دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
13 خرداد 1398 - 12:04
سهرابی در گفتگو با آنا:

در حوزه رسانه‌‎های بین‌المللی کارنامه خوبی نداریم

مسئول صنفی اتحادیه انجمن‌های اسلامی اروپا گفت: در حوزه رسانه‌‎های بین‌الملل کارنامه خوبی نداریم و نتوانستیم ایران را آن گونه که شایسته است معرفی کنیم.
کد خبر : 385821
IMG_5947.JPG

به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، با توجه به فعالیت اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در دانشگاه‌های خارج از کشور و چگونگی فعالیت‌های این تشکل‌ها و همچنین لزوم حضور فعالیت‌های دانشجویی در جوامع بین‌المللی، گفتگویی با رضا سهرابی دانشجوی جامعه‌شناسی دانشگاه فرای برلین و مسئول صنفی اتحادیه انجمن‌های اسلامی اروپا داشته‌ایم؛ بخش اول این گفتگو را در زیر می‌خوانید.


آنا: همکاری علمی آلمان و ایران به چه صورت است؟


سهرابی: آلمان توانسته است بین کشورهای دیگر اروپایی رابطه‌ای خوبی را با ایران تداوم ببخشد. برای مثال دفتر روابط دانشگاهی بین ایران و آلمان فعال است و اخیراً وزارت علوم، تحقیقات و فناوری هم اعلام کرد در حال پیگیری و تسهیل فرآیند آموزش دانشجویان در آلمان است تا با کسب تجربه و مهارت‌آموزی علاقه‌مندان مهارت‌ها را به داخل کشور انتقال دهند. به نظر در بین کشورهای اروپایی رابطه ایران و آلمان بهتر از سایر کشورهای اروپایی است. آلمان کشوری است که سیاست‌های نسبتاً متعادلی دارد و رویکرد کشورهایی نظیر آمریکا، انگلیس یا فرانسه را ندارد. ازآنجاکه یک کشور دموکراتیک و نزدیک به ایده‌های سوسیالیستی محسوب می‌شود تا حدی، در بحث تأمین اجتماعی، احزاب و تعدیل قدرت نسبتاً متعادل عمل می‌کند. در همین جشن 40 سالگی انقلاب که رئیس‌جمهور آلمان به ایران تبریک گفت، عده‌ای از طرفداران آمریکا و رژیم صهیونیستی و یک عده از دشمنان ایران نظیر سلطنت‌طلب‌ها در این خصوص انتقاد کردند. این می‌تواند حسن نیتی بین این دو کشور باشد که آلمان حکومت ایران را قبول دارد و با سیستم ایران مشکلی ندارند و دید واقعی نسبت به انقلاب اسلامی دراین‌بین وجود دارد و این تغییری که اتفاق افتاده است برخاسته از خواسته مردم بوده و نمی‌شود با آن طبق نظریه‌هایی برخورد کرد که کشورهایی مثل آمریکا و رژیم صهیونیستی نسبت به ایران دارند. همین نشان‌دهنده نگاهی واقع‌گرایانه نسبت به ایران است و می‌دانند ایران کشوری است که اجازه نمی‌دهد از بیرون گروهی یا کشوری یا فردی در امور آن دخالت کند. فهمیده‌اند که مردم این نظام را قبول دارند. دانشگاه فرای برلین از دانشگاه‌های معتبر در آلمان است و در این دانشگاه دپارتمان ایران‌شناسی با حضور بیش از 10 دانشجوی ایرانی در مقاطع مختلف تحصیلی فعال است؛ رشته‌های متعدد دیگر مانند اسلام‌شناسی، ترک‌شناسی، مطالعات کشورهای آمریکای شمالی و آمریکای لاتین و... در این دانشگاه ارائه‌شده است.


آنا: انجمن اسلامی چه تعداد عضو و چه برنامه‌هایی را در کشورها دنبال می‌کند؟


سهرابی: اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان اروپا به دلیل این‌که دانشجویان ایرانی در دانشگاه‌های اروپا به‌صورت پراکنده حضور دارند در برخی از شهرهایی که تعداد دانشجویان ایرانی زیاد است فعالیت می‌کند. مثلاً شهر برلین، پاریس، لندن، مسکو، اروپای شرقی، مرکزی، غربی و روسیه و آذربایجان و شهرهای مختلفی که در قاره اروپا هست، فعال هستند و دفاتری تحت پوشش خود دارد و می‌توانیم بگوییم که تنها تشکل دانشجویی فعال در اروپاست که دانشجویان ایرانی در آن فعال هستند. طبق آخرین آمار در 34 شهر اروپایی انجمن اسلامی فعال داریم، که این اتحادیه در آمریکا نیز وجود دارد اما به خاطر مسائل سیاسی فعالیت چندانی ندارد. با وجود مشکلات زیادی در این حوزه توانسته‌ایم حدود یک هزار نفر در اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان اروپا عضو داشته باشیم. البته این آمار هر ترم متغیر است چراکه دانشجویان هر ترم باید گواهی اشتغالشان را در سامانه رسمی اتحادیه ثبت کنند که در این صورت با فارغ‌التحصیل شدن و ورود دانشجویان جدید ریزش و رویش وجود دارد. از مسابقه ختم قرآن گرفته تا برنامه‌های فرهنگی، جلسات آنلاین در جهت گفتمان‌سازی در بین اعضا و سایر برنامه‌ها برگزار می‌شود. ازآنجایی‌که ارتباطات کم است و در بحث تلویزیون و رسانه‌ها محدودیت‌هایی وجود دارد، این جلسات به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود و کمک می‌کند تا افرادی که علاقه‌مند هستند بتوانند تحولات روز را بهتر تحلیل کنند و اطلاعاتی را که نیاز دارند از منابع معتبر دریافت کنند.


https://media.ana.ir/1398/03/13/636951549716768937_md.JPG


آنا: چالش‌های ایرانیان مقیم خارج از کشور در ارتباط با رسانه‌ها چیست؟


سهرابی: فعالیت‌های رسانه‌ای که در خارج از کشور مستقر هستند هیچ سنخیتی با داخل و اوضاع کشور ندارند که در بحث رسانه مهم‌ترین و حادترین مشکل ما این است که نتوانسته‌ایم در بُعد رسانه در اروپا خوب کارکنیم. برای حل این مشکل دولت می‌تواند از ظرفیت‌های خود برای رفع موانع و کمبودهای این بخش استفاده کند. برای مثال تلویزیون الجزیره یک نمونه موفق از یک رسانه غرب آسیا است که از طرف کشور قطر حمایت می‌شود و ایران نیز شبکه خبری پرس تی‌وی را در اختیار دارد و جای خالی چندین خبرگزاری یا اپلیکشن‌های خبری به‌خصوص در حوزه رسانه‌های بین‌المللی خالی است که دلسوزانه برای ایران کار کنند، از اخبار موثق اطلاع داشته باشد چراکه در اغلب کشورها سانسورهایی برای اخبار انجام می‌شود. در این شرایط خبرگزاری بی‌بی‌سی، سی‌ان‌ان یا فاکس‌نیوز و چند خبرگزاری دیگر که اخبار مربوط به ایران را پوشش می‌دهند که البته منابع خبری آن‌ها غیرواقعی و نادرست و مخالف نظام ایران است همیشه نگاه خیلی منفی و جنگ‌طلبانه نسبت به ایران دارند در این بین منبع دیگری برای انتشار و انعکاس اخبار درست ایران وجود ندارد که در این شرایط باعث می‌شود مخاطب به‌اجبار از شبکه‌های معاند استفاده کند و این مشکل بزرگ ایرانی‌های مقیم خارج از کشور است در حوزه رسانه‌های بین‌الملل کارنامه خوبی نداریم و نتوانستیم آنچه را که از یک کشور اسلامی مثل ایران لازم است به دنیا معرفی کنیم.


آنا: به نظر شما شبکه‌های مغرض چه هدفی را دنبال می‌کنند؟


سهرابی: کشورهای خاورمیانه و به‌خصوص ایران که دارای منابع طبیعی بسیار زیادی هستند ازاین‌رو قدرت‌های جهانی می‌خواهند بین کشورهای خاورمیانه چنددستگی ایجاد کنند کما اینکه توانسته‌اند در بحث عربستان، امارات و بحرین موفق عمل کنند. در این میان از مسائل سیاسی و اقتصادی و آشفتگی این بخش از کره خاکی نفع می‌برند، دودستگی و خشونتی که در خاورمیانه ایجاد کرده‌اند، سود اقتصادی، سیاسی و تسلیحاتی برایشان دارد؛ توانسته‌اند با اهداف شوم خود با تحریم‌های ناجوانمردانه علیه مردم ایران مشکلات زیادی را پدید آورند. در این میان کشورهای نظیر فرانسه و چندین کشور دیگر نیز می‌خواهند در این آب شنا کنند اما نمی‌خواهد خیس شوند و محافظه‌کارانه عمل می‌کنند. مشکلات خاورمیانه در اصل پروپاگاندای غربی است که حتی خودشان صراحتاً اعلام می‌کنند، ما نمی‌خواهیم جنگ کنیم اما یک سری رسانه‌های نامعتبر همانند بی‌بی‌سی فارسی، من‌وتو یا ایران‌اینترنشنال که معلوم نیست از کجا تغذیه می‌شوند در تلاش هستند چهره غیرواقعی از ایران را به دنیا نشان بدهند، یأس و ناامیدی را در جامعه بیشتر می‌کنند.


آنا: نقش رسانه در جنگ اقتصادی چیست؟ کشورهای غربی به دنبال چه هدفی در غرب آسیا هستند؟


سهرابی: اینکه ما در حوزه بین‌الملل رسانه‌های قوی نداریم و قسمتی از آن مربوط به کم‌کاری صداوسیما است، بعضی از خبرگزاری‌های مغرض مانند بی‌بی‌سی فارسی هیچ خبرنگاری در داخل ایران ندارد اما 24 ساعته اخبار ایران را رصد و در بخشی زودتر از رسانه‌های ایرانی منعکس می‌کند؛ هرچند اکثراً غیررسمی، نامعتبر و دستکاری‌شده است که به ضرر جامعه ایران تمام می‌شود. جدای از اینکه در جنگ اقتصادی هستیم، یک جنگ رسانه‌ای هم در جریان است که شبکه‌های معاند به‌عنوان سردمدار این جنگ رسانه‌ای عمل می‌کنند. شبکه معاند من‌وتو با نگاه نوستالژیک به‌ نظام پهلوی اول و دوم به جامعه القا می‌کند که انگار جز خودشان هیچ‌کسی از ایران درک مناسبی ندارد و ایران را در چند خیابان خلاصه می‌کند؛ با اینکه واقعیت‌های آن زمان را می‌توان با جمعیت کل کشور که در حدود 30 میلیون نفر بود و امروز بیش از 81 میلیون نفر است در روستاها و شهرهای کوچک مقایسه کرد. این شبکه‌ها واقعیت‌ها را چنان وارونه جلوه می‌دهند که اگر اطلاعاتی از گذشته و قبل از انقلاب در دست نباشد واقعی به نظر می‌رسد. هرچند مشکلاتی در ایران وجود دارد که سایر کشورهای مستقل نیز این مشکلات ابتدایی را دارند اما پیشرفت‌های ایران در بخش‌های متعدد با وجود جنگ تحمیلی هشت‌ساله و تحریم‌های 40 ساله نمی‌خواهند ببینند و هرروز به‌صورت مغرضانه در حال جهت‌دهی غلط به مخاطب‌های داخلی و خارجی هستند؛ کاملاً مشخص است که این شبکه‌های معاند علیه ایران در تلاش هستند و کاملاً فعالیت‌هایشان به جهت دشمنی با ایران است، چراکه نمی‌خواهند ایران یک کشور مستقل اسلامی باشد؛ قدرت‌های استکبار غربی و دشمنان نظام ایران که حامی مالی این شبکه معاند هستند در تلاش‌اند تا همانند عربستان، امارات و برخی از کشورهای دیگر که هر کاری را دلشان می‌خواهد با ایران انجام بدهند.


کشورهای غربی چنان در کشورهای عربی نفوذ دارند که نظام دادگستری آن‌ها در برابر کشورهایی مثل انگلیس و آمریکا ضعیف است و هر تصمیمی که این کشورها بگیرند باید کشورهای عربی انجام بدهند که مشروعیت قضائی و سیاسی‌شان در این حال زیر سؤال می‌رود؛ استقلال در کشورهای عربی وجود ندارد، نفوذی که انگلیس و آمریکا در این کشورها دارند باعث می‌شود که شهروند انگلیسی را از زندانی و دادگاهی شدن نجات بدهند. این نشان می‌دهد ایران در مقابل این قدرت‌های جهانی چقدر استقلال دارد. برای به دست آوردن این عظمت و استقلال و رهایی از استبداد، چه تعداد از جوانان برومند این سرزمین شهید شدند تا دست دشمن به خاک و ناموس ایران نرسد. بنابراین باید برای حفظ هر چه‌ بهتر این استقلال از این بیشتر تلاش کرد. باید به هر طریقی که شده است پای این نظام ایستاد و نظام را به جلو برد، حالا نواقصی هم وجود دارد که آن‌ها هم به‌مرور برطرف می‌شود.


https://media.ana.ir/1398/03/13/636951550073488369_md.JPG


آنا: به نظر شما وظایف دانشجویان و جوانان در این شرایط چست؟


سهرابی: جوانان و دانشجویان ما باید آگاهی کاملی از تاریخ 100 ساله داشته باشد. باید اطلاع داشته باشند که در 28 مرداد 1332 چه رخ‌داده است، باید جوانان بدانند که سرنوشت دو شاه ایران که بازیچه دست غرب بودند چه شد. افرادی که امروزه تحلیل‌های عجیب‌وغریبی دارند باید بدانند که اگر شرایط به‌گونه‌ای دیگر بشود همان کشورهایی که امروز فکر می‌کنند مدافع مسائلی مثل آزادی، دموکراسی و حقوق بشر هستند چه بلایی سر کشور خواهند آورد. همانطور که سر عراق، افغانستان، چه بلایایی آوردند.


اگر کسی منصف باشد و به هیچ گروه و جبهه‌ای وابسته نباشد خیلی راحت درک می‌کند که این چه بازی‌ای است که این‌ها دارند و کشوری مستبد مثل عربستان را حمایت می‌کنند، تسلیحات جنگی به آن می‌دهند اما کشوری مثل ایران را که جنبه‌های صلح‌آمیز فعالیت‌های هسته‌ای خود را رعایت می‌کند، عضو آژانس است این‌قدر تحت‌فشار قرار می‌دهند و تحریم می‌کنند.


اگر انسان مغرض نباشد، مشخص است که خط‌دهی چیست و وظیفه همه دانشجویان ایرانی که واقعاً متعهد و دلسوز هستند باید این تحلیل‌ها را بدانند و برای تأثیرگذاری مثبت در شرایط، واقعیت‌ها را این‌گونه تحلیل کنند. به خاطر رفتارهایی که غرب نسبت به خاورمیانه دارد باید نگاهی منتقدانه داشته باشیم. با تقویت حوزه رسانه، با بحث توانمند کردن این بخش که مهم‌ترین وظیفه طبقه حاکم یا طبقه‌ای هست که طرفدار ایران است، باید همه خبرگزاری‌ها، همه گروه‌های اجتماعی و سیاسی واقعاً دغدغه‌شان همین باشد که بتوانند یک نگاه واقعی از ایران به دنیا مخابره کنند.


خط مقدم جنگ ما بحث رسانه است و اگر کسی بحث رسانه‌ای را ببازد در خیلی جاها به ضررش تمام می‌شود. در شبکه اجتماعی توئیتر در برخی از موارد به نفع ایران بوده است چراکه فعالان این شبکه اجتماعی با آگاهی نسبتاً بالایی در این فضا فعالیت می‌کنند؛ چراکه در این فضا تحلیل‌ها یک‌جانبه نیست بلکه برخی از روزنامه‌نگاران داخلی و معدود افراد خارجی واقعیت را آن‌گونه که هست بیان می‌کنند. یک عده از مردم دنیا این تحلیل‌ها و بازتاب‌ها را می‌بینند و تحلیل‌های یک‌جانبه و دروغی که علیه ایران وجود دارد مشخص می‌شود. پس بیش از هر زمانی ما به رسانه‌هایی نیاز داریم که واقعیت‌های موجود ایران را برای مردم ایران و همچنین جهان به‌صورت حرفه‌ای بازگو کنند تا از این طریق از سلطه رسانه‌ای موجود که در دشمنی آشکار با مردم ایران هستند را کاهش داد و با آن مقابله کرد.


انتهای پیام/4115/4108/پ


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته