دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 خرداد 1398 - 17:46
فاتحی در گفتگو با آنا:

قیام امام خمینی(ره)، قیام مستضعفان جهان علیه مستکبران بود

عضو بسیج اساتید دانشگاه علامه طباطبایی گفت: ظهور و قیام امام خمینی(ره) به عنوان ظهور صغری و قیام مستضعفان جهان علیه مستکبران جهان یاد می‌شود.
کد خبر : 396388
بسیج-اساتید-دانشگاه-آزاد-روز-معلم-را-تبریک-گفت-600x302.jpg

ابوالقاسم فاتحی در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، گفت: از جنبه سلبی ظهور و قیام امام خمینی (ره) به‌عنوان ظهور صغری و قیام مستضعفین جهان علیه مستکبرین جهان یاد می‌شود، اگر این قیام نبود اکنون طبق رسم و سنت همیشگی و تاریخی چپاول‌گری، ستمگری، غارتگری و استعمارگری معلوم و رایج بود و نظم نوین جهانی به رهبری آمریکا نظام سرمایه‌داری و رژیم صهیونیستی چه بر سر کشورها و مردم دنیا به‌ویژه مسلمان آورده بود.


وی ادامه داد: دلیل این ادعا سیاست‌های جنایی و جنگی آمریکا و اسرائیل و متحدانشان علیه مسلمانان در میانمار، بوسنی و هرزگوین، کشمیر، پاکستان، سوریه و لبنان، فلسطین، عراق و افغانستان در این سال‌های اخیر است.


فاتحی افزود: از جنبه ایجابی اگرچه حضور مردم و پذیرش اجتماعی و سیاسی مردم به‌عنوان یک ستون اصلی انقلاب اسلامی قطعی است اما بی‌شک اگر رهبری امام خمینی (ره) با آن ویژگی‌های منحصربه‌فرد نبود هرگز این انقلاب رخ نمی‌داد و در همان مراحل جنینی خفه می‌شد. امام خمینی (ره) نه‌فقط پدیده سیاسی و معرفتی و معنوی قرن حاضر است که پدیده منحصربه‌فرد تاریخ و قرون گذشته در تاریخ غیبت کبری است. بی‌ نام و بی یاد امام راحل نه این انقلاب رخ می‌داد و نه اکنون ادامه داشت. امام خمینی (ره) با برهم زدن نظم جهانی آمریکایی بنیان‌گذار نظام نوین اسلامی شد.


وی اظهار کرد: اگر سبک رهبری مقام معظم رهبری در همان خط و مسیر انقلاب امام راحل نبود نیاز به این همه خصومت و دشمنی سران آمریکا و رژیم صهیونیستی با ایران اسلامی نبود. اکنون ایران قدرت اول منطقه‌ای نبود. امروز آمریکا برای اداره و چپاول دنیا و کدخدایی جهان نیازی به این همه جاروجنجال نداشت و مجبور نبود برخلاف رویه خود در سال‌های 1950 تا 1975 عمل کند. مجبور نمی‌شد شمشیر را از رو ببندد و همانند عربده‌کشان سر چهارراه در سیاست و اقتصاد عمل کند و زیر تمامی قواعد بین‌المللی و معاهداتی که خود بسته بزند و یا با دنیا وارد جنگ تجاری شود.


استاد جامعه‌شناسی دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: اگر مسیر فعلی انقلاب اسلامی همان مسیر انقلاب امام خمینی (ره) نبود اکنون فرزندان امام در غزه، لبنان، سوریه، یمن و عراق خارچشم سیاست‌های سلطه‌گرانه آمریکا و اسرائیل نبودند، اکنون بدون حضور و نظر ایران همانند گذشته، آمریکا در منطقه سلطه داشت نه اینکه رئیس‌جمهور بی‌عقل آن مجبور شود شبانه، دزدکی و مخفیانه به پایگاه نظامی خود در عراق بیاید و به نظامیان خود روحیه بدهد و از ترس مجبور شود با چراغ خاموش، هواپیمای خود را بر باند فرودگاه بنشاند. بی‌شک اگر رهبری حکیمانه، صبورانه، عالمانه، مظلومانه، مقتدرانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری در همان مسیر و جهت انقلاب امام راحل نبود اکنون امثال تقی‌زاده‌های زمانه و رجوی‌های جدید و اسلام‌شناسان آمریکایی و انگلیسی و مرفهان بی‌درد چه بر سر این انقلاب و مردم مظلوم ایران آورده بودند.


وی ادامه داد: کما اینکه این همه فشارهای اقتصادی و اجتماعی توجیهی غیر از این ندارد. امروز مردم و رهبری تاوان در خط امام بودن را می‌پردازند، چرا که می‌دانند این خط راه حسین (ع) بوده و خط و جریان مقابل راه معاویه و یزید است.


فاتحی اظهار کرد: اصولاً آنچه از دانش علوم سیاسی در خصوص سیاست و رهبری به دست می‌آید و آنچه از تجربه زیست کشورها در امر سیاست برمی‌آید و به‌ویژه آنچه از معارف سیاسی ما از اسلام و قرآن و فرهنگ اهل‌بیت برمی‌آید این است که فلسفه وجودی رهبری در سیاست؛ برقراری امنیت و هدایت و زمامداری است که لازمه آن قدرت رهبری در بسیج ملی و هماهنگی‌های کلان و جهت‌گیری‌ها و راهبردهایی اساسی و مهم جامعه است. در اولین گام برای تحقق امنیت، هدایت و زمامداری کنترل بحران و ناامنی است.


وی ادامه داد: اگر رهبری و اگر هوشیاری سیاسی مردم نبود فقط یکی از بحران‌های 40 سال گذشته برای به زانو در آوردن انقلاب اسلامی کافی بود. کما اینکه در ماجرای مشروطه و ماجرای کودتای 28 مرداد و ملی شدن نفت بعینه قابل‌مشاهده بود و یا در سایر کشورها همسایه مشخص است باوجوداین همه مبارزه و جان‌فشانی و مصیبت‌های مردم افغانستان، سوریه، لبنان و عراق به دلیل فقدان رهبری واحد، نیرومند و هوشیار هنوز نتوانسته‌اند بر بحران‌های دست‌ساز آمریکایی و رژیم صهیونیستی فائق شوند.


عضو بسیج اساتید گفت: در اصل از منظر فلسفه سیاسی اسلام یکی از شرایط و وظایف قطعی و ضروری حاکم اسلامی حکومت بر اساس حکمت اسلامی است. بنابراین حاکم اسلامی نمی‌تواند حکیم نباشد. اگر حکمت را تلفیق ماهرانه و زمان‌شناسانه و عالمانه فقه، شریعت و طریقت، عرفان و اخلاق در چهارچوب مبانی و مبادی اسلام برای فهم و درک مسائل مهم جامعه اسلامی بدانیم، بی‌شک امام خمینی (ره) را باید رهبری حکیم بدانیم که بنای نظم سیاسی جدیدی را نه‌فقط در ایران که در جهان گذاشت. امروزه نشانه‌های جهانی‌شدن انقلاب اسلامی ایران را در جهان می‌بینیم.


فاتحی اظهار کرد: راز و رمز پیروزی نهضت امام خمینی (ره) را باید در وحدت، دین‌داری و ولایت‌مداری، هوشیاری سیاسی و تاریخی مردم ایران و خلاصه در فرهنگ و هویت اسلامی و ایرانی بدانیم. هنر امام خمینی (ره) این بود که به‌درستی این ظرفیت‌های دینی و تاریخی و فرهنگی مردم را خوب شناخت و در جهت مبارزه با شاه و آمریکا و رژیم صهیونیستی به کار گرفت.


وی در پایان گفت: امام راحل مردم را ولی‌نعمت و صاحبان اصلی انقلاب می‌دانست، پیروز شد. شعار نداد و مردم‌فریبی هم نکرد و نه‌تنها فرهنگ اشرافیت را ترویج نداد و ساده زیست، بلکه مبارزه با اشرافیت را یکی از شاخص‌های اسلام ناب محمدی معرفی کرد و اشرافیت و رفاه‌طلبی و فرصت‌طلبی را از شاخص‌های اسلام آمریکایی و عربستانی می‌دانست و این یکی از دلایل مهم و راز و رمز موفقیت نهضت امام خمینی (ره) بود.


انتهای پیام/4115/4108/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته