دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1398 - 12:44
در یک شرکت دانش‌بنیان؛

کیت تخصصی برای کلون‌سازی ژن تولید شد

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان عضو پارک علم و فناوری گلستان موفق به تولید کیت کلون‌ساز ژن شده است.
کد خبر : 381526
2117338.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه‌ علم، فناوری و دانش‌بنیان گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، شرکت دانش‌بنیان زیست فناوری بافت تکثیر سپاهان یکی از شرکت‌های عضو پارک علم و فناوری گلستان است که در حوزه بیوتکنولوژی فعالیت می‌کند.


این شرکت که در سال 1386 تأسیس شده است در حال حاضر در دانشگاه علوم پزشکی گلستان مستقر است. این شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید یک کیت تی‌وکتور شده است که قادر به کلون‌سازی ژن و دی‌ان‌ای می‌شود.


احد یامچی مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان زیست فناوری بافت تکثیر سپاهان در گفتگو با خبرنگار آنا گفت: کیت تی‌وکتور برای کلون‌سازی ژن‌های انسانی، حیوانی و گیاهی تولید شده است و توسط شرکت سینا ژن به بازار عرضه می‌شود.


وی که مدرک دکتری بیوتکنولوژی خود را از دانشگاه صنعتی اصفهان و تولوز فرانسه اخذ کرده است، اظهار کرد:‌ این محصول در مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. پنج فارغ‌التحصیل از رشته‌های حوزه بیوتکنولوژی در شرکت زیست فناوری بافت تکثیر سپاهان کار می‌کنند.


یامچی با اشاره به اینکه شرکت پیش از این در پارک علم و فناوری گلستان مستقر بوده است، گفت: به دلیل امکانات آزمایشگاهی و تحقیقاتی کم در حوزه بیوتکنولوژی به یکی از هسته‌های فناوری دانشگاه علوم پزشکی گلستان منتقل شدیم که زیر نظر پارک علم و فناوری فعالیت می‌کند.


مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان زیست فناوری بافت تکثیر سپاهان درباره پروژه‌های آینده این شرکت گفت: در حال توسعه لدر یا مارکر مولکولی هستیم که سال آینده وارد بازار می‌شود. این محصول نیز در تحقیقات ژنتیکی کاربرد دارد.


وی با اشاره به اینکه شرکت زیست فناوری بافت تکثیر سپاهان تنها تولیدکننده کیت‌وکتور در ایران است، گفت: از سال 1382 روی تی‌وکتور کار کرده‌ام اما ایراداتی داشت که طی سال‌های اخیر برطرف شد. نمونه فعلی مزایای بیشتری نسبت به محصولات مشابه خارجی دارد.


یامچی گفت: دانشمندان نمونه دی‌ان‌ای را برای کلون‌سازی ژن داخل تی‌وکتور قرار می‌دهند. سپس آن را برای تعیین توالی می‌فرستند تا عامل بیماری را تشخیص دهند. فرقی ندارد که ژن انسانی، حیوانی یا گیاهی باشد، کیت تی‌وکتور می‌تواند هر ژنی را کلون‌سازی کند.


انتهای پیام/4107/4021/


 


انتهای پیام/

برچسب ها: ژنتیک
ارسال نظر
هلدینگ شایسته