نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صنعت سینمای کشور کمرنگ شده است
به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری آنا از دانشکده ارتباطات و رسانه دانشگاه صداوسیما، شهاب اسفندیاری در آیین نکوداشت استاد «احمدرضا معتمدی» که به همراه اکران، نقد و تحلیل فیلم سینمایی «سوءتفاهم» در دانشگاه صداوسیما برگزار شد، با بیان اینکه افتخاری برای این دانشگاه است که به نکوداشت یکی از اعضای هیئتعلمی خود بپردازد؛ گفت: آقای معتمدی در مقام تدریس، آموزش و پژوهش از افراد صاحبنام کشور بوده و در عرصه هنر برتر سینما نیز کارنامه پرباری دارد.
وی افزود: معتمدی به علت وسواس، سختگیری و اهتمامی که به خلق آثار شایسته داشته در 26 سال گذشته تنها هفت فیلم ساخته است و حفظ این پرهیزکاری در سینما برای کسی که بهواسطه اعتبارش با برترین بازیگران سینما، فیلم میسازد، کار دشواری است که نشان از نفس زکیه و شخصیت فرهیختهای ایشان دارد که علیرغم تسلط و امکانی که برایش فراهم است تن به هر کاری نمیدهد.
رئیس دانشگاه صداوسیما با اشاره به تحلیل و برداشتهایی که در خارج از کشور از فیلمسازان انقلاب اسلامی در منابع خارج از کشور میشود اظهار کرد: فیلمسازان انقلاب اسلامی در مجامع علمی، فرهنگی جهانی دچار مظلومیتی هستند و این تصوری که توسط دلالان عرصه هنری و واسطههای معرفی فیلمها به جشنوارههای خارجی به وجود آمده اجازه ظهور و بروز برخی فیلمها و جریانهای سینمایی کشور را در عرصه جهانی نمیدهند؛ لذا بسیاری از فیلمسازان خوب بعد از انقلاب بهویژه آنها که به لحاظ فکری و اندیشهای نسبتی با انقلاب داشتند، با این نظام ارتباطی، در جهان، در معرض این قضاوت قرار گرفتند که آثارشان ارزش هنری ندارد.
اسفندیاری ادامه داد: چند سالی است که با برپایی جشنواره فیلم جهانی فجر امکان تعامل و خرید و مذاکره مستقیم فیلمسازان بینالمللی با مؤسسات فیلمسازی داخلی فراهم شده است. بر تعداد غرفه داران و شرکتکنندگان نیز افزوده شده و کمک میکند تا بخشهای دیگر سینمای ایران در جهان بیشتر دیده شود.
وی با اشاره به انجام پژوهشی گسترده درباره سینمای بعد از انقلاب که حاوی گفتگوهای عمیق و مفصل بعضاً تا ششساعته با گروهی از تولیدکنندگان و پژوهشگران عرصه سینما ازجمله احمدرضا معتمدی بوده است، پیرامون ناگفتهها و تجارب زیسته ایشان گفت: در این گفتوگوها برای ما روشن شد چقدر آنها که به غلط از آنها تلقی میشود که گروهی فیلمساز تبلیغاتی وابسته به رژیماند، دیدگاههای عمیق، متفاوت و برجستهای درباره فیلمسازی دارند و این یک مزیت برای سینمای کشور است.
رئيس دانشگاه صداوسیما افزود: برخی انتظار دارند در زمینه سینمای دینی به یک فرم واحد برسیم که نه ممکن است و نه مطلوب. در طیف رنگینکمان آثار سینمای دینی از «آلزایمر» معتمدی خواهد بود تا «مریم مقدس» شهریار بحرانی.
اسفندیاری با بیان اینکه معتمدی هم صاحبقلم در زمینه فلسفه فیلم بوده و از پیشگامان توسعه نظری است و هم کتابش جایزه کتاب سال سینمای کشور را برده که جای افتخار است اظهار کرد: تأمل فلسفی در باب سینما، امروز گسترش یافته و به رشتهای در برخی دانشگاهها تبدیل شده و یک حوزه دانشی است که نسل جدید اندیشمندان در این حوزه در حال ظهورند.
وی با اشاره به اینکه معتمدی کارگردان سختگیری است و ساخت فیلمی چون «سوءتفاهم» در یک مکان بسته و محدود دشوار است گفت: فیلمی که از مضامین فلسفی چون واقعیت، توهم و بازنمایی بهره برده و با توجه به نقش پول در داستان این فیلم، کنایهای است که چه کسی در سینمای ایران، رئیس است؟ متأسفانه امروز نقش یک شرکت تولیدکننده مواد شوینده، از نقش وزارت ارشاد بیشتر شده است و اگر گاهی بوی نامطبوعی در سینمای ایران به مشام میرسد، منشأ آن همین است.
اسفندیاری ادامه داد: وضع ناگواری در حال رقم خوردن است و برخی تهیهکنندگان را که زمانی حکم آبروی سینما را داشتند نیز در حال فرو بردن است. این مناسبات آنها را بهجایی رسانده که باعث حیرت میشود. برخی از تهیهکنندگان به قهقرای گونههای سخیف فرو غلتیدند و اگر حواسمان نباشد این جریان همه ما را فرو خواهد برد.
رئیس دانشگاه صداوسیما ضمن انتقاد از طرح شعارهای بی مبنا پیرامون سینمای دولتی و سینمای نفتی اظهار کرد: اتفاقاً دولتهای اروپایی، شرایط متنوعی برای حمایت و ارائه بودجههای دولتی به فیلمها دارند و بهعنوانمثال در آلمان بالغبر 80 درصد فیلمها از انواع بودجههای دولتی بهرهمند میشوند. کشورهای اروپایی در حال حاضر، انواع و اقسام بودجهها را برای اعتلای فرهنگ و مقابله با سینمای هالیوود صرف میکنند.
حال در فضای فعلی سینمای کشور اگر نبودند مؤسساتی چون سازمان اوج که با دقت در فرم و محتوا، حمایت مؤثری از سینمای کشور دارند، شاید از سینمای کشور چیزی باقی نمیماند.
انتهای پیام/4126/ 4007/
انتهای پیام/