دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 شهريور 1394 - 10:57

طراحی سلاح لیزری برای جنگنده‌های آمریکایی

نیروی هوایی آمریکا اعلام کرده است که در حال تحقیق و توسه سلاحی لیزری برای جنگنده‌های خود است که به زودی آماده نصب و استفاده روی انواع هواپیماهای جنگی خواهد شد.
کد خبر : 39303

به گزارش آنا به نقل از وب‌سایت شرکت جنرال اتمیک، اوایل سال 2015 (بهمن 1393) نخستین سلاح لیزری جهان در قالب یک توپ لیزری ریلی روی ناو USS Ponce نصب و به دریا فرستاده شد. این سلاح که در نوع خود بی‌نظیر بود اکنون پایه طراحی لیزری قدرتمند اما کوچک برای هواپیماهای جنگی شده و به گفته یکی از فرماندهان نیروی هوایی، تا 5 سال آینده آمده استفاده در جنگنده‌ها خواهد بود. از جمله توانایی‌های این لیزر، امکان مقابله با موشک‌های زمین‌به هوا و هوا‌به‌هوا ، مقابله با جنگنده‌های دیگر و جنگ با پهپادهاست.


در میان تمام طرح‌هایی که به نیروی هوایی ارائه شده بود، طرح شرکت جنرال اتمیک موفق به رسیدن به مرحله نهایی شد که شامل یک لیزر 150 کیلوواتی به نام HELLADS است.


این نام که مخفف «سیستم دفاع محیطی لیزر انرژی بالا»ست نسل سوم از نمونه نخستین لیزر طراحی‌شده برای هواپیماهای جنگی است که تنها 3/1 ×4/0 × 5/0 متر ابعاد آن است. این ابعاد برای نصب روی نسل C پهپادها مناسب است و قرار است تا سال 2018 نمونه عملیاتی آن که با یک باتری لیتیومی کار می‌کند، نصب شود.



بر اساس این گزارش، برنامه بعدی که برای HELLADS درنظر گرفته شده این است که یک لیزر 150 کیلوواتی با حجمی کمتر از 3 متر مکعب داشته باشیم که میانگین وزن آن به ازای هر کیلووات، کمتر از 5 کیلوگرم باشد و بتواند در دفاع در مقابل تسلیحات زمینی به کار گرفته شود. د


نیروی هوایی ایالات متحده آمریکا در حال آزمایش نخستین نمونه‌های لیزر خود در پایگاه «شن سفید»‌در نیومکزیکوست و این سلاح باید آزمون‌های دست‌وپاگیر زیادی را در مقابل پهپادها، موشک‌ها و شبیه‌سازی‌ها با موفقیت بگذراند تا از نظر تاکتیکی قابلیت حضور در میدان نبرد را پیدا کند. برآورد می‌شود نخستین نمونه‌های عملیاتی و قابل نصب روی جنگنده- شکاری‌های آمریکا که قابل استفاده در رزم هوایی باشد،در سال 2030 رونمایی شود.


مترجم: محمدرضا احمدی‌نیا


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته