دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 خرداد 1398 - 16:34
غفوری‌فرد:

نه شرقی و نه غربی برگرفته از منش الهی امام خمینی(ره) بود

رئیس هیئت بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: شعار «نه شرقی، نه غربی» برآمده از اندیشه و منش الهی امام خمینی(ره) بود.
کد خبر : 386038

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، از دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، حسن غفوری‌فرد با اشاره به اعتماد امام(ره) به مردم و علاقه مردم به امام(ره)، پیشرفت‌های کشور پس از انقلاب را نتیجه اعتمادبه‌نفسی دانست که امام به مردم داد و گفت: درحالی‌که تمام اتکای رژیم شاه به خارج بود اما امام دقیقاً به نیروهای داخلی توجه کردند و با آزاد شدن این نیروهایی که در حقیقت سرکوب شده بود پیشرفت‌های علمی فراوان حاصل شد.


انطباق و وحدت افکار و گفتار و رفتار امام(ره)


رئیس هیئت بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی در ابتدا با اشاره به انطباق و وحدت افکار و گفتار و رفتار امام(ره)، گفت: افکار و اندیشه‌های امام دقیقاً با اعمال و رفتار و گفتار ایشان یکی بود و وحدت کامل داشت و این‌گونه نبود که به نحوی فکر کنند و به نحو دیگری بیان کنند و دقیقاً می‌شد از روی اندیشه‌های امام به اعمالشان و از روی اعمالشان به اندیشه‌شان پی برد.


وی با تأکید بر اهمیت این شاخصه افزود: وحدت کامل بین گفتار و رفتار در تمام دوران 50 ساله‌ای که ما ایشان را می‌شناختیم کاملاً وجود داشت و این برخلاف آن چیزی است که از بسیاری از رهبران سیاسی یا نظامی دنیادیده می‌شود؛ که چیزی می‌گویند اما در عمل کار دیگری انجام می‌دهند.


الهی بودن؛ مهم‌ترین شاخصه اندیشه امام(ره)


غفوری‌فرد مهم‌ترین شاخصه اندیشه‌های امام(ره) را نیز الهی بودن این اندیشه‌ها توصیف کرد و گفت: امام دقیقاً به آنچه خواست خدا بود و در قرآن و احادیث آمده است توجه داشت و با توجه به این‌که در این راه هیچ ترس و واهمه‌ای نداشت مصداق بسیاری خوبی از آیه «لایخافون لومة لائم» بود.


وی با اشاره به مصادیق و شواهد این مسئله بیان کرد: امام در زمانی که هیچ‌کس به مخالفت با شاه فکر نمی‌کرد با او اعلام مخالفت کرد و همین جریان را نیز پیگیری کرد تا به نتیجه رساند و بعدازآن هم شعار «نه شرقی، نه غربی» از محورهای اندیشه امام بود و درحالی‌که با امریکا و رژیم صهیونیستی مبارزه کردند، به شوروی و گورباچف نیز نامه‌ای قاطعانه و دقیق ارسال کردند و این‌ها همه برآمده از اندیشه و منش الهی ایشان بود.


ظلم‌ستیزی و هدف انقلاب


رئیس هیئت بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به برجستگی ظلم‌ستیزی در اندیشه و شخصیت امام، گفت: در بحبوحه جنگ و در یکی از سخنرانی‌های امام مردم شعاری دادند که بر این امر دلالت داشت که «جنگ تا پیروزی بر صدام»؛ اما امام گفتند که «وقاتلوهم حتی لا تکون فتنة»؛ و این بدین معنا بود که جنگ با صدام و نابودی او یک هدف مقطعی است و این مبارزه تا زمانی که فتنه و ظلم در جهان هست ادامه خواهد داشت.


غفوری‌فرد این گرایش امام را برگرفته از نهج‌البلاغه و کلمات امیرالمؤمنین(ع) دانست که می‌فرماید «کونوا للظالمین خصماً و للمظلومین عوناً» و افزود: امام معتقد بود که هرجایی که ظالمی باشد ما بایستی که با آن مبارزه کنیم و هرجایی که مظلومی باشد باید از آن حمایت کنیم و این دقیقاً همان چیزی است که امروز در کلام مقام معظم رهبری نیز وجود دارد.


ساده‌زیستی و حمایت از مستضعفان


رئیس هیئت بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به یکی از رویکردهای امام در عرصه‌های اجتماعی، از حمایت و طرفداری امام از قشر مستضعف یادکرد و گفت: امام چندین بار این سخن را بیان و تکرار کردند که «من یک موی شما کوخ‌نشینان را به همه کاخ‌نشینان نمی‌دهم» و عملاً هم حمایت از قشر مستضعف در همه جای دنیا و مبارزه با قشر کاخ‌نشین الگوی عمل ایشان بود.


وی با اشاره به‌سادگی خانه حضرت امام و حسینیه جماران به‌عنوان تریبونی که در کل جهان‌دیده می‌شد، ساده‌زیستی را از شعارها و اندیشه‌های اصلی امام خواند و افزود: ساده‌زیستی از لوازم انقلابی بودن است و بلا و آفت هر فرد انقلابی تجمل‌گرایی است و معمولاً کسانی که در انقلاب‌ها و در جریان مبارزات دچار تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری می‌شوند کسانی هستند که در مبارزه کم می‌آورند و جایی دست از مبارزه می‌کشند؛ اما امام هم شعار ساده‌زیستی را دادند و هم به آن عمل کردند؛ هم در قم، هم در نجف، هم در زمانی که در اروپا در مرکز نگاه‌ها و اخبار قرار داشتند و هم وقتی‌که به ایران بازگشتند و رهبری را به عهده گرفتند.


اعتمادبه‌نفس و تکریم مردم


غفوری‌فرد اعتمادبه‌نفس را از دیگر شاخصه‌های شخصیتی امام عنوان کرد و گفت: ما هر زمان که خدمت امام می‌رسیدیم یکی از تکیه‌کلام‌هایشان این بود که شما باید باور داشته باشید که می‌توانید.


وی چنین نگاهی را از شاخصه‌های اصلی همه نظام‌های الهی دانست و با اشاره به آیه «لقد کرّمنا بنی‌آدم» و کلام امیرالمؤمنین(ع) با تعبیر «أتَزعَمُ اَنَّکَ‌ جِرْمٌ‌ صَغِیرٌ وَ فِیکَ انْطَوَی الْعَالَمُ الْاَکْبَرُ؛‌ ای انسان عالمی بزرگ‌تر از عالم بیرونی در درون تو پنهان است»، بیان کرد: در تمام نظام‌های الهی تلاش می‌شود که مردم کرامت نفس خود را بیابند و حفظ کنند و درحالی‌که در نظام‌های طاغوتی تلاش می‌شود که مردم تحقیر شوند تا بتوان بر آن‌ها حکومت کرد یکی از شاخص‌های حکومت‌های الهی تکریم انسان‌هاست.


غفوری‌فرد افزود: در حکومت‌های طاغوتی ـ چنان‌که در قرآن در مورد فرعون هم گفته‌شده است که قوم خود را تضعیف کرد تا این‌که او را اطاعت کنند ـ اصل این است که تا انسان تحقیر نشود نمی‌توان بر آن حکومت کرد، اما با توجه به این‌که در نظام الهی اطاعت فقط و فقط بر ذات اقدس الهی است و انسان‌ها همه مساوی هستند، باید همه را تکریم کرد و در حکومت تحقیر دیگران جایی ندارد.


وی با اشاره به آیه «ان الذين آمنوا و عملوا الصالحات سيجعل لهم الرحمن ودا» شاخص‌های الهی متجلی در گفتار و رفتار امام را عامل علاقه‌مندی مردم به ایشان دانست و بیان کرد: این هم از آیات و معجزات الهی بود که مردمی که هرگز امام را ندیده بودند با چنان عشق و محبتی نسبت به امام زندگی می‌کردند و گفتار و مطالب ایشان را با تمام وجود می‌شنیدند و عمل می‌کردند و برای مثال اگر ایشان در یک سخنرانی ساده توصیه‌ای در مورد جبهه‌های جنگ می‌کرد جبهه‌ها پر از نیرو می‌شد و اگر راجع به موضوع دیگری هم سخنی می‌گفتند مردم با تمام وجود اطاعت می‌کردند.


غفوری‌فرد با اشاره به حدیث «من اصلح ما بینه و بین الله اصلح الله ما بینه و بین الناس؛ کسی که رابطه‌اش را با خدا درست کند خدا رابطه او را با انسان‌ها درست می‌کند»، افزود: امام با خدا ارتباط برقرار کرده بود و خدا هم ارتباطش را با مردم درست کرد و اساساً آنچه برای امام مهم بود و بارها هم از ایشان شنیده بودیم این بود که ما مأمور به انجام‌وظیفه هستیم و نتیجه با خدای متعال است.


تأثیر اندیشه‌ها و شخصیت امام در پیشرفت علمی و فرهنگی در ایران


رئیس هیئت بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی همچنین در خصوص تأثیر اندیشه‌ها و شخصیت امام در پیشرفت علمی و فرهنگی در ایران گفت: پیشرفت‌هایی که ما بعد از انقلاب در مسائل نظامی، علمی، صنعتی، فرهنگی و ... شاهد بودیم نتیجه همان اعتمادبه‌نفسی بود که امام به مردم داد و نتیجه ترغیبی بود که امام نسبت به خودشناسی و شناخت نیروهای داخلی داشتند.


غفوری‌فرد با اشاره به آیه «انتم الاعلون ان کنتم مؤمنین؛ اگر مؤمن باشید بالاترین هستید»، افزود: تمام اتکای رژیم شاه به خارج بود اما امام دقیقاً به نیروهای داخلی توجه کردند و این نیروهایی که در حقیقت سرکوب شده بود آزاد شد و نتیجه آن‌هم پیشرفت‌های علمی فراوان بود.


وی با بیان اینکه اصولاً در زمان همه انبیاء و اولیا الهی شاهد جهش در مسائل علم و دانش هستیم، اظهار کرد: بهترین شاهد این مسئله جهش علم با ظهور اسلام است که درحالی‌که مسلمانان دوره نخست بیشتر ساکن عربستان و از بدوی‌ترین و عقب‌مانده‌ترین جوامع بودند، اما در پرتو اسلام جهش بزرگی در علم ایجاد شد که تا هزار سال بعد نیروی محرکه علم و دانش در جهان بود و آثار دانشمندان اسلامی در دانشگاه‌های دنیا تدریس می‌شد.


غفوری‌فرد عامل این امر را آگاه شدن افراد به ارزش‌های درونی خود بر اثر تعالیم اسلام و آزاد شدن نیروهای درونی آن‌ها دانست و بیان کرد: پیغمبر نه اختراعی کرد و نه نیروی مکانیکی یا هسته‌ای را به کار گرفت؛ بلکه مردم را با استعدادها و ظرفیت‌های الهی که در وجودشان بود آشنا کرد و از این منظر یکی از هنرهای اصلی امام هم در دوره ما همین بوده است.


وی با اشاره به یکی از ابعاد اعتماد امام به مردم، گفت: در همه جای دنیا هرکجا که انقلابی شده است انقلابیون از همان ابتدا قدرت را در دست گرفته و تا پایان عمر هم در اختیار داشته‌اند؛ اما شما می‌بینید که به‌واسطه اعتمادی که امام به مردم داشت و دستوری که ایشان داد، یکی دو ماه پس از انقلاب، رفراندوم برگزار شد تا مردم بیایند و خودشان حکومتی را که می‌خواهند انتخاب کنند و درحالی‌که پیشاپیش شعار «استقلال آزادی جمهوری اسلامی» داده‌شده بود، امام خواستند این رفراندوم به‌عنوان یک ابتکار حاکی از اعتماد در تاریخ باقی بماند.


رئیس هیئت بازرسی و نظارت شورای عالی انقلاب فرهنگی در پایان سخنان خود گفت: درمجموع درنتیجه اعتمادی که امام به مردم داشت و علاقه‌ای که مردم به امام داشتند نیروها و ظرفیت‌های داخلی مردم موردتوجه و عنایت قرار گرفت و علی‌رغم همه تحریم‌ها و تمام توطئه‌هایی که علیه نظام جمهوری اسلامی انجام شد، پیشرفت‌های علمی و فنی و صنعتی حاصل شد و ما جهش بزرگی در علم و دانش و صنایع مختلف به دست آوردیم.


انتهای پیام/4115/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب