم پزشکی کشور بیشتر است و به همین خاطر دانشگاه‌ها برای ارائه خدمات در بیمارستان‌ها از این قشر استفاده می‌کنند.


وی اظهار کرد: دانشجویان رزیدنت ماهانه مبلغی به‌عنوان حق‌الزحمه دریافت می‌کنند اما نسبت تناسب این حقوق در قبال کاری که دانشجویان انجام می‌دهند و درآمد‌زایی می‌کنند ناچیز است به‌خصوص در رشته‌های داخلی عمل‌های جراحی سنگینی را انجام می‌دهند که شاید درآمد میلیونی برای بیمارستان و دانشگاه داشته باشد این در حالی است که می‌توان گفت شاید یکی از این عمل‌ها برابر حقوق یک‌ساله یک دانشجوی رزیدنتی باشد.


عضو شورای مرکزی صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ادامه داد: این اقدامات هیچ‌گونه امتیازی برای دانشجویان ندارد و به خاطر تعهدی که به دانشگاه داده‌اند باید در اختیار دانشگاه و بیمارستان باشند. برخی اوقات دانشجویان به‌واسطه این‌که چنین شرایط سختی دارند از دوره رزیدنتی انصراف و یا از ثبت نام در دوره تخصصی منصرف می‌شوند. به همین دلیل دانشگاه به جهت اینکه دانشجویان در میانه راه گزینه انصراف را انتخاب نکنند مبالغ چند صد میلیونی جهت جریمه افرادی که از دوره تخصص انصراف بدهند، در نظر گرفته است.


پروهان افزود: دلیل دانشگاه نیز برای اخذ جریمه از منصرفین تامین هزینه‌هایی است که در طول دوران تحصیل به دانشجو ارائه می‌کند چرا که در این مدت ادامه تحصیل (رزیدنتی) می‌تواند از دانشجو به‌عنوان یک منبع درآمد به نفع خود استفاده کند.


وی گفت: با این‌ وجود رزیدنت‌ها شیفت‌های سختی در بیمارستان‌ها دارند. در برخی کشورها قوانین مشخصی در این زمینه وجود دارد که کارکرد دانشجو از قبل تعریف‌شده است ساعات کاری و ساعات استراحت دانشجویان تخصصی مشخص‌شده و اجازه ندارند از میزان ساعت مشخص‌شده عبور کنند چراکه به نظر می‌رسد در این نوع سیستم درصددند بهره‌وری و کیفیت کار را بالا ببرند تا افراد دچار تنیدگی و افسردگی شغلی نشوند.


عضو شورای مرکزی صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور تصریح کرد: نه‌تنها پزشکان بلکه برای پرستاران و سایر کاردرمانی همیشه سیستم به‌نوعی است که تا جایی که می‌توانند از نیروی کاری استفاده می‌کنند و اگر یک نیرو حذف‌شده باشد به‌جای اینکه نیروی دیگری را جایگزین کنند وظایف آن را به سایر نیروها محول می‌کنند تا هزینه کمی داشته باشد. در بخشی از قسمت‌های بیمارستان به‌جای پنج نفر از دو یا سه نفر استفاده می‌شود به همین خاطر فشارهای کاری بیشتر می‌شود و کیفیت کار و خدمات کاهش می‌یابد.


پروهان گفت: دراین‌باره مقالات مختلفی در مبحث کارهای پزشکی ارائه‌شده است که می‌بینیم تنیدگی شغلی و افسردگی و خستگی در کادر درمان بسیار بالاست که این مصائب و مشکلات گریبان گیر دانشجویان است. این نیز به خاطر فضای موجود برای دانشجویان است که دامن‌گیر کادر درمانی بیمارستان‌ها نیز می‌شود.


عضو شورای مرکزی صنفی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ادامه داد: متأسفانه رویکردی برای بهبود این وضعیت در سیستم مدیریتی و آموزشی علوم پزشکی کشور ما وجود ندارد، علاوه بر این، پرداخت‌ها برای این قشر مناسب نبوده و در قبال کار و تلاش خود حقوق کافی دریافت نمی‌کنند، اصلاح این موضوع می‌تواند پشتوانه روحی خوبی برای این دانشجویان رزیدنتی باشد.


وی گفت: در این‌ بین شاهد معوقات چندماهه در بحث پرداخت حقوق هستیم که این مبلغ اندک برای رزیدنت‌ها بافاصله سه الی ۶ ماهه و یا یک‌ساله پرداخت می‌شود و این موجب شده تا دانشجویان از کار دلسرد شوند. قانون مدون و مشخصی برای وضعیت کارورزی وجود ندارد و جهت اصلاح آن باید میزان پرداختی‌ها و امکانات رفاهی و قانون مدون و مشخصی به‌صورت ساختاریافته تنظیم شود.


انتهای پیام/4107/4108/


 


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته