استعفای وزیر آموزش و پرورش به دلیل شرکت در انتخابات مجلس مضحک است
علی مرادی در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکلهای دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با اشاره به اینکه استعفای بطحایی دلایل زیادی دارد، اظهار کرد: شاید خود ایشان هم استعفا با دلیلی مضحک همچون کسب کرسی نمایندگی مجلس را نپذیرد چرا که فارغ از هر تحلیلی چنین موضوعی بیش از همه توهین به خود ایشان است.
وی افزود: وزیر سابق آموزش و پرورش باید پاسخگوی بسیاری از ابهامات و مشکلاتی باشد که در دوره وزارت وی پدید آمد و این فرار رو به جلو هم قابل پذیرش نیست، جناب بطحایی با وعدههای مشخصی به وزارت آموزش و پرورش آمد و قرار بود سرانه را با یک بودجه متعادل پیش ببرد.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی با بیان اینکه جدا از انتقادهای وارد به بطحایی به نظر میرسد وی اختلافاتی بر سر مسائلی چون نظام رتبهبندی معلمان، بودجه، مشکلات معیشتی و حقوقها با رأس دولت داشت، خاطرنشان کرد: این مسائل موجب بروز اختلاف بین وزیر مستعفی آموزش و پرورش و رأس دولت و در نهایت ختم به این ماجرا شد.
مرادی تصریح کرد: عمدهترین عاملی که این روزها بلای جان آموزش و پرورش است، سیاسیکاری و بیاهمیتی دولت نسبت به وزارت آموزش و پرورش است؛ در واقع دولت هیچ کاری در قبال مشکلات اساسی آموزش و پرورش انجام نداده و هرگز این وزارتخانه در اولویت برنامههای دولت نبوده است.
وی با اشاره به اینکه جناب وزیر در برخی از موارد اختیارات حل بسیاری از مشکلات فرهنگی وزارت آموزش و پرورش را داشت و در حل آنها کوتاهی کرد، افزود: آموزش و پرورش هیچگاه اولویت دولت نبوده، نیست و کارنامه دولت نیز در موضوعهای متعدد اعم از مشکلات معیشتی معلمان، وضعیت معلمان حقالتدریس و طرحهای عجیب برای مدارس همچون گسترش خصوصیسازی و خرید خدماتی شدن آنها، گواه این مطلب است.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی بیان کرد: آنچه از نگاه این دولت به آموزش و پرورش برداشت میشود، نگاهی کالامحور و مانند کارخانه پیچ و مهرهسازی است که آموزش باید همچون کالا فروخته شود و معلم نیز جای زیادی در برنامههای دولت ندارد. همچنین بطحایی با توجه به وعدههای محقق نشدهاش همچون نظام رتبهبندی معلمان، حذف کنکور و بهبود معیشت فرهنگیان اقبالی بین معلمان، دانشجومعلمان و در وزارت آموزش و پرورش نداشت که این مسئله نیز می تواند بی ارتباط با استعفا نباشد.
مرادی با اشاره به اینکه در مورد بحث حقوقها قطعا نگرانی وجود دارد همانطور که حتی در زمان بطحایی هم این نگرانی وجود داشت، افزود: منشأ این اختلاف هم داخل وزارتخانه و هم در دولت و مجلس است. یکی از علتهای ماجرای احکام دانشجومعلمان، همین بحث تأمین بودجه بود که ابتدا گفتند 440 هزار تومان به شما تعلق نمیگیرد و بعد از پیگیریها و فشارهایی که وارد آمد مجبور شدند به قانون مجلس تن داده و این مقدار اضافه شد. هرچند آن مقداری که باید حقوق را به حداقل برساند را نمیپذیرند. قطعاً تغییر و تحولات، این روند را دچار خلل میکند ولی اجازه نخواهیم داد که حقوق دانشجومعلمان پایمال شود و تا رفع مشکل، پیگیر این مسئله خواهیم بود.
وی تصریح کرد: در مورد سند تحول هرچند همه مسئولان آموزش و پرورش آن را در حرف و سخن قبول دارند و این جای تقدیر دارد اما متأسفانه عزم چندان جدی برای تعیین راهبرد اجرایی در دولت برای آن وجود ندارد و هنوز به شکل عملیاتی مبنا و پایه تصمیمهای آموزش و پرورش نشده، هرچند حرکتهایی شده ولی اهتمام جدی برای اجرایی کردن آن در رأس آموزش و پرورش و دولت دیده نمیشود.
مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی خاطرنشان کرد: طرح خصوصیسازی و خرید خدمات آموزشی که از سیاستهای مهم و مورد تأکید و اصرار دولت در آموزش و پرورش است در تعارض آشکار با عدالت آموزشی است و موجب کمرنگ و سلیقهای شدن پرورش و فرهنگ در مدارس نیز میشود و نشان میدهد که دولت میخواهد از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند که امیدواریم هرچه سریعتر این رویکرد که موجب تضعیف نظام تعلیم و تربیت اسلامی است، تغییر کند.
انتهای پیام/4118/ن
انتهای پیام/