دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
30 شهريور 1394 - 12:06

شگفتی‌های ثبت نور ناشناخته متحرک برای دانشمندان

عکس‌ها و فیلم‌هایی که از فضا گرفته می‌شود همیشه پر از شگفتی و اعجاب هستند اما فیلم تازه‌ای که مؤسسه ستی از سوژه‌ای شبیه به یک کره گازی منتشر کرده، شگفتی‌ساز این روزها شده است.
کد خبر : 39741

به گزارش گروه علم و فناوری آنا، بررسی سیاره‌ها و ستاره‌های دور دست نوعی از گردش در زمان‌های قدیم است اما آن بخش‌هایی که هم‌خوانی زمانی با ما دارد می‌تواند قابل توجه و آموزنده باشد.


نقطه سفیدی که در تصویر مشاهده می‌شود، به ظاهر مسئله مهمی نیست اما وقتی دانشمندان تحقیق دقیق‌تری روی آن انجام دادند، مشخص شد که موضوعی بسیار جالب توجه در آن نهفته است.


این نقطه سفید در واقع یک غول گازی سیار است که روزی سیاره بوده و به دور ستاره‌ای که 60 سال نوری (مسافتی که نور با سرعت 300 هزار کیلومتر در ثانیه، طی 60 سال طی می‌کند) از آن فاصله دارد می‌چرخد.


محققان برای به دست آوردن این تصاویر نامفهوم، مجبور شدند نور ستاره‌های اطراف را بپوشانند و اثر پخش نور جو زمین را نیز خنثی کنند تا این غول گازی که یک میلیون بار از ستاره نزدیک خود کم‌نورتر است دیده شود.


تکنیک دیگری که در این تصویربرداری به کار گرفته شد، تکنیک تصویربرداری همزمان از دو سوژه بود. این روش برای نشان دادن حرکت و سرعت این غول گازی نسبت به میزبان خود انجام شد و بسیار هم مفید بود.


نوع رفتار این سیاره با اجرام دور و برش و هم‌کنشی که با ستاره خود دارد، از جمله نکات سرگرم‌کننده برای دانشمندانی است که به‌دنبال یافتن منشأ زمین هستند و اعلام کرده‌اند که فعلا درباره اینکه ماهیت این گلوله نورانی چیست اظهارنظر قطعی نمی‌کنند.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


منبع: مرکز تحقیقات SETI


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب