دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 ارديبهشت 1398 - 09:57
غفاری:

دانشگاه باید مسئله شناس و برای حل مشکلات جامعه راه‌حل ارائه کند

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: وقتی دانشگاه مسئله شناس باشد و راهکار ارائه کند می‌تواند اعتماد جامعه و اعتبار علمی بیشتری کسب کند.
کد خبر : 377842
1556685644-img-0243-1024x683.jpg

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، غلامرضا غفاری در مراسم گرامیداشت روز معلم و تجلیل از مقام استاد در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بابیان اینکه مأموریت‌های دانشگاه‌ها باید منطبق با نیازهای جامعه باشد اظهار کرد: وقتی دانشگاه مسئله شناس باشد و راهکار ارائه کند می‌تواند اعتماد جامعه و اعتبار علمی بیشتری کسب کند.


غفاری با اشاره به قدمت دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری بیان کرد: این دانشگاه تخصصی می‌تواند با توجه به تجربه و بار علمی اساتید خود دستاوردهای مثبتی برای رفع نیازها و خواسته‌های جامعه داشته باشد.


وی بابیان اینکه کل تعداد دانشجویان در حال تحصیل در دانشگاه‌های کشور، سهم رشته‌های تخصصی کشاورزی، منابع طبیعی و دامپزشکی کمتر از ۴ درصد است افزود: باید توجه داشت در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی نیاز به اهتمام و تلاش بیشتری است تا جامعه از آن منفعت ببرد.


غفاری، شهید مطهری را از چهره‌های شاخص دانشگاهی و حوزوی برشمرد و گفت: شهید مطهری در اموری ورود پیدا کرد که نیاز اصلی نسل جوان و اجتماع بوده که تاکنون موردبحث و تبادل‌نظر است.


معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بابیان اینکه اگر دانشگاه می‌خواهد در دنیای امروز زنده و پاینده باشد باید به اصولی که شهید مطهری ترسیم کرده توجه کند، اظهار کرد: آثار شهید مطهری نشان می‌دهد که وی اندیشه پویا و نگاه ویژه به آینده دارد، دانشگاه نیز باید برای آیندگان تولید علم داشته باشد.


وی خاطرنشان کرد: دانشگاه باید مسائل روز و مهم جامعه را بشناسد و برای آن دانش‌آموخته تربیت کند، متأسفانه دانشگاه در این زمینه موفق عمل‌نکرده است.


غفاری، دانشگاه را در دنیای امروز یک‌نهاد اجتماعی معرفی کرد و گفت: امروز از دانشگاه‌ها به‌عنوان یک مکان اثرگذار و اجتماعی یاد می‌شود، به این معنی که این مکان باید در جامعه با تولید علم و همچنین نقش نقادی نیز داشته باشد.


وی در ادامه تأکید کرد: زمانی این مهم تحقق می‌یابد که دانش‌آموخته علاوه بر توانمندی‌های علمی، توانمندی اجتماعی را با کسب مهارت‌های زندگی نیز داشته باشد.


غفاری بابیان اینکه دانشجو و استاد در دانشگاه اجتماعی باید همراه و همگام با مسائل اجتماعی باشند گفت: امیدواریم با تلاش بیشتر در مسیر اهداف دانشگاه‌ها با برنامه‌ریزی دقیق شاهد ایرانی آباد و بهره‌مند از توسعه واقعی و پایدار باشیم.


در ادامه اسدالله تیموری رئیس دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری ضمن گرامیداشت روز معلم و روز خلیج‌فارس با تأکید بر جایگاه مهم دانشگاه در حل مشکلات پیشروی کشور، بابیان اینکه انتظار داریم در سطح سیاست‌گذاری‌های کلان وزارت علوم، تحقیقات و فناوری نقش و جایگاه مهم دانشگاه‌های تخصصی دیده شود، اظهار کرد: رونق تولید زمانی رقم می‌خورد که زیرساخت‌ها و پایه‌های تولید کشور با مبنای علمی و تخصص داخلی تقویت شود.


وی ۷۰ درصد زیرساخت‌های تولید کشور را مختص بخش کشاورزی دانست و تأکید کرد: وقتی بخش مهمی از تولید کشور متوجه بخش کشاورزی است یقیناً نقش دانشگاه‌های تخصصی در رونق تولید تأثیرگذار است ازاین‌رو انتظار داریم به دانشگاه‌های تخصصی را در این مقوله توجه ویژه‌ای شود.


تیموری با اشاره به قدمت ۴۵ ساله دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری در عرصه تولید علم و تربیت نیرو در رشته‌های کشاورزی و منابع طبیعی افزود: سابقه این دانشگاه و دستاوردهای مهم آن در تولید کشاورزی می‌تواند در رونق و کیفیت تولید کشاورزی کشور و استان تأثیر شایانی داشته باشد.


وی با اشاره به نام‌گذاری سال توسط مقام معظم رهبری با عنوان رونق تولید عنوان کرد: کشور نیازمند به عزم همه‌جانبه در مسیر تحقیق و توسعه برای افزایش کمی و کیفی تولید است ولی متأسفانه باوجود علم به تأثیرگذاری بالای یافته‌های علمی، متأسفانه تاکنون از دانشگاه‌ها در عرصه‌های مختلف کمتر بهره برده شده است.


در پایان مراسم نیز از اساتید نمونه دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری تجلیل شد.


انتهای پیام/4107/4084/


انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب