دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 شهريور 1394 - 13:20

پهپادهای بافنده، نردبان ساختند + ویدئو

محققان در سوئیس موفق شدند با استفاده از پهپادهای سفارشی خود، و طنابی که به اندازه کافی مقاوم بود، نردبانی بسازند که برای عبور انسان مناسب است. این دستاورد احتمالا آینده استفاده از پهپادها را تغییر خواهد داد.
کد خبر : 39556

به گزارش آنا به نقل از engaget، نخستین کاربردی که موجب ساخت و استفاده و محبوبیت پهپادها شد، امکان دسترسی و انجام کار در محیط‌‌هایی بود که حضور انسان در آن خطرناک یا غیرممکن است. این پرند‌ه‌های بدون سرنشین می‌توانند به فضاهای بسیار خطرناک رفته و کارهایی کنند که قبل از آن ارزش خطرکردن برای زندگی یک انسان را نداشت.


به‌عنوان نمونه امروز در فیلمبرداری از مراسم عروسی هم از پهپادها استفاده می‌شود، حال آنکه قبل از آن هرگز این کار ارزش صرف هزینه یا خطر سقوط برای فیلمبردار را نداشت. حال محققان توانسته‌اند کاری تازه و بسیار مفید از پهپادها بخواهند و آنها هم در انجام آن موفق بودند.


مرکز تحقیقات نظامی RTH در زوریخ سوئیس اخیرا ویدئویی را منتشر کرده است که درآن دو پهپاد با کمک یکدیگر، سازه‌ای شبیه به پل یا نردبان را می‌بافند و آن را محکم می‌کنند. در این ویدئو نشان داده شده است که این دو پهپاد تمامی مراحل کار و گره‌زدن‌ها را در این سازه که برای عبور انسان مناسب است، خودشان انجام می‌دهند.


ویدئوی تازه منتشر‌شده امیدهای تازه‌ای برای استفادها ز این وسیله محبوب در ارتقای خدمات انسانی ایجاد کرده است. هر کدام از ما می‌توانیم سناریویی را فرض کنیم که در آن یک انسان به کمک این تکنیک و با همین یک سازه نجات پیدا می‌کند. مثلا در امداد و نجات‌های کوهستان یا در یک آتش‌سوزی در ساختمانی بلند، امکان بهره‌گیری از چنین توانی وجود دارد.


نکته قابل تأمل در این کار این است که محققان سوئیسی برای انجام آن ابتدا اتاق آزمایش را پر از دوربین‌ها و موقعیت‌یاب‌هایی کردند که نتیجه بررسی خود را به پهپادها منتقل می‌کرد و آنها را برای یافتن مسیر و محل قرار گرفتن یاری می‌رساند. درواقع این بخش از کار نشان می‌دهد که با کنترل دستی نمی‌توان چنین کاری کرد یا انجام آن چند برابر سخت‌تر و زمان‌برتر است. همچنین این محققان اعلام کرده‌اند که هدفشان از انجام این آزمایش، سنجش توانایی‌های پهپاد در امور انسانی است و به‌هیچ‌وجه قصد استفاده نظامی از آن ندارند. هدف هر چه که باشد، هنوز راه درازی تا داشتن پهپادی که بتواند خارج از محیط آزمایشگاهی و با اتکا به توانایی‌های خود چنین کاری را انجام دهد، در پیش داریم.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


دانلود فایل صوتی

انتهای پیام/

برچسب ها: پهپاد
ارسال نظر
هلدینگ شایسته