نشست علمی نقش گفتگوی میان مذاهب در تحقق تمدن نوین برگزار شد
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی دانشگاه مذاهب اسلامی، به همت دانشگاه مذاهب اسلامی بندرعباس و مشارکت دفتر نمایندگی ولیفقیه در امور اهل سنت استان هرمزگان، نشست علمی با عنوان «نقش گفتگوی میان مذاهب در تحقق تمدن نوین اسلامی بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی» برگزار شد.
این نشست با حضور محمدعلی عبادیزاده، عضو هیئتعلمی دانشگاه هرمزگان، رئیس حوزههای علمیه خواهران استان و شیخ یوسف جمالی از اساتید حوزه و دانشگاه و همچنین علیآبادی سرپرست و عضو هیئتعلمی واحد بندرعباس دانشگاه مذاهب اسلامی در این واحد برگزار شد.
علیآبادی بهعنوان میزبان و همچنین دبیر این نشست علمی، در ابتدا ضمن قدردانی از اساتید و دانشجویان حاضر در این نشست اظهار کرد: امروزه گفتگوی بین مذاهب یک بحث بسیار مهم و استراتژیک است، لذا گفتگوی بین مذاهب نقش قابلتوجهی در تحقق تمدن نوین اسلامی دارد و نیز در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی هم به آن اشارهشده است.
سرپرست واحد بندرعباس گفت: برای مقابله با دشمنان باید مراقب انسجام و وحدت مسلمانان شد که بستر این وحدت با گفتگوی صحیح پیروان مذاهب و رفع تخاصم و سوءتفاهم فراهم میشود و همه بزرگان دین نیز به آن تأکید و در عمل به دنبال آن بودند و علت عقبماندگی جوامع اسلامی را دوری از قرآن و اسلام و تعالیم آن میدانند.
آبادی با اشاره به سؤالی که چرا مقام معظم رهبری به دنبال تحقق تمدن نوین اسلامی هستند، بیان کرد: پاسخ این سؤال را میتوان از دیدگاه محمد عبده بیان کرد؛ ایشان معتقدند مسلمانان دچار بحران اندیشه مذهبی شدهاند که در اثر برخورد با تمدن غربی ایجادشده است.
عضو هیئتعلمی دانشگاه مذاهب اسلامی افزود: با مبعث پیامبر در قالب دین اسلام بنیانهای یک تمدن جدید در جهان بنا نهاده شده که هماکنون نیز با نام تمدن اسلامی شناخته میشود بر همین اساس مقام معظم رهبری با تمسک به روش پیامبر(ص) تمدن نوین اسلامی را مطرح و معرفی کردند که بهواسطه آن میتوان همه مسلمانان را دارای هدف واحد و بهعنوان یک قدرت بزرگ جهان معرفی کرد.
در ادامه این نشست محمدعلی عبادیزاده، عضو هیئتعلمی دانشگاه هرمزگان و نیز شیخ یوسف جمالی استاد حوزه و دانشگاه مباحثی در ارتباط با موضوع مطرح کردند.
عبادیزاده با اشاره به این نشست افزود: جوامع اسلامی که متشکل از اقوام و مذاهب مختلف اسلامی است در گفتگو و شکلگیری تمدن اسلامی سهیم بودند. تعاریف زیادی درباره تمدن شده است که خلاصه کلام آنها این است که تمدن از سه عنصر تشکیل میشود. اولی مجموعه سختافزاری که همان زیرساختهای موجود در شهر مثل جاده، خیابان، مدارس، آب، برق و... است و دومی مجموعه نرمافزاری مثل دانش، اخلاق، سبک زندگی، آداب رسوم و سومی یک اندیشه تعمیمیافته در تمام تاروپود جامعه که وجود این سه عنصر کنار هم مساوی است با تمدن است.
عضو هیئتعلمی دانشگاه هرمزگان گفت: فکر و اندیشه باید در تمام تاروپود جامعه باشد یعنی هر فرد با هر پست و مقامی از کارگر گرفته تا نخبگان، هنوز در جامعه اسلامی نخبگان مشکل دارند و باید شما نخبگان، دانشجویان و طلاب این اندیشه را ترویج دهید تا جامعه دچار مشکل نشود و تمدن نوین اسلامی اختصاص به مذهب خاصی ندارد نه شیعی است نه سنی بلکه اسلامی است. یکی از نویسندگان فرانسوی میگوید بههوش باشید غول تمدن اسلامی در حال بیدار شدن است و مدارکی بر ادعای خود ارائه میدهد که یکی از آن مدارک پیروزی انقلاب اسلامی است.
وی افزود: بیانیه گام دوم در زمان مناسب که چهلسالگی انقلاب بود بیان شد و دارای شرایط بهتری بودیم و آنچه میتوان از این بیانیه به دست آورد سرگذشت چهلساله انقلاب، محورهای تحقق پیشرفت، واقعیتهای امروز انقلاب، پیشنیازهای انقلاب برای گام دوم و هفت توصیه مقام معظم رهبری است.
این استاد دانشگاه در ادامه، معیارهای گفتگو را از دیدگاه قرآن کریم بررسی کرد و با اشاره به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی اظهار داشت: تمرکز بر مشترکات، گفتگو بر اساس جدال احسن، محوریت حبلالله، دوری از زمینههای تفرقه، استفاده از این معیارها هنگام گفتگو قطعاً نتیجه آن وحدت و انسجام خواهد بود. گفتگو در اندیشه دینی باید تبدیل به یک گفتگوی رایج در جامعه باشد و این باید از بستر محافل علمی طلاب و دانشجویان باشد.
شیخ یوسف جمالی استاد حوزه و دانشگاه نیز در سخنانی خاطرنشان کرد: خداوند متعال انسانها و طبیعت و دنیا را مختلف خلق کرد اختلاف جزء سنت طبیعی خداست. خداوند در قرآن به یکی از مباحث اعراب اشاره میکند که پیامبر قصد داشت عرب بادیه را با وضعیت جدید آشنا کند چون قائل به نقشآفرینی آنها داشت چیزی که جامعه ما بدان نیاز دارد و این کفر و نفاقشان زیاد بود و حدودشناس نبودند لذا قانونمند نیستند، هر چه مردم قانونمند باشند متمدن هستند.
وی گفت: شاخص شدن تمدن نوین اسلامی، قانونمندی در همه ابعاد است. مالک نبی میگوید دو نوع عالم وجود دارد «عالم اشیا» و «عالم افکار اشخاص» حال درصورتیکه عالم اشیا و اشخاص به مرحله افکار اسلامی برسند ارزشمند میشوند و این موضوعی ست که مقام معظم رهبری بدان اهمیت میدهد. مبحث عدالت و نقطه مقابل آن فساد است که در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی نیز لحاظ شده است با وجود افراد پاکدست تمدن نوین اسلامی محقق میشود.
استاد حوزه دانشگاه در ادامه اظهار داشت: در دنیا ابرقدرتها گفتمان خاص خودشان را ارائه کردهاند بهعنوانمثال کلمه تروریسم یک تعریف و شاخصههایی را برای آنها معرفی کردند که در برخی موارد ناسازگار است و در بیشتر موارد علیه ما مسلمانان استفاده میشود، با توجه به تنوع قومیت و مذاهب و ملل مختلف ماهم باید از این ظرفیت بهخوبی استفاده کنیم و گفتمان و یا گفتگو باید صمیمانه و بهدور از اختلاف باشد که یک جامعه یکپارچه و خیرخواه ایجاد کنیم. با گفتمان زمینه اختلاف و سوءتفاهم از بین میرود و باید ما الگوسازی کنیم تا جهانیان از آن استفاده ببرد.
وی از موارد دیگر معیارهای گفتگو از دیدگاه قرآن اشاره کرد و افزود: حسن ظن، حسن فهم، اجتناب از تحریک طرف مقابل با بیان الفاظ تند، اجتناب از تکفیر یکدیگر، دوری از افکار و افراد تندرو و افراطی و گفتگو همراه با حکمت میتواند در گفتگو بسیار مؤثر باشد.
انتهای پیام/4107/4108/پ
انتهای پیام/