دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1398 - 10:23
عاملی:

انقلاب اسلامی پیام‌آور تجدید حیات برای همه موحدان بود

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: انقلاب اسلامی پیام‌آور تجدید حیات برای همه موحدان بوده و باید چند سده بگذرد تا ما متوجه عظمت انقلاب اسلامی شویم.
کد خبر : 377853
22.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از روابط عمومی شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت‌الاسلام سیدسعیدرضا عاملی در همایش بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس که در محل تالار خلیج‌فارس موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و خاطره همه ایثارگران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس طی سخنانی اظهار کرد: روز ملی خلیج همیشه فارس را به همه ایرانیان تبریک عرض می‌کنم و همه می‌دانیم حیات ملت بزرگ ایران به تعبیری در کرانه خلیج همیشه فارس شکل‌گرفته است.


وی افزود: موضوع بازنمایی گفتمان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، موضوع بسیار مهمی است.


دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در تشریح نظریات رایج پیرامون مفهوم بازنمایی گفت: در نظریه اول، بازنمایی به معنای انعکاس واقعیت و نشان دادن یک موضوع بر اساس اندازه‌ها و ابعاد واقعی آن است.


وی افزود: بر اساس نظریه دوم، بازنمایی به معنای دست‌کاری یک موضوع و انعکاس برنامه‌ریزی‌شده یک اتفاق در قالب‌های رسانه‌ای و کم یا زیاد نشان دادن اندازه‌ها و ابعاد آن موضوع یا اتفاق است.


عاملی ادامه داد: در نظریه سوم که نظریه غالب است، بازنمایی را ساختارمند می‌داند و معتقد است بازنمایی به معنای بازسازی و تجدید حیات یک موضوع و یک گفتمان در مسیر تاریخ است.


دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی گفت: نظریه سوم پیرامون بازنمایی است که می‌تواند عمق معنایی و صلابت مفهومی انقلاب اسلامی را نشان دهد.


انقلاب اسلامی پیام‌آور تجدید حیات برای همه موحدان بود


وی افزود: انقلاب اسلامی مانند خود اسلام در یک محدوده زمانی و مکانی باقی نماند و مانند پیام رسالت پیامبر اکرم (ص)، پیام انقلاب اسلامی نیز جهانی است و از همه مرزهای مادی و... عبور خواهد کرد.


استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به سخنان یکی از کاردینال‌های کلیسای کاتولیک ادامه داد: انقلاب اسلامی نه‌تنها گفتمان اسلام را احیا کرد بلکه پیام‌آور تجدید حیات برای همه موحدان و یکتاپرستان بود.


عاملی تأکید کرد: جدایی مردم از مسیحیت در دوره رنسانس موجب انزوای کلیسا شده بود ولی منشأ سکولاریزم در غرب لزوماً دین‌گریزی مردم نبود بلکه نحوه ارائه مسیحیت توسط کلیسا هم در این موضوع نقش زیادی داشت.


وی ادامه داد: انقلاب اسلامی در دوره حاکمیت لیبرالیسم و مارکسیسم بر جهان اتفاق افتاد و این موضوع ازآن‌جهت عجیب بود که بر اساس هیچ‌یک از تئوری‌ها و نظریه‌های جامعه‌شناسی در آن دوران، دین نمی‌توانست علت ایجاد یک انقلاب فراگیر اجتماعی باشد.


وی تأکید کرد: اما در همان دوره حاکمیت جهان‌بینی‌های غیرتوحیدی انقلاب اسلامی روی داد که شعار اصلی آن توحید و بازگشت به معنویت و احیای تفکر دینی است.


در زمان پیروزی انقلاب هیچ‌کس تصور نمی‌کرد دین بتواند انقلاب فراگیر اجتماعی ایجاد کند


عاملی بیان کرد: بر اساس این نظریات یک انقلاب اجتماعی حتماً حاصل فاصله طبقاتی، نارضایتی شهروندان از وضعیت اقتصادی و... است و همان‌طور که آنتونی گیدنز گفته در زمان پیروزی انقلاب اسلامی هیچ‌کس تصور نمی‌کرد دین بتواند انقلاب فراگیر اجتماعی ایجاد کند.


استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تأکید کرد: موج اول جهانی‌شدن حاصل و نتیجه ظهور ادیان فراگیر و موج دوم جهانی‌شدن حاصل ظهور مدرنیسم و تجدد بود.


دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: مدرنیسم توانست طی دو قرن تمام جهان را در بربگیرد و ما هنوز در همه کشورهای جهان و حتی کشورهای اسلامی نفوذ مدرنیسم و تجدد را مشاهده می‌کنیم.


سلطه آمریکایی‌ها بر فناوری‌های ارتباطاتی موجب بی‌عدالتی شده است


استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در تشریح مفهوم مدرنیته و تجدد سوم گفت: در این موج که حاصل پیشرفت‌های ارتباطاتی در جهان است همه با یکدیگر همسایه هستند و ارتباطات بسیار تسهیل شده ولی متأسفانه در این دوره نیز با تسلط غربی‌ها و آمریکایی‌ها بر ابزارها و فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطاتی سلطه غرب و آمریکا حفظ‌شده است و این سلطه موجب ظهور و بروز بی‌عدالتی‌های زیادی شده است.


عاملی تأکید کرد: با ظهور اینترنت یک جهان دوم شکل گرفت که متأسفانه این جهان نیز مانند جهان اول تحت سلطه آمریکاست.


باید چند سده بگذرد تا ما متوجه عظمت انقلاب اسلامی شویم


وی در تشریح عظمت انقلاب اسلامی افزود: ما گرفتار خودکم‌بینی نسبت به عظمت انقلاب اسلامی هستیم و باید چند سده بگذرد تا ما متوجه عظمت، عمق و گستره این حادثه بزرگ شویم.


دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اگر عظمت انقلاب اسلامی و توانایی این انقلاب در ارائه برنامه برای زندگی بشریت درک شود، آن موقع است که پیام انقلاب درک شده است.


اسلام می‌تواند در همه حوزه‌های اجتماعی برنامه جامع ارائه کند


استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران تأکید کرد: اگر این اتفاق بیفتد آن موقع است که همه متوجه خواهند شد اسلام می‌تواند در همه حوزه‌ها مانند نظام حکمرانی، نظام اجتماعی و... برنامه جامع ارائه کند.


عاملی در تشریح عوامل بقای انقلاب اسلامی گفت: عوامل بقای انقلاب اسلامی همان عوامل ایجادکننده انقلاب اسلامی است و متأسفانه این موضوع کمتر مورد توجه واقع شده است.


وی با اشاره به بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب افزود: ایشان در این بیانیه از انقلاب اسلامی با تعبیر انقلاب کبیر یاد کرده‌اند و این تعبیر عظمت انقلاب اسلامی را نشان می‌دهد.


دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در تشریح 3 دوره از انقلاب‌ها در تاریخ معاصر گفت: دسته اول انقلاب‌ها بخشی هستند و مختص یک بخش مانند انقلاب کشاورزی، صنعتی و... هستند.


عاملی تأکید کرد: انقلاب‌های نوع دوم انقلاب‌های سیاسی هستند که در آن احزاب صرفاً دولت‌ها را جابجا می‌کنند و در سایر حوزه‌های اجتماعی تأثیر چندانی ندارند و آنچه در سال‌های اخیر در برخی کشورهای عربی مشاهده کردیم ازاین‌دست انقلاب‌هاست.


وی افزود: در انقلاب‌های نوع سوم ما با انقلاب‌های موضوعی مواجه هستیم و در مثلاً این نوع انقلاب‌ها در حوزه علم ما شاهد تغییر الگوهای تحقیق و اندیشه علمی هستیم.


دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: در موج اخیر علمی در جهان، موضوع ابطال‌پذیری در گزاره‌های علمی و قابل آزمون بودن و آزمایش پذیری گزاره‌های علمی مطرح می‌شود که گفتمان علمی جهان را متحول کرده است.


عاملی عنوان کرد: در این نگاه با موضوع شبیه‌سازی جهان مواجه هستیم که در آن همه یافته‌های تجربی بشر، قابل آزمون و ابطال‌پذیر است.


در انقلاب بزرگ همه حوزه‌های اجتماعی تغییر پیدا می‌کنند


عاملی در بخش دیگری از سخنان خود ادامه داد: اینجا یک سؤال مطرح می‌شود که انقلاب بزرگ چیست؟ در انقلاب بزرگ همه حوزه‌ها مانند تعلیم و تربیت، نظام سیاسی، ساختار حکمرانی، سبک زندگی و به‌طورکلی همه نهادهای اجتماعی تغییر پیدا می‌کنند و انقلاب اسلامی مصداق کامل این مفهوم است.


استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران در مورد چگونگی بررسی علل موفقیت انقلاب اسلامی افزود: بر اساس این الگو می‌توان عوامل آسیب‌رسان به انقلاب اسلامی را نیز شناسایی و برطرف کرد.


اصلی‌ترین علت ایجادکننده انقلاب اسلامی توحید و کلمه لااله‌الاالله است


دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اصلی‌ترین علت و ایجادکننده انقلاب اسلامی توحید و کلمه لااله‌الاالله است و اگر این مفهوم آسیب ببیند و طاغوت دوباره ایجاد شود، انقلاب ضربه خواهد بود.


عاملی بیان کرد: استوارت هال از متفکران مکتب مطالعات فرهنگی بیرمنگام هویت را قدرت تمیز بودن‌ها و نبودها می‌داند.


استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران گفت: لااله‌الاالله و اصل توحید مبنای هویت ماست و قدرت تشخیص بودن و نبودن را برای درک آنچه مهم است به ما می‌دهد؛ یکی دیگر از علت‌های پیروزی انقلاب، رهبری امام (ره) بود که امروزه عمل به سخنان رهبری و پشت سر او ایستادن می‌تواند علت پایداری انقلاب باشد. هنوز پشتوانه مردمی انقلاب اسلامی گسترده و قدرتمند است.


استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به نقش مردم در انقلاب اسلامی ادامه داد: جمعیت میلیونی که در استقبال از حضرت امام خمینی (ره) در بهمن 1357 و تشییع پیکر ایشان در خرداد 1368 به خیابان آمدند، نشان از مردمی بودن انقلاب اسلامی دارد.


به هر میزان که پیوستگی نهادها با رهبری تقویت شود بنیان‌های انقلاب تقویت خواهد شد


عاملی در تشریح مفهوم و نقش رهبری در پیروزی انقلاب اسلامی گفت: به هر میزان که پیوستگی همه نهادها مانند نظام حکمرانی، روشنفکران و... با رهبری تقویت شود، بنیان‌های انقلاب اسلامی نیز تقویت خواهد شد.


دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: رهبری فاخر و حکیمانه حضرت امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) توانسته کشتی انقلاب اسلامی را در طول این چهار دهه از میان دریای متلاطم دشمنی‌ها به سلامت عبور دهد.


توانمندسازی جامعه، مردم، کارگزاران نظام یک هدف همگانی است


وی افزود: یکی از وظایف همه ما در حفظ انقلاب اسلامی توانمندسازی جامعه، مردم، کارگزاران نظام و... است.


استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: پرورش و توانمندسازی جامعه به معنای توانمندسازی دانشی و ایجاد امکان زندگی حکیمانه برای مردم جامعه است.


ایجاد توانایی تشخیص حق از باطل وظیفه نخبگان و فرهیختگان است


دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: ایجاد توانایی تشخیص حق از باطل و انتخاب خردمندانه راه درست برای جامعه وظیفه نخبگان و فرهیختگان است.


وی افزود: در بازمهندسی انقلاب اسلامی محتاج آسیب‌شناسی و نگاه حکیمانه و خردمندانه به خطاها و ضعف‌ها هستیم.


عاملی ادامه داد: دو قطبی کردن خطاها و آسیب‌ها، حرکت در مسیر خواست دشمن است. نباید بر اساس تمایلات حزبی از همدیگر هیچ‌سازی بکنیم و نتیجتاً ظرفیت‌های بزرگ نظام اسلامی کمرنگ شود.


وی گفت: بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب سه هدف اصلی که در نهایت منجر به استقرار جامعه اسلامی و شکل‌گیری تمدن نوین اسلامی شود مورد نظر مقام معظم رهبری است. هدف اول خودسازی است که نتیجه آن به شکل‌گیری اخلاق الهی و تأمین اخوت و برادری بر اساس معارف اسلامی باشد.


دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: جامعه پردازی حکیمانه و با توجه به ظرافت‌ها و تمدن‌سازی اسلامی نیز گام‌های بعدی در این مسیر هستند.


سپاه حافظ و نگهبان همه دستاوردها و ابعاد انقلاب اسلامی است


عاملی با اشاره به نقش همه نهادها در حفاظت از انقلاب اسلامی، به نقش مهم سپاه پاسداران در این زمینه اشاره کرد و گفت: نباید سپاه پاسداران فقط به یک‌نهاد نظامی محدود شود بلکه سپاه حافظ و نگهبان همه دستاوردها و ابعاد انقلاب اسلامی است.


وی در پایان افزود: سپاه پاسداران ارزشمندترین میراث انقلاب اسلامی و یک ارزش از جنس خود انقلاب و یک فرصت و قابلیت بزرگ برای تأمین اهداف انقلاب اسلامی است.


انقلاب اسلامی مانند خورشید در سطح جهان می‌درخشد


در ابتدای این همایش علی‌اصغر جعفری، مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس طی سخنانی ضمن گرامیداشت سالگرد آغاز عملیات «بیت‌المقدس» گفت: انقلاب اسلامی در آغاز پنجمین دهه حیات خود مانند خورشید در سطح جهان می‌درخشد و حتی دشمنان انقلاب هم به این موضوع اعتراف دارند.


وی افزود: گفتمان انقلاب اسلامی که بر پایه معارف ناب اسلام شکل‌گرفته توانسته چشم‌انداز نوینی در مقابل بشریت باز کند.


مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ادامه داد: انقلاب اسلامی توانسته به پیکره و ریشه جهان‌بینی‌ها و ایدئولوژی‌های مادی و الحادی لرزه بیندازد.


جعفری بیان کرد: یکی از ثمرات بزرگ انقلاب اسلامی، تبدیل اسلام به موضوع اصلی تفکر اندیشمندان در طول چهار دهه گذاشته است.


وی افزود: این حرکت بزرگ مانند موجی توفنده بنیان همه نظام‌های سلطه‌جو و اقتدارطلب در سطح جهان را تهدید می‌کند و این موضوع، ریشه همه دشمنی‌ها با انقلاب اسلامی است.


انتهای پیام/4107/4118/ن


انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته