دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
29 ارديبهشت 1398 - 20:58
جنتی:

شهدا به آرامش واقعی الهی رسیده‌اند

 استاد حوزه و دانشگاه گفت: شهدا رفتند تا به مردم بگویند آرامش در ذکر خدا و عبادت پروردگار است.
کد خبر : 382494
تش.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه فرهنگی و هنری گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، حجت‌الاسلام محمد جنتی در یادواره شهدای دانشکده الهیات دانشگاه تهران و یادبود شهدای قطیف عربستان که یکشنبه شب در دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزار شد, گفت: آرامش از دیدگاه قرآن سه نوع است: اولین نوع آرامش ایمان است. ایمان دردهای انسان را تسکین می‌دهد در آیت‌الکرسی آمده است «خدا سرپرست کسانی است که به او ایمان دارند، این سرپرست منشأ آرامش است.»


 استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد: دومین آرامشگاه قرآن, عبادت یا ذکر است. شهدا رفتند تا به مردم بگویند آرامش در ذکر خدا و عبادت پروردگار است. در قرآن کریم آمده است: «الا بذکر الله تطمئن القلوب» یعنی همانا یاد خدا آرامش‌بخش دل‌هاست همچنین روزه هم آرامش‌بخش است و باعث سرحالی می شود.


وی تصریح کرد: سومین آرامشگاه از دیدگاه قرآن ازدواج است اگر انسان بدون توجیه و به‌عمد ازدواج نکند مورد غضب خدا است. در سوره روم آیه 21 آمده‌ است:  «وَ مِنْ آياتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُمْ مِنْ أَنْفُسِکُمْ أَزْواجاً لِتَسْکُنُوا إِلَيْها وَ جَعَلَ بَيْنَکُمْ مَوَدَّةً» ; یعنی من از جنس شما زوجی آفریدم تا با هم به آرامش برسید، سکینه همان آرامش است. در سوره روم نشانه‌های فراوانی از قدرت خداوند ذکر شده است تا اینکه به آیه 21 می‌رسد و در مورد زوج بودن خلایق چه نباتات و چه حیوانات و نیز انسان صحبت شده است زوج آفرینی تنها از نشانه‌های قدرت خداست.


جنتی خاطرنشان کرد: البته مسئله مهم‌تر از ازدواج دین و حقوق ازدواج است. برای مثال حدیثی داریم که شهید اولین قطره خونش که ریخته می‌شود تمام گناهانش آمرزیده خواهد شد مگر دین و حقوقی که بر گردن داشته باشد که از مهم‌ترین این موارد حق همسر است. در شب عاشورا هم امام حسین علیه‌السلام فرمود هر کسی بدهی‌ بر گردن دارد می‌تواند از جمع ما برود. در اسلام پس از تأکید به نماز به احترام و اطاعت والدین دستور داده شده است و پس از آن نیز احترام به خویشاوندان مورد اهمیت واقع شده است. این سیره در شهدای ما وجود داشته و شهدا درجات معنوی خود را مدیون احترام والدین بودند.


انتهای پیام/4115/4126/پ


انتهای پیام/

برچسب ها: دانشگاه تهران
ارسال نظر
هلدینگ شایسته