دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 خرداد 1398 - 04:44
وخشیته در گفتگو با آنا:

معامله قرن؛‌ آرزوی جادوگری است که جادویی ندارد

مسئول ارتباطات خارجی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا گفت: معامله قرن آرزوی جادوگری است که جادویی ندارد.
کد خبر : 385196
887167CD-20DF-427C-A2D3-AEFB8FC49F65.jpeg

احمد وخشیته در گفتگو با خبرنگار حوزه تشکل‌های دانشگاهی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: روز قدس موضوعی نیست که یک سال پر شور باشد و سال دیگری کم رونق؛‌ چرا که جنایات‌های رژیم اشغالگر قدس فراتر از مرزهای انسانی است. 


وی با بیان این که هم‌زمان با روز قدس، سخن از معامله قرن به میان است و ایالات متحده تلاش دارد تا برنامه خود را در خصوص فلسطین و اسرائیل محقق کند افزود: ترامپ که این سال‌ها که سکان کاخ سفید را به دست گرفته، باور دارد مثل یک جادوگر می‌تواند برنامه‌هایی که در سر دارد را محقق کند، اما این موضوع بیشتر شبیه یک طنز است. شاید از این شعبده بازی‌های ترامپ، اسرائیل و سعودی‌ها  ذوق‌زده شوند، اما واقعیت این است که ایده‌های وی در میان قدرت‌های فرامنطقه‌ای از اقبالی برخوردار نیست و طبیعتا در حد یک آرزو برای او باقی خواهند ماند.


عضو شورای مرکزی اتحادیه انجمنهای اسلامی اروپا اظهار کرد: در تقابل پروژه معامله قرن به عنوان مثال می‌توانیم به بیانیه وزارت خارجه روسیه در روز چهارشنبه اشاره کنیم که اقدام آمریکا برای برگزاری کارگاهی در بحرین موسوم به معامله قرن را در ادامه پروژه شکست‌خورده نشست ورشو توصیف کرده و از آن ابراز نگرانی کرده بود. چنین وضع انتقادی را از سوی مقام‌های چینی نیز نسبت به آمریکا شاهد بودیم.


وی ادامه داد: نباید فراموش کنیم که چین و روسیه هردو عضو شورای امنیت سازمان ملل هستند و به نظر نمی‌رسد معامله‌ای، آن هم به وسعت قرن در میان باشد و با حضور عربستان و بحرین و اسرائیل به نتیجه برسد. به هر حال از این دورهمی‌ها پیش‌تر نیز بوده است، اما به هر حال تاریخ نظام بین الملل دستخوش متغیرهایی فراتر بوده است.


وخشیته با اشاره به این که روز قدس همه ساله از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تصریح کرد: روز قدس هر سال مهم بوده چرا که نباید فراموش کنیم همواره جنایات گسترده‌ای از سوی رژیم صهیونیستی بر مردم بی گناه فلسطین تحمیل شده است؛ جنایت‌هایی که هر کدام به تنهایی تأکیدی بوده بر اهمیت برپایی روز قدس در آن سال، اما یقین روز قدس امسال با تأکید بر محکومیت نشست موسوم به معامله قرن برگزار خواهد شد.


دبیر سابق انجمن اسلامی دانشجویان در مسکو گفت: قدرت‌ها در نظام بین‌الملل قدم به قرن بیست و یکم گذاشته‌ و ویترین‌هایی زیبا از مفاهیم را لای زر ورق‌های تظاهر به اندیشه پیچیده‌‌اند تا هر کجا لازم باشد با نام دفاع از حقوق بشر در مملکتی سرک بکشند و جایی دیگر برای دفاع از آزادی. در این میان عجیب آنجا بود که آن‌ها که دم از حقوق حیوانات می‌زدند، ‌مرزهای خوی حیوانی را نیز دریدند و بی‌اخلاقی را تا جایی رساندند که وجب به وجب خاک کشوری را با شلیک گلوله تصاحب کردند؛ باران گلوله‌هایی که بر مردم سرزمینی بی‌گناه فرود آمد و سیل آن کودکان و زنان بسیاری را با خود برد.


وی ادامه داد: در دنیایی که رسانه‌های غربی دم از حقوق بشر می‌زنند، چگونه می‌شود که سیاست‌مدارانی برای تصاحب سرزمینی، نان قدرت را در پیاله خون مردمی بی‌گناه می‌زنند، انسان‌هایی که تنها وسیله دفاعشان سنگ است؛ همان سنگ‌هایی که ما سال‌هاست از رسانه‌ها می‌بینیم و برخی به خنده می‌گویند این سنگ‌ها کی تمام می‌شود؛ اما دریغ که هیچ انسانی نمی‌پرسد این گلوله‌ها که بر ملت فلسطین می‌بارد از کجا می‌آید و کی به آخر می‌رسد؟


وخشیته گفت: در دنیای مدرن امروزه برای تعرض به حقوق یک حیوان کمپین‌هایی به راه می‌اندازند، ‌اما خفت آور است که بی‌تفاوت از کنار تکه تکه شدن مردمی مظلوم می‌گذرند که تنها خواسته آن‌ها حفظ سرزمینشان است؛ همان جا که پدرانشان کشاورزی می‌کردند.


وی اظهار کرد: طبیعتاً مواضع اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان در اروپا در بیانیه روز قدس که ما در شورای مرکزی منتشر می‌کنیم، هوشیاری دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در اروپا را می‌رساند. شاید برخی بر این باور باشند که جوانان ایرانی شاغل در اروپا از موضوعات سیاسی دور هستند؛ اما واقعیت این است که اگر نگوییم آنها از افراد داخل بیشتر مسائل را پیگیری می‌کنند، کمتر نیست. به هر حال نباید فراموش کنیم که ایرانیانی که در خارج تحصیل می‌کنند، به طور مستقیم در معرض پرسش‌های دیگر دانشجویان از ملل‌های متفاوت روبرو می‌شوند و این انگیزه مهمی است که بیشتر در موضوعات مختلف مربوط به کشور به‌روز باشند.


مسئول ارتباطات خارجی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان اروپا در پایان گفت: از سوی دیگر هر کدام از انجمن‌های اسلامی دانشجویان در شهرهای مختلف اروپا نیز میتینگ‌ها و کرسی‌های آزاد اندیشی دارد که نشان دهنده انزجار جوانان دهه شصت و هفتاد از رژیم اشغالگر اسرائیل است.


انتهای پیام/۴۱۰۸/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته