دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 ارديبهشت 1398 - 11:50
حجت‌الاسلام مختاری*

مؤمنان در سوگ مادر امت

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: أم‌المؤمنین خدیجه کبری (ع) در میان مسلمانان صدر اسلام تجلّی قدیسه‌ای آسمانی بود که وجودش مایه برکت است.
کد خبر : 381471
636898124153574128_lg.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از دانشگاه مذاهب اسلامی، دهم ماه مبارک رمضان هرسال یادآور یکی از تلخ‌ترین برگ‌های تاریخ اسلام است. روزی است که درودیوار مکه مکرمه عزادار بانویی است که در روزهای غربت اسلام تمام هستی و ثروتش را فدای اسلام کرد تا جهان آوای توحید را بشنود. امروز، روزی است که قلب پیامبر رحمت، با همه بزرگی و وسعتش در غم از دست دادن رفیقی شفیق، همسری مهربان، وزیری صدیق و مدافعی پاکباخته گرفته و غمگین است: « و كانت وزير صدق لرسول الله فآزرته بنفسها».    


در این روز، شخصیتی از این جهان رخت بربست که خدا و رسولش ثناگوی او بودند چنانکه جبرئیل سلام خدا را به او رسانید: «اقرأ خديجة السلام من ربّها»  و رسول اکرم (ص) در تجلیل از ایشان فرمودند: « خداوند بهتر از او را به من نداده است، او به من ايمان آورد، زمانی كه مردم كافر بودند، مرا تصديق كرد، زمانی كه مردم مرا تكذيب میكردند، مالش را به من ايثار كرد در آن زمان كه همه مرا محروم كرده بودند؛ ما أبدلنی الله خيرا منها، لقد آمنت بى حين كفر بى الناس‏، صدّقتنى حين كذّبنی الناس، و أشركتنى فی مالها حين حرمنی الناس‏».  


أم المؤمنین خدیجه کبری (س) در میان مسلمانان صدر اسلام تجلّی قدیسه‌ای آسمانی بود که وجودش مایه برکت بود چنان‌که مقریزی شافعی می‌گوید: «معاویه منزل حضرت خدیجه را خرید و آن را تبدیل به مسجد کرد؛ و اشترى معاویه منزل خدیجه فجعله مسجدا».  این روایت نشان می‌دهد، همان‌گونه که مردم به‌پاس قداست اصحاب کهف مسجدی بر قبور آنان بنا کردند،  اصحاب رسول خدا (ص) نیز با بنا نمودن مسجد در اقامتگاه آن حضرت از برکات وجودی ایشان توشه می‌گرفتند.


اهل‌بیت پیامبر اکرم (ع) نیز همواره احترام و قداست خاصی برای حضرت خدیجه (س) قائل بودند و با توجه به جایگاه والای آن حضرت در نزد خدا و مردم در مواقع حساس به این انتساب افتخار می‌کردند چنانکه امام حسين (ع) در بخشی از سخنان خود روز عاشورا خطاب به کوفیان فرمودند: « آيا مى‏دانيد كه جده‏ام خديجه دختر خويلد اول زن مسلمان از اين امت است؛ هَلْ تَعْلَمُونَ أَنَّ جَدَّتِي خَدِيجَةُ بِنْتُ خُوَيلِدٍ أَوَّلُ‏ نِسَاءِ هَذِهِ‏ الْأُمَّةِ إِسْلَاماً‏»  و امام سجاد (ع) نیز به نشانه فخر به این نسب در مجلس یزید فرمود: «من فرزند خديجه کبري هستم؛ أَنَا ابْنُ‏ خَدِيجَةَ الْكُبْرَى».  این امر نشان می‌دهد که خدیجه کبری (س) در آن زمان مورداحترام و اتفاق همه فِرق و گروه‌های اسلامی بوده است.


بر اساس روایات و منابع تاریخی متواتر و موثق، خدیجه کبری (س) الگوی کامل سبک زندگی اسلامی است چنان‌که همسر خدیجه، دختر خدیجه، دین خدیجه، عقل خدیجه، کرامت خدیجه، پاکی خدیجه، حجاب خدیجه، فداکاری خدیجه و تلاش خدیجه بهترین الگوی انتخاب همسر، تربیت فرزند، دین‌داری، عقلانیت، کرامت، طهارت، حیا، ایثار و کار است. بنابراین، اگر نخبگان جوامع اسلامی از سیره آن حضرت پیروی کنند شاهد ضعف و تفرقه در جهان اسلام نخواهیم بود. اگر زوایای گوناگون زندگی آن حضرت برای جوانان به‌خوبی ترسیم شود به سراغ الگوهای غربی نمی‌روند.


ازاین‌رو، ایام رحلت بانوی اول اسلام بهترین زمان برای تألیف قلوب مسلمین است. سعی کنیم مجالس بزرگداشت آن حضرت در سراسر جهان تجلی وحدت امت اسلام باشد. چه خوب است در این ایام پیروان همه فرق و مذاهب اسلامی در کنار علماء و بزرگان به مصداق «یدالله مع الجماعة» زیر یک سقف گرد هم بیایند و نام و یاد آن بانوی عظیم‌الشأن را گرامی بدارند. ان‌شاءالله خداوند متعال به همه ما توفیق پیروی از سیره آن حضرت را عنایت فرماید و در بهشت رضوان ما را همسایه آن حضرت قرار دهد.


*رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی و استاد سطوح عالی حوزه و دانشگاه 


انتهای پیام/4107/4108/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته