دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 شهريور 1394 - 13:12

چین یک بار دیگر کاوشگر به ماه می‌فرستد

چین برای فرود آوردن یک کاوشگر بر سطح دور ماه برنامه‌ریزی می‌کند که در صورت موفقیت اولین فرود یک ربات بر این بخش از ماه خواهد بود.
کد خبر : 38010

به گزارش گروه علم و فناوری آنا به نقل از BBC، زو یونگیالو از آکادمی علوم چین اعلام کرد که ماموریت چنگ ۴ قرار است تا پیش از فرارسیدن سال ۲۰۲۰ انجام شود.


زو گفت که هدف این ماموریت مطالعه شرایط ژئولوژیک روی دورافتاده ماه است. این نیمکره‌ای است که هرگز روبه‌روی زمین قرار نمی‌گیرد. به گفته وی، این ماموریت می‌تواند به نصب یک رادیو تلسکوپ نجومی در آن سوی ماه منجر شود.


پشت ماه همیشه از امواج رادیویی برآمده از زمین در امان است و در نتیجه محیطی مطلوب برای نصب ابزارهای حساس است.


ماموریت بعدی چین به ماه برای سال ۲۰۱۷ برنامه‌ریزی‌ شده است، زمانی که سعی خواهد کرد نمونه‌هایی از خاک و سنگ ماه را به زمین برگرداند.


چین در دسامبر سال ۲۰۱۳ با فرود آوردن کاوشگری متحرک بر سطح ماه، سومین کشور پس از آمریکا و شوروی سابق شد که دستگاهی را بر سطح قمر زمین فرود می‌آورد. آخرین ماموریت پیش از آن «لونوخود-۲» متعلق به اتحاد جماهیر شوروی بود.


ماه‌نورد شش چرخه چینی حامل تجهیزاتی پیشرفته از جمله یک رادار بود و برای مدت کوتاهی بر سطح ماه گردش کرد. هرچند آن کاوشگر موسوم به «خرگوش یشمی» بعد از حدود یک ماه از حرکت بازایستاد اما به جمع‌آوری اطلاعات و مخابره آنها به زمین ادامه داد.


محل فرود آن کاوشگر دشت آتشفشانی موسوم به «سینوس ایریدوم» (خلیج رنگین‌کمان‌ها) بود.



انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته