دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
16 ارديبهشت 1398 - 09:49
نوروزی در گفتگو با آنا:

بیمارستان‌ها از نظر کمی و کیفی متناسب با نیازهای آموزشی نیستند

عضو شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور گفت: کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها از نظر کمی و کیفی متناسب با نیازهای آموزشی نیستند.
کد خبر : 379054
photo_۲۰۱۹-۰۵-۰۱_۱۸-۵۲-۵۳.jpg

ودود نوروزی در گفتگو با خبرنگار حوزه صنفی گروه دانشگاه خبرگزاری آنا گفت: توجه به افزایش کیفیت آموزشی به‌جای تأکید بر کمیت دانشجو و دانشگاه ضرورت دارد.


وی افزود: با توجه به ضعف عملکرد مرکز سنجش پزشکی لازم است معاونت آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همکاری بیشتری در این زمینه داشته و در جلسات شورای صنفی دانشجویان هرچه بیشتر شرکت کند.


عضو شورای صنفی دانشجویان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور بابیان این‌که پولی سازی آموزش به هر اسم و عنوان غیرقابل‌قبول است، ادامه داد: دانشگاه‌های ما به کمیت بیش از هر چیز دیگری اهمیت می‌دهند و به هر نحوی با جذب دانشجو و اضافه کردن رشته‌های مختلف بدون در نظر گرفتن بازار کار، سیل عظیمی از فارغ‌التحصیل روانه پیدا کردن شغل مناسب می‌شوند، این جو به اهمیت دانشگاه و فرهنگ دانشگاه لطمه وارد می‌کند. 


وی تصریح کرد: گسترش اعمال محدودیت منابع مالی که باعث پول‌سازی در دانشگاه‌ها می‌شود یکی از بزرگ‌ترین مشکلات فعلی دانشگاه‌ها است. برای مثال تلاش برای تأسیس دانشکده و دانشگاه‌های علوم پزشکی خصوصی و حتی تصویب پرداخت شهریه در خصوص مردودی دروس برای دانشجویان روزانه در دانشگاه‌هایی مثل علوم پزشکی تبریز از مصادیق پولی سازی آموزش است.


دانشجوی پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز بابیان این‌که کیفیت خدمات آموزشی سه ستون می‌تواند داشته باشد، گفت: استاد، دانشجو و امکانات آموزشی از مباحث اصلی این موضوع هستند. با جذب دانشجویان به هر طریقی یکی از ستون‌های اساسی کیفیت خدمات آموزشی سست می‌شود و همچنین در بحث استاد هم که تنها با سنجش مقاله ارزیابی می‌شوند و تلاش آن‌ها در امر آموزش ارزیابی نمی‌شود و این در امر آموزش بسیار تأثیرگذار است و در برخی مواقع کمبود اساتید نیز وجود دارد. در خصوص امکانات آموزشی نیز کلینیک‌ها و بیمارستان‌ها ازنظر کمی و کیفی متناسب با نیازهای آموزشی نیستند.


نوروزی با اشاره به شرایط نامناسب کارورزهای رشته‌های علوم پزشکی تصریح کرد: عدم وجود آئین‌نامه متناسب با شرایط فعلی که نیازهای جامعه را در نظر داشته باشد و همچنین کمک‌هزینه تحصیلی یا حقوقی که باید به کارورزها پرداخته شود در بعضی از رشته‌ها رعایت نمی‌شود و تخصیص نیافتن این تسهیلات برای دانشجویان شهریه پرداز که جزئی از حقوق آن‌ها و حتی مورد تصویب هیئت‌امنای دانشگاه‌ها است نیاز به بحث و بررسی دارد.


وی اظهار کرد: سنجش آزمون‌های پزشکی که زمان آن‌ها و حتی این‌که اشتباهات آزمون‌هایشان را قبول نمی‌کنند باید موردبررسی قرار می‌گرفت. همچنین لزوم همکاری و تعامل بیشتر با معاونت آموزشی در سطح وزارت و دانشگاه‌ها و پرهیز از موازی کاری با کمیته EDC و شوراهای صنفی خواستار شد.


دبیر شورای صنفی دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: در مورد این آئین‌نامه‌ای که ابلاغ‌شده است، مسئولین دانشگاه علوم پزشکی تبریز معتقد هستند اگر دانشجویی واحدی را بیافتد و قرار باشد شهریه‌ای پرداخت کند باعث افزایش خدمات و کیفیت درس خواندن و قوت خواهد گرفت، این‌که این پول خرج صرف چه مسائلی خواهد شد مشخص نیست.


نوروزی ادامه داد: ما زمانی می‌توانیم در بالا بردن کیفیت خدمات آموزشی دانشجویان را دخیل کنیم که همه عوامل در چرخه‌های موردنیاز برای این امر درست باشد و دانشجو تنها عامل این حرکت نباشد. بایستی سیستم نحوه تدریس و ارزیابی اساتید و شرایط جامعه نیز متناسب و درست باشد. کسانی که در مقطع تحصیلات تکمیلی به خاطر مقاله با سخت‌گیری‌ها و با اتفاقات عجیبی که در این مسیر روبه‌رو می‌شوند و بقیه دانشجویان این اتفاقات را لمس کرده‌اند وقتی دانشجویان می‌توانند با حداقل حقوق مشغول به کار باشند منطقی نیست که خودشان را در دانشگاه بیش ازآنچه لازم است درگیر کنند و فرصت از دست بدهند. ما سیستم مشاوره مناسبی نداریم که هر موقع دانشجو با مشکلی روبه‌رو شد بتواند آن را رفع کند و وقتی این شرایط محیا نیست نباید انتظار داشته باشیم دانشجو باعث تغییر و تحولات بزرگ در دانشگاه باشد. 


عضو شورای مرکزی صنفی دانشجویان وزارت بهداشت در پایان گفت: اگر دانشجویی به هر دلیلی با یک استاد مشکلی داشته باشد باید چندین بار همان واحد را انتخاب کند و این به این منظور نیست که اساتید ما مشکل‌دارند اما باید تمامی جوانب را برای بهتر شدن اوضاع در نظر گرفت. این مشکلات دیده نمی‌شوند چشم‌بسته انتظار داریم کیفیت آموزشی بالا برود و در خصوص پیگیری این مشکلات از طرف شورای صنفی دانشجویان علوم پزشکی تبریز نامه‌ای به هیئت‌امنای دانشگاه ارسال‌شده است و مطمعنا از تمامی ابزارهای قانونی برای پیگیری مشکلات استفاده خواهیم کرد تا بلکه بتوانیم شرایط مناسبی برای رفاه دانشجویان تأمین کنیم.


انتهای پیام/4107/4108/


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته