دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
05 خرداد 1398 - 04:34

نقد کنید تشویق هم شوید!

نقد کردن و نقادی موضوعی است که در جامعه طرفدار بسیاری دارد اما اگر بتوان در قالب علمی آن نقد کرد هم این امکان را دارید که نقد کنید و هم تشویق شوید.
کد خبر : 383965
195248.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه و کرسی‌های آزاداندیشی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، توسعه و ترویج آزاداندیشی همواره از مطالبات مقام معظم رهبری از دانشگاهیان و حوزویان است، ایشان در پاسخ به نامه، جمعی از دانش‌آموختگان حوزه علمیه درباره نیاز كشور به آزاداندیشی تأکید می‌کنند: نباید از «آزادی» ترسید و از «مناظره» گریخت‌ و «نقد و انتقاد» را به‌ كالای‌ قاچاق‌ و یا امری‌ تشریفاتی تبدیل‌ كرد؛ چنانكه‌ نباید به‌ جای‌ «مناظره» به‌ «جدال و مدارا» گرفتار آمد و به‌‌جای «آزادی»، به‌ «دام‌ هتاكی‌ و مسئولیت‌گریزی»‌ لغزید.


نقد کردن و نقادی موضوعی است که در جامعه طرفدار بسیاری دارد و هرشخصی به خود اجازه نقادی در تمام موضوعات را می‌دهد؛ اما براساس اسناد علمی کشور از جامعه دانشگاهی این انتشار می‌رود که در صورت اقدام به نقد یک موضوع قدری با افراد عادی تفاوت داشته باشند و از دیدگاهی والاتر به موضوعات نگاه کنند. از همین منظر التزام به اخلاق پسندیده علمی در نقد و نقل آرا، اشخاص و آثار ضروری است؛ همچنین از یک فرد دانشگاهی انتظار می‌رود از ورود به نزاع‌های غیرعلمی و مجادلات روزمره اجتماعی، پرهیز کند.


اگر اساتید دانشگاهی ویژگی‌های لازم برای برگزاری کرسی نقد را داشتند و به این کار نیز اقدام کردند، تشویق‌هایی از لحاظ قانونی شامل آن‌ها می‌شود از جمله اینکه به هیئت‌های ممیزه دانشگاه‌ها یا مؤسسات پژوهشی برای دریافت امتیاز معرفی می‌شوند. همچنین این اساتید به بنیاد ملی نخبگان برای برخورداری از حمایت‌های مادی و معنوی بنیاد معرفی می‌شوند.


انتهای پیام/4115/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته