دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
28 بهمن 1393 - 12:16
آنا گزارش می‌دهد

ردپای وام دانشجویی در افزایش شهریه پردیس‌های دانشگاهی

معاون مالی و مدیریت منابع وزارت علوم می‌گوید برای سال ۹۴ کمبود وام داریم. دلیلش هم همین بدهی‌هایی است که صاف نشده و منابع به صندوق برنگشته تا دانشجویان سال دیگر هم بتوانند وام بگیرند. همین گفته کافی است که بگوییم وضعیت وام دانشجویی پیچیده تر از هر زمانی شده و اثرات آن به بخش‌های دیگر سرایت کرده است.
کد خبر : 3876

گروه دانشگاه: ماجرا از این قرار است که دانشجو‌ها ۱۳۰ میلیارد تومان وام را بازپرداخت نکرده‌اند و همین روزهاست که اخطار‌ها برایشان فرستاده شود. در همین شرایط معاون مالی و مدیریت منابع وزارت علوم می‌گوید برای سال ۹۴ کمبود وام داریم. دلیلش هم همین بدهی‌هایی است که صاف نشده و منابع به صندوق برنگشته تا دانشجویان سال دیگر هم بتوانند وام بگیرند. از طرف دیگر شهریه‌های دانشگاه‌ها که هر سال تا سقف معینی اجازه افزایش دارد، باز هم با شروع ترم جدید در بعضی دانشگاه‌ها بیشتر از سقف مجاز افزایش پیدا کرده و بعضی از دانشجو‌ها را نگران کرده است.


شهریه‌ها بالا‌تر از حد مجاز بالا می‌روند


دانشجوهای شهریه‌پرداز که حدود ۸۴درصد کل دانشجو‌ها را شامل می‌شوند، هر سال با افزایش شهریه‌ تا سقف ۱۵ درصد رو به رو می‌شوند. اما گاهی خبرهایی می‌رسد که دانشگاه‌ها از سقف ۱۵درصدی فرا‌تر رفته‌اند و شهریه افزایش غیرقانونی و بیش از حد داشته .


امسال هم در شروع ترم جدید این اتفاق در بعضی دانشگاه‌ها افتاده است، از جمله در پردیس کیش دانشگاه تهران. یکی از دانشجویان مهندسی پردیس کیش به خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا می‌گوید: «هم دانشگاهی‌های ما موقع ثبت نام تعهدی امضا کرده بودند مبنی بر افزایش سالانه شهریه تا سقف ۱۵درصد با توجه به نرخ تورم. هر سال دانشگاه افزایش شهریه را تا سقف آن یعنی‌‌ همان ۱۵درصد اعمال کرده، اما امسال برای ورودی‌های پزشکی ۲۶درصد افزایش داشته. یعنی شهریه از مبلغ ۱۷ میلیون، به ۲۲ میلیون رسیده که رقمش خیلی سنگین است.»


او می‌گوید علاوه بر اینکه ۲ میلیون تومان بیش از حد مجاز به شهریه‌ها اضافه شده، با اضافه شدن سالانه ۱۵درصد این ۲ میلیون تومان خود به خود هر بار در مبلغی لحاظ می‌شود. بنابراین دانشجویی که برای تحصیلش هزینه‌ای را تخمین زده، تا پایان تحصیلاتش چند برابر این ۲ میلیون باید اضافه‌تر هزینه کند.


این دانشجو درباره واکنش دانشجویان به این اتفاق می‌گوید: «ما به دانشگاه اعتراض کردیم و سعی کردیم با رییس پردیس صحبت کنیم اما جواب قانع کننده‌ای ندادند. جوابشان این بود که دانشگاه کمبود پول دارد و باید به شکلی هزینه‌هایش را تامین کند. استدلال دیگر این بود که دانشگاه یک سال شهریه را اضافه نکرد و حالا تصمیم گرفته بیشتر اضافه کند. در حالی که چنین چیزی قانونی نیست. آن‌ها در تعهد نگفته بودند اگر یک سال اضافه نشده بود، سال بعد می‌تواند ۲ برابر اضافه شود! توضیح آن‌ها این بود که در دوره احمدی‌نژاد از دانشگاه خواسته بودند برای جلوگیری از افزایش نرخ تورم شهریه گران نشود و سیاست این بود. حالا هزینه آن باید از جیب ما جبران شود!»


این دانشجو می‌گوید: افزایش شهریه همزمان با انتخاب واحد ترم جدید بود و به دانشجویان گفته شد که اگر هزینه را پرداخت نکنند، نمی‌توانند انتخاب واحد کنند و یک ترم مرخصی می‌خورند. دانشجویان درخواست کردند تا جلسه‌ای عمومی با دکتر خردمند رییس پردیس داشته باشند. اما او گفت تا زمانی که شهریه‌ها پرداخت نشود صحبتی نمی‌کند. چرا که این دانشجویان شهریه پردازند و تا وقتی شهریه ندهند، دانشجو محسوب نمی‌شوند.


به گفته دانشجویان پردیس کیش، برای این دانشجویان پولی وام شهریه وجود دارد، اما مبلغ آن نسبت به مبلغی که می‌پردازند بسیار پایین است و نهایتا تا ۳-۴ میلیون تومان می‌رسد و به تعداد محدودی از دانشجویان تعلق می‌گیرد.


بدهی ۱۳۰ میلیاردی وام شهریه


با وجود اینکه شهریه‌ها سال به سال زیاد می‌شود، مبلغ وام شهریه دانشجویان تغییر چندانی نمی‌کند و کفاف درخواست‌ها را نمی‌دهد. محمد حسین امید در گفتگو با مهر، درباره بودجه وام شهریه‌ها گفته: میزان بودجه برای وام شهریه ها هر سال کم است و هر سال در این زمینه دچار مشکل می‌شویم، امسال هم برای ارائه وام شهریه به دانشجویان کمبود بودجه داریم و البته برای سال ۱۳۹۴ هم همین کمبود بودجه را خواهیم داشت.


او گفته راهی برای جبران این کمبود نیست، وقتی بودجه در این زمینه کم است بنابراین وام هم به دانشجو کمتر داده می‌شود. مثلا زمانی قرار بود به دانشجویان ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان وام داده شود، اما زمانی که بودجه کم است، ۵۰۰ هزار تومان وام داده می‌شود.


امید بخشی از این کمبود بودجه برای اعطای وام شهریه را متوجه دانشجویان دانست و اظهار داشت: تعداد زیادی از دانشجویان مبلغ بالایی وام نزدیک به ۱۳۰ میلیارد تومان بدهکار هستند و چون بودجه وام‌ها بودجه در گردش است، بنابراین اگر دانشجویان بدهکار به موقع وام خودشان را به صندوق پرداخت کنند بخشی از این کمبود جبران می‌شود.


به دنبال جلب بدهکار


در مهر ماه سال جاری صندوق رفاه دانشجویان اعلام کرد با توجه به اینکه برخی از دانش آموختگان دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی که از تسهیلات صندوق رفاه بهره‌مند شده‌اند، علیرغم تعهد خود تاکنون از پرداخت وام‌های دانشجویی خودداری کرده‌اند، این صندوق اقدام به جمع‌آوری نام بدهکاران کرد.


مسئولان این صندوق اعلام کردند به استناد مصوبه هیات وزیران تمام دستگاه‌ها، نهاد‌ها و اشخاص حقیقی و حقوقی که به نحوی از خدمات مستمر و یا موقت فارغ‌التحصیلان بهره‌مند از مزایای صندوق رفاه دانشجویان استفاده می‌کنند ملزم به اخذ واریز بدهی به صندوق هستند. بنابراین پای نهادهای دیگر هم به ماجرا باز شد و آن‌ها ملزم شدند بدهی را از دانشجوهای بدهکار پس بگیرند. اما چه کسی در این نهاد‌ها حاضر است یقه دانشجو را برای بدهی‌اش بگیرد؟! این بود که پولی برگردانده نشد.


دی ماه سال قبل رییس صندوق رفاه تهدید کرد دانشجویانی که در دوره کار‌شناسی به صندوق رفاه دانشجویان بدهکار باشند و حدود ۴ تا ۵ سال از فارغ التحصیلی آن‌ها گذشته باشد و تسویه نکرده باشند در صورتی که در مقطع بالا‌تر پذیرفته شوند نمی‌توانند از تسهیلات صندوق استفاده کنند. استفاده از تسهیلات برای این دانشجویان منوط به پرداخت کل مبلغ بدهی و جریمه آن است. اما این تمهید هم بی‌فایده بود.


اخطار به ضامن دانشجو و حیثتی کردن ماجرا هم یک تمهید بی‌فایده دیگر است که دو سه سالی است در اواخر سال تکرار می‌شود. اما دریغ از بازپرداخت وام! هیچ کدام از تمهیدات فایده نداشت. هنوز‌‌ همان بدهکارهایی هستیم که بودیم. راه آخر می‌ماند دستبند زدن و کت‌بسته بردن دانشجو که هنوز عملی نشده!


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته