دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 ارديبهشت 1398 - 15:22
تکنسین‌ دهان و دندان:

مجلس تا سه شنبه وضعیت تکنسین‌ها را تعیین تکلیف می‌کند

فارغ‌التحصیل رشته تکنسین سلامت دهان و دندان گفت: جذب دانشجو بدون تعیین ردیف شغلی و بدون در نظر گرفتن آینده شغلی آن خلاف است.
کد خبر : 379231
640264_191.jpg

به گزارش خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا، روز یکشنبه جمعی از فارغ‌التحصیلان تکنسین سلامت دهان به وضعیت نامعلوم جذب نیروی کار این رشته برای چندمین بار به‌صورت دسته‌جمعی در روبه روی مجلس شورای اسلامی با در دست داشتن شعارنوشته‌هایی به نامشخص بودن آینده شغلی و فراهم نبودن امکان ادامه تحصیلشان اعتراض کردند.


یکی از فارغ‌التحصیلان این رشته و تجمع‌کنندگان در مقابل مجلس در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری آنا در خصوص نتایج این اعتراض گفت: بعد از تجمع اعتراضی دانشجویان فارغ‌التحصیل رشته تکنسین دهان و دندان درروی به روی مجلس شورای اسلامی دو نفر به نمایندگی از طرف معترضین جهت رایزنی با مسئولین مربوطه به مجلس شورای اسلامی دعوت شدند.


وی افزود: در مورد مشکل دانشجویان معترض با یکی از مسئولین کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی دیدار کردیم که ایشان مدارک لازم در این خصوص را از ما تحویل گرفته و قول دادند تا روز سه‌شنبه جهت بررسی و هماهنگی با رئیس کمیسیون بهداشت اقدام کنند.


فارغ‌التحصیل رشته تکنسین سلامت دهان و دندان بابیان این‌که نبود ردیف شغلی برای این رشته از اصلی‌ترین مشکلات است گفت: برای حل این موضوع لازم است طی درخواستی از طرف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به سازمان امور استخدامی با هماهنگی و پیگیری مجلس شورای اسلامی با حسب قوانین تعیین بودجه شده و ردیف شغلی ایجاد شود. این‌که بدون تعیین ردیف شغلی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدام به جذب دانشجو کرده است این‌ یک تخلف محسوب می‌شود.


وی با اشاره به این‌که وزیر بهداشت برای این مشکل اهمیتی نمی‌دهد، گفت: با حضور در اداره دهان و دندان وزارت بهداشت جهت پیگیری این موضوع، مطرح شد که فارغ‌التحصیلان پسر این رشته به خدمت سربازی بروند تا تعهد کاری‌شان آزاد شود و دختران نیز با یک عنوان دیگری که اصلاً در آن حوزه آموزش ندیده‌اند به‌عنوان دستیار دندان‌پزشک به‌صورت یک‌ساله به کار گرفته می‌شوند. دراین‌باره باید وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دانشگاه را برای جذب نیروی کاری ملزم کند، که بنده از رئیس دانشگاه علوم پزشکی لرستان پیگیری کردم و ایشان در پاسخ گفتند که150 نفر نیرو نیاز داریم اما تعداد فارغ‌التحصیل در استان لرستان 70 نفر است.


نماینده معترضین رشته تکنسین سلامت دهان و دندان اظهار کرد: رئیس اداره دهان و دندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در پاسخ به پیگیری ما گفت لازم است که دستور رسیدگی به این موضوع از بالادست صادر شود و این یعنی لازم است که وزیر و یا معاون مربوطه به‌صورت جدی این مشکل را پیگیری کنند.


وی ادامه داد: اگر دقت داشته باشید وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در برنامه‌های پیشنهادی خود در مجلس صراحتاً اعلام کرد که اولویت اول برنامه‌‍‌‍‌‍‌های خود را در بحث دندان‌پزشکی و استقرار نیروهای حد واسط پیشگیری و بهداشتی خواند اما تابه‌حال هیچ مصوبه و برنامه‌ای برای اجرای این طرح انجام‌نشده و هیچ نیرویی به کار نگرفته شده است. نائب رئیس کمیسیون بهداشت در این شرایط موافق تبدیل وضعیت این فارغ‌التحصیلان به بهداشت‌کار دهان و دندان است. بهداشت‌کار دهان و دندان به‌عنوان یک نیروی کارآمد می‌تواند دندان کشیده  و پر کند ازآنجایی‌که دانشجویان تکنسین دهان و دندان 4 ترم درس‌خوانده‌اند می‌توانند با ادامه تحصیل به مدت 3 ترم جهت ارائه خدمات در مناطق محروم اقدام کنند، در این شرایط مناطقی که دندان‌پزشک ندارند می‌توانند از ارائه این خدمات بهره‌مند شوند.


وی در پایان گفت: انتظاری که از نمایندگان مجلس شورای اسلامی داریم این است که برای حمایت از این افراد کارآمد تلاش کرده و از حق‌وحقوق آن‌ها دفاع کنند همانطوری که در سال 88 در حدود 350 نفر کاربر بهداشت دهان و دندان داشتیم که همین دروس را خوانده بودند که اسم آن عوض شد و با طرحی که مجلس ارائه کرد این رشته با عنوان بهداشت‌کار دهان و دندان جذب و مشغول به کار شد و مجلس می‌تواند این شرایط را برای این فارغ‌التحصیلان نیز اقدامات شایسته‌ای به انجام برساند. تعداد فارغ‌التحصیلان این رشته دو هزار نفر است که قبلاً وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفته بود ۶ هزار نفر قرار است تکنسین دهان و دندان جذب کنیم اما در سال ۹۴ و ۹۵ دو هزار نفر جذب شد و در سال‌های ۹۶ و ۹۷ دیگر پذیرش نداشتند.


انتهای پیام/4107/4108/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته